Deși 125B a devenit o realitate, școlile moto încă nu vă pot primi la cursuri
Iată de ce trebuie să aștepți până pe 9 august până să te înscrii la școala moto
În euforia legată de promulgarea legii 125B, cursanții școlilor moto se grăbesc să ajungă în trafic, deși legea nu le permite încă
Ce se întâmplă acum și de ce nu poți ieși în trafic cu un scuter de 125 cmc al școlii moto?
După cum probabil ați citit, au fost publicate normele de aplicare ale legii 125B în Monitorul Oficial. Normele au apărut în M.O. în data de 9 iulie 2024, iar acestea intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
Cu alte cuvinte, deși legea este promulgată din mai și acum avem și normele sale de aplicare, trebuie să intre și acestea în vigoare. Până atunci, nu te poți bucura de efectele legii în niciun fel.
Ce înseamnă asta pentru tine dacă vrei să urmezi cursurile pentru 125B astăzi, 11 iulie 2024?
Aici intervine problema pentru cursanți, deoarece mulți sunt dornici să înceapă cât mai repede și pe bună dreptate. Din ce am reușit să aflăm din piață, mai multe școli moto au încasat deja contravaloarea taxei de școlarizare, iar elevii lor abia așteaptă să înceapă să conducă scuterele de 125 cmc.
Problema este că normele de aplicare ale legii 125B prevăd patru ore de practică în poligon și șase ore de practică în trafic, dar niciuna dintre școlile moto care derulează aceste cursuri nu poate încă să le ofere legal și pe cele pentru 125B.
De ce nu poate deocamdată nicio școală de șoferi să învețe un posesor de permis de categorie B să conducă un scuter de 125 cmc?
Problema este de ordin legal, deoarece toate scuterele care vor fi folosite de școlile de șoferi trebuie duse la RAR pentru a fi agreate în vederea instruirii elevilor, iar apoi trebuie să fie declarate la ARR.
Aceste două procese sunt esențiale pentru ca instruirea elevilor cu acele scutere să fie și legală. Din păcate, nu se poate grăbi în niciun fel procesul, fiind necesar să treacă 30 de zile de la data publicării normelor de aplicare în Monitorul Oficial.
Cu alte cuvinte, dacă la alte categorii există alți pași premergători până la momentul în care ajungi să pui mâna pe un vehicul în cadrul școlii de șoferi, la 125B ar trebui început direct cu proba practică, doar că legea nu ne permite încă să facem acest lucru, iar asta se aplică în același mod pentru toate școlile de șoferi, indiferent ce îți va spune instructorul sau persoana care răspunde la telefon.
Din nefericire, am ajuns iar într-un moment în care clienții sunt dornici să înceapă cât mai rapid cursurile, iar școlile de șoferi sunt între ciocan și nicovală – pierd clienți dacă îi refuză, dar nu îi pot instrui legal pe cei pe care decid să îi accepte de astăzi ca să nu piardă contravaloarea tarifului de instruire.
Realitatea dură este că nicio școală de șoferi nu are cum să știe cu siguranță când va putea să înceapă efectiv să ofere cursuri practice pentru 125B.
După cum ne amintește Iuliana Stoenescu, la momentul introducerii categoriei A2, au trecut câteva săptămâni până când au fost agreate motocicletele de școală pentru această categorie. Există riscul să apară întârzieri neintenționate și de la ARR, dar putem să sperăm că aceste instituții vor face tot posibilul să fie pregătite pentru fluxul de lucru în direcția 125B din prima zi în care acesta va fi o posibilitate.
Ce trebuie să se întâmple pentru ca școlile moto să poată derula legal cursurile pentru 125B?
La fel ca autovehiculele echipate cu sistem de comandă dublă, ce necesită o omologare specifică la RAR și apoi să fie declarate la ARR, și motocicletele sau scuterele folosite de școlile de șoferi trebuie să fie agreate de Registrul Auto Român.
Acest proces poate fi efectuat doar după ce au trecut 30 de zile de la momentul publicării normelor de aplicare ale legii 125B, deci începând cu data de 9 august 2024. Cu scuterele aprobate de RAR, reprezentanții școlilor de șoferi trebuie apoi să meargă la ARR, unde trebuie să declare că folosesc acele scutere pe drumurile publice în scopul instruirii conducătorilor auto sau moto.
