Skip to main content
Știri moto

Aprilia Tuareg câștigă pentru a doua oară consecutiv Africa Eco Race

By 12 ianuarie 2025No Comments

Încă o victorie pentru Jacopo Cerutti la Africa Eco Race

Aprilia se bucură de două victorii consecutive la Africa Eco Race cu Tuareg Rally

Jaco Cerutti și Aprilia Tuareg Rally câștigă pentru a doua oară Africa Eco Race

Podiumul ediției 2025 Africa Eco Race pe categorii

Competiția Africa Eco Race este deschisă patru patru categorii posibile. Astfel, există motociclete și ATV-uri, SxS-uri, camioane și clasa auto. Fiecare dintre aceste clase are subcategorii, existând diferite subdiviziuni în funcție de cilindree, vârsta concurenților, carburantul folosit, tipul de tracțiune și multe altele.

În plus, există și posibilitatea înscrierii de echipare care aleargă cu vehicule istorice, caz în care Africa Eco Race este pentru ei un raliu de regularitate pe teren accidentat.

Organizatorii oferă și posibilitatea unei înscrieri la proba ”Raid”, oferită doar claselor auto, moto și ATV, caz în care nu vorbim de niciun fel de cronometrare, dar nici de premii. Această parte le permite celor care vor să trăiască experiența unui traseu de concurs de rally raid în siguranța rulării pe fundalul unei competiții, deci fără riscurile ce apar la o aventurare de unul singur prin deșert. Practic, poți experimenta tot ce înseamnă dificultate la un rally raid, dar fără să poți câștiga vreun premiu.

Acestea fiind spuse, iată cum a stat podiumul Africa Eco Race 2025 pe categorii:

Clasa moto și subdiviziunile cu două roți:

Jacopo Cerutti (Aprilia Tuareg Rally) a reușit să obțină cea de-a doua victorie consecutivă la acest concurs plecând în ultima probă cu un avans de nouă secunde. A încheiat competiția cu 26 de secunde în fața următorului clasat, Alessandro Botturi. Cei doi rideri italieni sunt prieteni și au fost foarte încântați de cele două săptămâni ale concursului. Ocupantul locului al doilea a pierdut pe fondul unei erori de navigație și pentru că a agățat o plasă pe care a fost nevoit să o târască până la finiș.

Ocupantul celui de-al treilea loc la clasa moto a fost Guillaume Borne, iar el l-a depășit pe cel care a încheiat pe locul al patrulea, Guillem Martinez Boronat, după ce acesta a căzut cu aproximativ zece kilometri înainte de finiș.

Chiar și așa, Boronat a câștigat clasa Xtreme Rider by Motul, precum și distincția Rookie Riders by Acerbis. Deloc rău deși a căzut la zece kilometri de finiș în ultima probă a ultimei zile de concurs, nu-i așa?

Martinez Boronat s-a declarat atât fericit, cât și dezamăgit de rezultatul său, deoarece țintea locul trei la clasa moto deși alerga la clasa Malle Moto și nu avea asistență tehnică. Boronat a ținut să îl felicite pe Guillaume Borne pentru victoria sa în clasa 450 cmc, la care alergau amândoi.

Clasa SxS și auto

Francezul Pierre Lafay a reușit să câștige clasa SSV, în timp ce categoria auto la general a avut victoria lui Benoit Fretin (clasa T1), care s-a clasat pe locul al doilea pe ultimă specială. Lafay a reușit să recupereze un deficit de șase minute față de olandezul Van Den Broek în ultima zi de concurs pe o specială de 82 de kilometri.

Fretin a avut 21 de ore în fața următorului clasat la T1, respectiv 26 de ore în fața ocupantului celui de-al treilea loc. Timpii săi au fost atât de buni încât a reușit să concureze cu cei de la Side-by-Side.

Clasa istoricelor

La bordul unei Toyota Land Cruiser 73, Eric și Tom Claeys au dominat raliul la clasa vehiculelor istorice, reușind o clasare de vis pentru echipa tată-fiu. Ei au fost urmați de Kurt Dujardyn/ Rene Declercq (locul doi) și Fabrice și Magalin Morin (locul trei).

