Cum stă România față de UE la siguranță rutieră?
Ce spun cifrele despre noi și celelalte state din Uniunea Europeană?
Avem drumuri ceva mai sigure decât aveam înainte, dar mai e mult până la media UE
Rata de mortalitate la milionul de locuitori – faza pe accidente rutiere
Recent, am publicat un material pe blogul motoADN vizând situația României în materie de siguranță rutieră în urma publicării Buletinului de Siguranță Rutieră 2024 – ce prezintă rezultatele pe 2023, corelat cu informații de la Poliția Română privind numărul de accidente rutiere și victimele acestora în primele 11 luni ale anului 2024.
În eventualitatea în care informațiile prezentate în respectivul material nu au fost suficient de revelatoare pentru riscurile pe care ni le punem în față de fiecare dată când folosim un drum public, facem o comparație cu celelalte țări din Uniunea Europeană folosind aceleași statistici și același mod de raportare.
Cu alte cuvinte, ne comparăm de la egal la egal cu vecinii noștri de continent și uniune, folosind aceeași metodologie de raportare. Practic, în loc să ne uităm doar dacă a scăzut sau a crescut numărul de morți din accidente rutiere, respectiv la numărul absolut de decese înregistrat într-un an din această cauză, folosim datele oficiale care iau în considerare populația fiecărei țări. Din asta rezultă un număr de morți la milionul de locuitori.
Într-o situație ideală, acest rezultat ar fi zero, dar realitatea ne contrazice crunt, tragic și dureros pentru cei care își pierd rude și prieteni în accidente rutiere.
Ce spun datele Comisiei Europene?
La prima vedere, avem o scădere a deceselor rezultate din accidentele rutiere la nivelul întregii Uniuni Europene în 2023 față de 2022. Scăderea este de numai un procent față de anul precedent, iar media UE este de 46 de decese/milionul de locuitori din accidentele rutiere.
Pe termen lung, avem o scădere de 10% față de 2019. Așadar, ai fi tentat să crezi că lucrurile merg foarte bine. Din păcate, după cum subliniază și Comisia Europeană, progresul este inegal între statele membre. În timp ce unele marchează scăderi față de anii precedenți, inclusiv de peste 30%, există și țări unde sunt creșteri.
Vestea bună, poate și singura pentru România, este că țara noastră este pe lista celor care au cele mai bune rezultate în domeniu de din momentul în care au urmărit metodologia actuală de raportare a cifrelor. Astfel, România, Cipru, Polonia, Finlanda și Cehia sunt mai sigure decât au fost vreodată.
Din păcate, aceste rezultate nu sunt la fel de bune atunci când le privești în materie de morți la milionul de locuitori și te raportezi la media din Uniunea Europeană.
De ce? Simplu: România are 81 de morți în accidentele rutiere la milionul de locuitori, fiind ”depășită” în această statistică sumbră de vecinii de la sud, Bulgaria, unde au fost 82 de morți la milionul de locuitori. Aviz amatorilor de traversat rapid țara vecină și prietenă în drum spre Grecia și Turcia.
Niciunul dintre aceste rapoarte nu a analizat câți străini au murit pe drumurile altor țări și de unde proveneau acei cetățeni.
Cert este că sunt țări care au drumuri semnificativ mai sigure decât media UE, iar acelea sunt Suedia și Danemarca, cu 22, respectiv 26 de decese raportate la milionul de locuitori.
Practic, de aproape patru ori mai puține ca în România, respectiv de două ori mai puține decât media UE.
Unde ar trebui să fie Europa în materie de siguranță rutieră în 2030 și cât de departe suntem?
În 2018, reprezentanții țărilor din Uniunea Europeană s-au pus de acord să ia măsuri ca să reducă cu 50% decesele din accidentele rutiere până în anul 2030. Pentru prima dată de când se iau asemenea rezoluții, a fost decisă și reducerea cu același procent al răniților grav din aceste accidente.
