Federația Europeană a Asociațiilor de Motocicliști
Autori: Dolf Willigers și Wim Taal
Foto: dollarsandsense.sg
Ar putea fi impuse limite de viteză diferite în funcție de categoria de permis deținut
FEMA – Federația Europeană a Asociațiilor de Motocicliști, a cărei membră este și motoADN din 2029, reprezentând România, trage un semnal de alarmă cu privire la propunere europeană de a impune limite de viteză diferite pentru mașini și motociclete.
”Dacă ați crezut că actuala directivă privind permisul de conducere este o monstruozitate, așteptați până când veți citi unele dintre propunerile din proiectul de raport al raportorului Parlamentului European cu privire la propunerea Comisiei Europene de revizuire a directivei. Poate cea mai bizară propunere: limite diferite de viteză pentru diferite vehicule…
FEMA consideră că o directivă adecvată și echilibrată a permiselor de conducere este unul dintre cele mai importante instrumente pentru siguranța rutieră. De asemenea, aceasta ar trebui să satisfacă nevoile de mobilitate pentru cetățenilor europeni. Un sistem bun permite cetățenilor de toate vârstele să folosească propriile forme de transport. Vehiculele din categoria L (vehicule cu două sau trei roți și cvadricicluri) satisfac nevoiele de mobilitate într-un mod relativ ieftin, sigur și ecologic, deoarece vehiculele L sunt mult mai mici și mai ușoare decât mașinile și furgonetele.
Federația Europeană a Asociațiilor de Motocicliști
Cerințe de vârstă
Din acest motiv, punem mare preț pe libertatea statelor membre de a obține acces la vehicule din categoria L la vârste mai mici, pentru a le permite tinerilor să meargă la școală, la muncă, prietenii și familia în zonele rurale ale Europei, unde nu sunt suficiente alternative precum transportul public. Din acest motiv, suntem îngrijorați de faptul că proiectul de raport al raportorului Parlamentului elimină posibilitatea statelor membre de a acorda acces la vehicule din categoria L la o vârstă mai mică. Acest lucru va limita posibilitatea tinerilor din zonele rurale de a participa în societate și le va limita oportunitățile de educație. Nu putem sprijini această propunere și propunem respingerea ei.
Conditii de acces
Sistemul actual de acces în trepte la permisele de motociclete A2 și A conține deja multe defecte și nu a fost niciodată analizat corespunzător pentru a fi eficientizat. Pe lângă accesul în trepte, atât directiva actuală, cât și propunerea Comisiei Europene permit accesul direct la permisul de conducere A complet începând cu vârsta de 24 de ani. La această vârstă, viitorii motocicliști au deja experiență cu alte vehicule. În prezent, 23 de state membre au implementat această oportunitate. Nu vedem utilitatea propunerii de a elimina oportunitatea accesului direct la permisul de categorie A la 24 de ani. Sugerăm respingerea acestui amendament.
Diferite limite de viteză
Raportorul propune limite de viteză diferențiate pentru deținătorii de permise de motociclete A1, A2 și A. Acest lucru va duce la situații în care motocicliștii se vor confrunta cu alte vehicule, mai mari și mai grele, cu limite de viteză mai mari pe aceleași drumuri. Considerăm că aceasta este o situație periculoasă pentru utilizatorii deja vulnerabili ai drumului și pentru alți utilizatori ai drumului, deoarece acest lucru va duce la „împingerea” motocicliștilor de către șoferii auto (păstrarea unei distanțe mici față de vehiculele din față) și mai multe manevre de depășire. Mai mult, numeroase studii și informații statistice arată că majoritatea incidentelor în care sunt implicați motocicliștii, chiar și accidentele cu final tragic, au loc cu viteze relativ mai mici pe drumurile rurale și urbane, unde limitele de viteză sunt de obicei mult sub 100 km/h. Doar 8% dintre decesele momotocicliștilor au loc pe autostrăzi. Limitele de viteză mai mici pentru anumite tipuri de vehicule care sunt permise pe toate drumurile nu contribuie la siguranța rutieră și vor aduce riscuri suplimentare pentru unele categorii de utilizatori ai drumului, cum ar fi motocicliștii mai tineri. Vă sfătuim insistent să respingeți această propunere din motive de siguranță.
