Skip to main content
Știri moto

EICMA: Honda prezintă primul motor V3 supraalimentat

By 5 noiembrie 2024No Comments

Premieră mondială: motor V3 supraalimentat

Motorul V3 va echipa viitoare modele de cilindree medie și mare

Honda a dezvoltat un motor V3 supraalimentat pentru motociclete

Ce caracteristici are noul motor V3?

Propulsorul prezentat de Honda în interiorul unui cadru de motocicletă este un V3 răcit cu lichid. Agregatul are V-ul la 75 de grade, o configurație des întâlnită pentru motoarele cu doi cilindri. În cazul de față, doi cilindri stau pe o parte, iar al treilea este pe partea opusă.

Honda a optat să monteze galeria de admisie în interiorul V-ului, iar aceasta integrează și un compresor electric. Acesta din urmă a fost poziționat pe prototip în interiorul cadrului, aproape de jug.

Acel compresor reprezintă o premieră mondială aici, deoarece este primul de acest gen folosit pe o motocicletă. Există alte motoare de motociclete echipate cu compresoare mecanice, dar acesta folosește un compresor acționat electric.

O altă premieră mondială este un motor V3 ce operează în patru timpi, iar faptul că avem două premiere de acest tip pe un singur motor este, din nou, pentru prima dată când vedem așa ceva.

Reprezentanții Honda nu au făcut nicio declarație referitoare la cilindree, deci nu știm exact cât de mare este noul motor V3 al mărcii. Știm că va fi utilizat pe ”modele de cilindree mai mare” în viitor, dar aici ar putea să intre, teoretic, mai toate motoarele de peste 600 cmc, deși suspectăm că vorbim de o cilindree ceva mai ridicată.

După cum explică producătorul, noul motor a fost dezvoltat pentru a acoperi diferitele nevoi ale clienților și de a avea o gamă largă de produse.

Nu este clar în acest moment dacă noul agregat va echipa înlocuitoarele unor modele existente sau dacă Honda va opta să dezvolte modele noi special pentru noul motor V3.

Este acesta primul motor V3 din lume?

Honda nu este la primul său motor V3, producătorul nipon având în spate mai multe modele de serie echipate cu propulsoare ce aveau această configurație.

Primele motoare V3 folosite pe motociclete au fost utilizate de modelele de competiție. La momentul respectiv, acestea erau motoare în doi timpi.

Deși Honda nu a fost primul producător care a utilizat această configurație de motor, ei au fost singurii care au reușit să dezvolte o variantă de competiție și una de serie a motorului V3, ce a fost și oferită în configurație destinată drumurilor publice.

Acum, Honda are primul V3 în patru timpi din lume. Și mai este și supraalimentat.

Față de un agregat cu trei cilindri în linie, acesta prezintă posibilități noi de ”packaging”, după cum ar explica inginerii, deoarece formează spațiu între bancurile de cilindri și este mai compact și mai ușor decât o unitate V4. Acestea din urmă sunt rar întâlnite în lumea moto în prezent, dar există, la fel cum sunt și motoarele cu doi cilindri în V.

Unitățile V3 sunt ceva între cele două, iar cea de la Honda plusează cu acel compresor electric, o noutate menită să asigure un plus de cuplu motor la turații joase și mai multă putere pe toată plaja de turație.

Implementarea acestui compresor implică și un sistem electric mai complex, deoarece va necesita alimentare electrică. Vestea bună este că răspunsul la accelerație ar trebui să fie deosebit de rapid.

Când vedem în producție noul motor v3 de la Honda?

Este prea devreme să vorbim despre o variantă de producție a acestei motorizări, cu atât mai mult despre o motocicletă care o va primi.

În momentul de față, avem doar acest prototip în față, iar Honda și-a luat angajamentul de a-l dezvolta mai departe până ajunge într-o fază pretabilă producției de serie. Din acel punct, producătorul va trebui să decidă ce modele vor primi această motorizare și să demareze procesul de dezvoltare al acelora.

Cu alte cuvinte, avem minimum trei ani până la prima Honda cu motor V3 din era modernă, dacă nu cumva ne-au pregătit japonezii o surpriză mai devreme.

Dacă ar fi să plecăm urechea la zvonurile din industrie, se prefigurează un model numit RCV900 ce ar urma să fie echipat cu varianta de serie a acestui motor V3, însă această ipoteză nu a fost comentată în vreun fel de reprezentanții Honda.