Practic, fără cei doi pași, statul român nu recunoaște vehiculul folosit pentru instruire drept unul adecvat scopului, ceea ce înseamnă mai multe lucruri negative, atât pentru școala de șoferi care îl folosește, cât și pentru elevul acesteia.
Ce riști dacă faci școala de șoferi pe un vehicul care nu a fost omologat de RAR și declarat la ARR?
În primul rând, în cazul în care vehiculul respectiv ar fi oprit în trafic de un polițist, elevul ar fi sancționat pentru conducerea fără permis a unui vehicul, ceea ce este sancționată printr-un dosar penal. Acest element este, probabil cel mai îngrijorător din toată ecuația, după cum ne-a avertizat Iuliana Stoenescu de la Școala Hey Moto.
Școlile de șoferi nu vor putea raporta acele ore de instruire, iar asta înseamnă și că trebuie refăcute, în cazul în care cineva le-a efectuat deja. Cu alte cuvinte, atât școala de șoferi, cât și elevul acesteia au de pierdut dacă folosesc vehicule neautorizate de RAR și nenotificate la ARR pentru instruirea în conducere.
Ce înseamnă agrearea RAR? Dar notificarea ARR? Cât durează tot acest proces?
După cum notam mai sus, orice autovehicul folosit la școala de șoferi necesită să fie agreat de RAR. Instituția independentă certifică faptul că fiecare vehicul în parte respectă și îndeplinește toate condițiile prevăzute de lege.
În cazul de față, va fi certificat faptul că vehiculele au o cilindree de 125 cmc, că transmisia este automată și că puterea maximă nu depășește 11 kW și că raportul putere/greutate nu este mai mare de 0,1 kW/kilogram.
Nu știm exact cât durează acest proces la RAR, dar bănuim că nu este mai complex sau mai de durată decât identificarea unui vehicul în vederea obținerii Cărții de Identitate Vehicul. Durata estimată a procesului este de câteva ore de la momentul începerii – dar asta implică și ca vehiculul să fie programat în ziua respectivă și nu mai devreme – când nu există cadru legal pentru acea aprobare.
Odată ce documentele scuterului sunt gata la RAR, acesta trebuie notificat la sediul ARR, iar procesul se face printr-o adresă, iar de a doua zi de la momentul în care este depusă, de obicei, se poate folosi vehiculul în platforma ARR.
Chiar dacă sunt simple formalități, acești pași durează și nu se pot efectua astăzi și în nicio zi până la momentul în care avem 30 de zile de la data publicării normelor de aplicare ale legii 125B în Monitorul Oficial.
Ce este de făcut dacă vrei să urmezi cursurile pentru 125B cât mai rapid?
Primul pas este să nu te grăbești să intri în trafic cu scuterul școlii, cel puțin nu până în data de 9 august 2024. Abia după acel moment vor putea școlile de șoferi să își aprobe toate scuterele la RAR, să notifice ARR privind folosirea acestora și să și raporteze fiecare ședință la instituția respectivă.
Practic, astăzi nu pot fi înscriși elevi pentru 125B în baza de date a ARR pentru categoria aceasta, iar această imposibilitate va exista până când vor trece 30 de zile de la publicarea normelor de aplicare și când vehiculele folosite în acest sens vor purta aprobarea RAR și ARR.
Așadar, tot ce poți să faci este să te înarmezi cu și mai multă răbdare și să nu te grăbești să faci o ilegalitate fără să știi asta, doar din graba de a termina primul școala de șoferi pentru categoria 125B.
În același timp, ar ajuta și dacă această informație ar ajunge la cât mai mulți potențiali cursanți, deoarece școlile de șoferi sunt aproape sufocate de numărul celor care doresc să se înscrie de urgență pentru 125B și să înceapă cursurile, iar fiecare potențial elev trebuie să primească explicația care a dus la acest articol, de unde și situația fără scăpare momentană în care se află școlile de șoferi care vor oferi un pachet 125B începând cu 10 august 2024.