Examinare la eliberarea sau reînnoirea permiselor de conducere
Raportorul propune examinări mai multe și mai stricte la eliberarea sau reînnoirea permiselor de conducere. În plus, raportorul dorește un interval mai scurt decât cel propus de Comisie și intervale chiar mai scurte pentru șoferii și motocicliștii cu vârsta peste 60 de ani. Considerăm acest lucru ca un prag suplimentar și inutil pentru cetățeni de a solicita și de a reînnoi permisul de conducere, nu în ultimul rând din cauza costurilor aferente. În special cetățenii în vârstă din mediul rural vor fi afectați de această măsură care nu numai că ar putea duce la excluziune socială, dar îi poate și împiedica de la vizite la medici și spitale. Pe lângă costurile pe care aceasta le poate aduce, mai există și problema capacității. În multe țări, există deja o problemă anumărului de medici generaliști și specialiștii. Vă sfătuim să respingeți această propunere.
Am observat că în multe locuri raportorul a introdus elemente care nu par să aibă scopul de a spori siguranța rutieră, ci de a promova o schimbare a mobilității de la moduri de transport individuale cu motor la așa-numitele ”moduri active” (deplasarea pe joc, cu bicicleta etc.). Deși înțelegem motivele din spatele acestui fapt, în opinia noastră, această directivă nu ar trebui utilizată în alte scopuri decât pentru a spori siguranța rutieră. Deși FEMA este în favoarea formării și educației în domeniul siguranței rutiere în școlile primare și secundare, aceasta ar trebui să aibă scopul de a crește siguranța rutieră și nu să se transforme în propagandă pentru ”mobilitatea activă”.
De asemenea, am observat că mai multe propuneri vor duce la costuri suplimentare pentru șoferi și motocicliști. Spre exemplu, examenele medicale periodice, pentru persoanele în vârstă chiar și până la fiecare doi ani duc la sarcini financiare substanțiale și probleme de capacitate.
Raportul și amendamentele la propunerea Comisiei nu respectă nevoia de mai multă siguranță rutieră, incluziune socială a cetățenilor mai tineri și a celor în vârstă și accesibilitatea transportului. FEMA a scris raportorului, europarlamentarul Karima Delli și membrilor Comisiei pentru transport și turism (TRAN) a Parlamentului European o adresă ce include îngrijorările sale.
Iată câteva dintre propunerile raportorului:
- Raportorul ar dori ca un sistem de permise bazat pe puncte să fie introdus în întreaga Uniune Europeană.
- Raportorul spune că statele membre ar trebui să includă lecții despre siguranța rutieră și forme alternative de mobilitate în programele de învățământ secundar.
- Raportorul propune limite de viteză care variază în funcție de categoria permisului de conducere deținut de șoferi, un factor ce reflectă probabilitatea vehiculelor acestora de a fi implicate într-un accident.
- Raportorul consideră că flexibilitatea din directiva actuală și propunerea care permite statelor membre să reducă vârsta minimă pentru anumite categorii de permis de conducere ar trebui eliminate.
- Raportorul sugerează creșterea vârstei minime pentru permisul de conducere A1.
- Raportorul dorește o nouă categorie de permis de conducere – categoria B+, pentru mașinile cu o greutate de peste 1,8 tone – care ar putea fi obținută numai de către solicitanții de 21 de ani sau mai mult și după o perioadă de probă de doi ani după obținerea unui permis de categoria B.
- Raportorul consideră că permisele de conducere ar trebui să fie valabile cel mult 10 ani.
- Pentru șoferii începători, valabilitatea permiselor ar trebui redusă la maximum doi ani, după care li se va cere să participe la un curs de perfecţionare și conduit rutieră.
- Valabilitatea permiselor pentru șoferii cu vârsta de 60 de ani sau peste ar trebui, de asemenea, redusă pentru a se asigura că aceștia sunt pe deplin apți să conducă.
- Un examen medical ar trebui să fie obligatoriu pentru oricine care susține un test de conducere sau reînnoiește permisul de conducere.