Singurul român înscris la Dakar 2025 este Emanuel Gyenes
Ediția 2025 a Raliului Dakar va avea un traseu de peste 7.700 kilometri pentru motocicliști
Emanuel Gyenes a luat startul în Raliul Dakar 2025. Aceasta este a 15-a sa participare
Legendă în Raliul Dakar
Încă de acum cinci ani, Emanuel Gyenes a intrat în categoria selectă a legendelor Raliului Dakar. Aceasta din urmă implică toți concurenții care au concurat de 10 ori în această competiție.
Singurul reprezentant al României la ediția din acest an se bucură de acest statut de ceva vreme, dar cronometrul și deșertul sunt aceleași pentru toți competitorii.
Ediția 2025 a Raliului Dakar este a 47-a ediție a acestei competiții și se derulează în Arabia Saudită. Startul oficial a fost pe 3 ianuarie 2025, iar competiția se va încheia pe 17 ianuarie 2025. Cu alte cuvinte, ne așteaptă 14 zile de Dakar.
Aceasta este cea de-a șasea ediție a Raliului Dakar derulată în Arabia Saudită. Pentru prima dată în istoria competiției, vor exista trasee diferite pentru motocicliști și categoria auto, deși vor exista numeroase secțiuni comune.
Vorbim despre cinci probe speciale în care motocicletele și categoria auto vor avea trasee diferite. Acest lucru înseamnă un plus de dificultate pentru cei de la categoria auto, care vor trebui să navigheze fără să se folosească de urmele lăsate de concurenții pe motociclete. Aceste urme puteau fi corecte sau greșite, dar indicau orientativ direcția în care s-au dus majoritatea concurenților pe două roți.
Pentru cinci probe speciale în Dakar 2025, concurenții de la categoria auto vor avea un traseu doar pentru ei, în timp ce motocicliștii vor merge în altă direcție. Asta înseamnă că vor fi mai puține ocazii pentru imagini în care vedem motociclete, mașini și camioane gonind prin deșert, dar și un plus de siguranță pentru riderii din concurs.
Ediția 2025 a Raliului Dakar include 5.146 de kilometri de probă specială, dar traseul complet este de 7.706 kilometri pentru categoria moto. Diferența este reprezentată de etapele de legătură, în care riderii trebuie să navigheze de la finișul unei probe speciale la startul următoarei, respectiv până la bivuac sau la diferite alte puncte de orientare stabilite de organizatori pe traseu.
Și în 2025 vor exista probe în celebrul deșert Rubal Khali, cunoscut mai degrabă sub numele de Empty Quarter, ce include numeroase lacuri secate printre dune. La ediția 2024, concurenții au petrecut mai mult de 24 de ore în Empty Quarter, având inclusiv o oprire peste noapte în acesta, fără comunicații la momentul în care au fost opriți în una din zonele desemnate de odihnă.
Știm deja că traseul include zone cu iarbă tăioasă, canioane cu paliere de viteză, traversări de ueduri, fesh-fesh (un anume tip de nisip) și zone cu iarba-cămilei. Evident, toate aceste suprafețe sunt în deșert, deci temperaturile vor fi ridicate pe timpul zilei și scăzute pe timpul nopții. Este cea mai dură competiție de anduranță din motorsport.
Ce înseamnă categoria Original by Motul în care aleargă Mani Gyenes?
La fel ca la ultimele ediții, Mani Gyenes a ales să se înscrie la clasa fără asistență tehnică. Categoria aceasta se numea înainte Malle Moto, dar acum este denumită Original by Motul.
Concurenții înscriși la Original by Motul au la dispoziție doar o cutie mare de scule (de unde și numele Malle – cutie) și în acea cutie își pot pune uneltele pe care le pot folosi pentru reparația motocicletei. Ei nu au dreptul la o echipă de asistență tehnică sau la vreun mecanic, deci sunt obligați să remedieze singuri orice problemă tehnică survenită pe traseu.
Singurele momente de liniște le au în bivuac, adică un fel de tabără în care își pot schimba roțile, servisa motocicletele și unde găsesc cortul lor și cortul de catering. Din fericire, de această parte se ocupă organizatorii, deci nu trebuie nimeni să își pregătească singur masa după o zi de alergat prin deșert și reparat motocicleta.