Clasa truck (camioane)

Și la camioane a fost o luptă strânsă, câștigătorul ultimei etape având doar 3 minute și 49 de secunde în fața următorului concurent, dar victoria i-a revenit lui Gerrit Zuurmond cu al său MAN, ce a avut două ore, un minut și 18 secunde în fața lui William Van Groningen.

Clasamentul complet pe etape îl puteți consulta aici.

Ce este Africa Eco Race?

Africa Eco Race este o competiție de rally raid ajunsă la cea de-a 16-a ediție. Aceasta demarează din Monaco și ajunge până în Dakar (Senegal). Ceremonia de finiș este chiar la Lac Rose din Senegal, un reper celebru de pe traseul original al Raliului Paris-Dakar.

Competiția cea nouă este organizată pe o bună parte din traseul urmată de Raliul Dakar în configurația inițială, deși organizatorii au decis să evite startul din Paris, fiind preferată urcarea pe un feribot în sudul Franței. De acolo, concurenții ajung în Maroc, unde petrec Revelionul în bivuac și apoi pleacă în lupta cu secundele și cu terenul accidentat.

La clasa moto există și posibilitatea de a concura la ceea ce se numește Xtrem Rider by Motul, o categorie care urmează principiile ”Malle Moto” din formula Raliului Dakar. Practic, motocicliștii înscriși aici aleargă singuri prin deșert și nu au echipă tehnică sau asistență de la niciun mecanic pe tot parcusul concursului. Este cea mai dificilă formă a acestei competiții, indiferent de unde este desfășurată.

Concurenții care se înscriu la această clasă au la dispoziție o cutie de metal (de unde și denumirea malle din limba Franceză) în care pot să pună sculele și piesele pe care le vor folosi pentru a-și îngriji motocicleta. Organizatorii le transportă acea cutie din bivuac în bivuac și le oferă un sac de dormit, un cort și le asigură mese calde în aceste puncte de campare peste noapte.

De ce nu mai urmează Raliul Dakar acest traseu?

După cum ați observat, Raliul Dakar nu mai are nici startul în Franța, nici finișul în Senegal, unde se află Dakar. Cea mai titrată și dificilă competiție de rally raid s-a tot mutat cu traseul de-a lungul existenței sale. Motivele din spatele acestei schimbări sunt multe, iar noi nu ne propunem să le analizăm pe toate aici.

În primă fază, motivația a fost legată de amenințările teroriste din anumite state din Africa, ce au dus la diferite neplăceri în timpul unor probe de concurs și la necesitatea de a modifica trasee pentru a evita zonele periculoase.

Nevoiți în repetate rânduri să facă modificări de acest gen, organizatorii competiției au decis, într-un final, să părăsească Africa pentru a derula următoarele ediții ale Raliului Dakar.

Competiția a ajuns în America de Sud și pe alte continente, iar acum se derulează în Arabia Saudită. După cum vă puteți imagina, aceste trasee nu se pun la cale peste noapte, iar organizatorii nu au luxul de a schimba de la un an la altul locul în care se desfășoară un eveniment de o asemenea anvergură.

Africa Eco Race este organizată de o altă entitate față de cea care este responsabilă de Raliul Dakar, fără a exista legături comerciale între aceste echipe de organizatori. Cu toate acestea, vedem foști concurenți de la Dakar care aleargă în Africa Eco Race – cel mai celebru fiind ”Mr. Dakar” – Stephane Peterhansel, dar și concurenți care ajung la Raliul Dakar după ce au concurat în trecut în Africa Eco Race.

Există totuși o mică problemă: cele două evenimente se suprapun parțial în ceea ce privește perioada în care sunt derulate, deci fiecare concurent trebuie să decidă din timp în care dintre ele vrea să concureze. Aici nu este vorba doar de preferințe personale, ci și de sponsorii fiecărui concurent și de puterea sa financiară, fiind destul de costisitor să alergi într-o asemenea competiție.