În acest sens, Comisia Europeană a publicat un plan de acțiune pentru siguranță rutieră și o platformă-cadru de politici care să fie aplicată între 2021 și 2030. Din păcate, o comisie de auditori a relevat faptul că țintele stabilite în 2018 nu vor fi atinse în 2030 fără eforturi semnificative.
Spre exemplu, ar fi trebuit ca între 2022 și 2023 să scadă media europeană a deceselor din accidentele rutiere cu 4.5 procente, nu cu un singur procent. Această scădere procentuală trebuie continuată de la un an la altul, nu este suficient un ”hei-rup” de amorul cifrelor.
Chiar și așa, este intrigant cazul Irlandei, unde există o creștere de 31% a fatalităților în accidentele rutiere între 2019 și 2023, dar respectiva țară este în continuare sub media UE, la 35 de decese/milion de locuitori. Mai precis, vorbim despre 184 de persoane decedate în accidente rutiere în Irlanda în 2023.
Spre comparație, în România au murit 1.545 de persoane, iar în Polonia au decedat 1.893. În Malta au fost 16 decese, în Lichtenstein zero, iar în Suedia 229. Ungaria, țara vecină în care se ”potolesc” atâția șoferi români de frica amenzilor, a avut 472 de decese în 2023, deci 49 la milionul de locuitori.
Grecia, țara aceea relaxată pe care o admirăm cu toții, a avut 637 de decese în accidente rutiere în 2023, ce înseamnă 61/milionul de locuitori. Situația e similară și în Portugalia, cu 642 de decese și tot 61/milionul de locuitori.
În Țările de Jos au fost 608 decese în 2023, deci 34/milionul de locuitori, o scădere de 7 procente față de 2022. Tot 34 decese din accidente rutiere la milionul de locuitori are și Germania, o țară pe care o admirăm cu toții în materie de infrastructură și corectitudine, dar tot au decedat 2.839 de persoane în accidente rutiere acolo în 2023.
Cât despre ținta Comisiei Europene în materie de siguranță rutieră pentru 2030, rezultatele din România ar trebui să coboare la un prag de 911 decese pe an cauzate de accidentele rutiere, deci cu aproximativ 600 mai puțin ca în 2023. Chiar și așa, vă dați seama că asta înseamnă să acceptăm cu toții că mor aproape 1.000 de oameni pe drumurile din România în fiecare an?
Cât înseamnă 1000 de persoane? Imaginați-vă un autocar mare, cu un singur etaj. Acum, imaginați-vă încă 16 pe lângă primul. În 2023, au murit atât de mulți oameni pe drumurile din România încât ar fi ocupat locurile din 24 de autocare.
Acum, întreabă-te dacă te-ai mai urca în autocar sau dacă ți-ai lăsa rudele să meargă cu autocarul dacă ai ști că în 2023, în România, au încetat din viață echivalentul pasagerilor din 24 de autocare. Practic, două autocare pline cu pasageri pe lună, în fiecare lună a anului 2023.
În loc de concluzie
Nu este nevoie să fim experți în aritmetică pentru a ne da seama că avem și noi un rol în stricatul mediei UE, e suficient să vezi tabelul și graficele prezentate de Comisia de Mobilitate și Transport a CE.
Orice am face, cei 20.400 de cetățeni care au murit în 2023 în urma accidentelor rutiere din Uniunea Europeană au lasat cel puțin la fel de multe familii îndurerate. Sunt cu 12% mai puține decese în comparație cu media anilor 2017-2019, respectiv cu 10% mai puține ca în 2019. Dar tot sunt cu 20.4000 prea multe.
Vă ajută cu ceva ideea că sunt cu 1% mai puține în România sau cu 10% mai puține ca în 2019? Da, e mai bine acum ca niciodată, dar pare că am transformat în normalitate faptul că unii oameni pleacă la drum și nu se mai întorc vii.