Clasa Original by Motul a fost și câștigată de Emanuel Gyenes în 2020. La momentul respectiv, a ajuns pe locul 29 la general și pe locul 6 la clasa Maraton.
Prin prisma experienței sale deosebite în Raliul Dakar, Gyenes a fost desemnat de organizatorii competiției să fie unul dintre piloții care îndrumă rideri mai tineri, novici în Dakar. Scopul acestui mentorat este de a-i ajuta pe cei noi la această competiție să crească și pentru a beneficia de un plus de siguranță în baza sfaturilor de la concurenții experimentați, cum este Mani Gyenes.
Respectiva selecție de concurenți, denumiți ambasadori, a fost făcută dintre cei care câștigaseră deja clasa Original, iar o schimbare de reguli făcută după ce a câștigat Mani la această clasă nu le permite celor care au câștigat în anul precedent și au ajuns pe podium în anul următor să alerge pentru un nou titlu la acea categorie.
În 2025 s-a schimbat din nou regulamentul, deci câștigătorii precedenți la Original by Motul vor putea din nou să puncteze și să se bată pentru marele premiu al clasei, deoarece a devenit și mai dificilă competiția.
Spre exemplu, pe parcursul celor două săptămâni de concurs, riderii au la dispoziție doar șase seturi de pneuri și doar două seturi de jante – două de față și două de spate. În plus, acum sunt nevoiți să își schimbe singuri pneurile și mousse-urile (soluția anti-pană turnată în pneu). Până de curând, de partea de vulcanizare se puteau ocupa doar specialiștii de la BFG. Acum, fiecare rider va trebui să fie și specialist în vulcanizare, nu doar mecanic.
Pe lângă prologul în care a pornit pe 3 ianuarie, Mani va avea în față 12 etape, din care una va fi de 48 de ore. Aceasta are peste 950 de kilometri. În cadrul etapei de 48 de ore, concurenții se vor opri în cel mai apropiat bivuac la semnalul organizatorilor. Acolo vor înnopta și vor primi un cort, saltea, sac de dormit și o rație militară, dar nu vor avea la dispoziție confortul uzual din bivuacurile obișnuite. Cu alte cuvinte, cel mai greu rally raid din lume a devenit și mai greu.
Mani Gyenes este concurentul cu numărul 34 în Raliul Dakar 2025. Ediția 2024 a încheiat-o pe locul 23, la fel ca în 2021, când a ieșit pe locul doi la Original by Motul.
Mani este recunoscut drept unul dintre cei mai buni concurenți privați în Raliul Dakar. Deși are o experiență redutabilă în această competiție, pilotul sătmărean nu a avut ocazia de a concura pentru o echipă de uzină. Ediția 2025 a Raliului Dakar îl găsește în șaua unui KTM 450 Rally Replica – un model destinat piloților privați.
Programul Raliului Dakar 2025 la categoria moto
3 ianuarie: Prolog – 29 km (probă specială)
4 ianuarie: Etapa 1, Bisha -Bisha, 412 km (probă specială)
5-6 ianuarie: Etapa a 2-a, Bisha – Bisha, 958 km (probă specială)
7 ianuarie: Etapa a 3-a, Bisha – Al Henkiyah 496 km (probă specială)
8 ianuarie: Etapa a 4-a, Al Henkiyah – Al Ula (maraton), 415 km (probă specială)
9 ianuarie: Etapa a 5-a, Al Ula – Ha”il 428 km (probă specială)
10 ianuarie: Zi de pauză în Hail
11 ianuarie: Etapa a 6-a, Hail – Al Duwadimi, 606 km (probă specială)
12 ianuarie: Etapa a 7-a, Al Duwadimi -Al Duwadimi, 460 km (probă specială)
13 ianuarie: Etapa a 8-a, Al Duwadimi- Riad, 485 km (probă specială)
14 ianuarie: Etapa a 9-a, Riad – Haradh, 357 km (probă specială)
15 ianuarie: Etapa a 10-a, Haradh – Shubaytah, 117 km (probă specială)
16 ianuarie: Etapa a 11-a, Shubaytah -Shubaytah, 321 km (probă specială)
17 ianuarie: Etapa a 12-a, Shubaytah – Shubaytah cu start grupat, 62 km (probă specială)
17 ianuarie: Podiumul de sosire Dakar 2025