Gata cu cozile la graniță!
România aderă la Schengen pe cale terestră
1 ianuarie 2025 prima zi de Schengen, pentru motocicliștii români.
Ce înseamnă aderarea României la Schengen și pe cale terestră și cum se aplică?
Aderarea României la Schengen pe cale rutieră este ultimul pas din procesul de aderare la Uniunea Europeană. Dacă la 1 ianuarie 2007, cetățenii Români pot trece frontiera în alte state membre UE fără viză și fără pașaport, folosind doar actul de identitate național, acum, controlul la vamă este eliminat definitiv.
Vor exista în continuare puncte de frontieră în România, deoarece suntem învecinați și cu state care nu sunt membre UE sau Schengen, cum ar fi Serbia, Ucraina și Republica Moldova. În cazul acestor trei state, nu se schimbă nimic la frontieră și este în continuare necesar controlul specific.
În primele șase luni ale anului 2025 vor exista controale aleatorii la frontieră, atât de partea românească, cât și de partea vecinilor din statele UE – în principal Ungaria și Bulgaria. Acestea vor selecta câteva vehicule din șir pe care le vor opri și cărora le vor verifica documentele exact ca înainte de aderarea la Schengen.
În situațiile de alertă internațională sau a altor suspiciuni specifice, există în continuarea posibilitatea unor controale amănunțite ale unor vehicule.
Pentru motocicliști, înseamnă că un prânz în Bulgaria, o vizită în Budapesta sau o cafea în Viena sunt mai ușor de realizat decât erau până la această dată. Călătoriile moto tocmai au devenit mai facile și mai simple, fără cozi interminabile de la frontieră.
Care sunt punctele de frontieră unde putem beneficia de noul nostru drept de la 1 ianuarie 2025?
Există 38 de puncte de frontieră rutiere care vor avea controlul vamal eliminat. Acestea sunt la granițele României cu Ungaria, respectiv cu Bulgaria.
În cazul frontierei cu Bulgaria, punctele de trecere pe unde veți putea trece cu motocicleta fără control vamal sunt următoarele:
- Giurgiu, Vama Veche, Negru Vodă,
- Ostrov, Dobromir, Bechet,
- Lipnița, Calafat, Zimnicea,
- Călărași și Turnu Măgurele.
În privința frontierei României cu Ungaria, punctele de trecere unde a fost eliminat controlul și pe care le puteți aborda cu motocicleta sunt:
- Nădlac și Nădlac II, Varsand,
- Borș și Borș II, Turnu,
- Salonta, Săcuieni, Valea lui Mihai,
- Petea, Cenad și Urziceni.
Controale aleatorii și nesistematice – sunteți obligați să opriți la semnalul agentului
Cele mai aglomerate puncte de frontieră de la noi au fost Nădlac II și Giurgiu-Ruse. Ambele aveau o medie de circa 10.000 de persoane pe zi și 5.000 de mijloace de transport pe zi, din care jumătate erau camioane.
De astăzi și până în vară vor mai fi controale aleatorii și nesistematice pe care polițiștii de frontieră români le vor face împreună cu Poliția și Jandarmeria.
Aceste controale nu se mai fac neapărat la punctul de trecere al frontierei, ci pe orice cale rutieră, în limita a 30 de kilometri de la linia de frontieră în interiorul țării, zona de competență a Poliției de Frontieră.
Ce obligații rămân valabile și după aderarea României la Schengen?
Deși nu vor mai fi controlați cetățenii la trecerea dintr-o țară în alta atunci când vorbim despre state membre Schengen, toți cei care trec în alt stat față de cel în care locuiesc sunt obligați să aibă la ei un act de identitate valabil.
Mai precis, în cazul cetățenilor români, este suficient să aibă o carte de identitate aflată în termenul de valabilitate. Pentru cei care sunt la volan sau la ghidon, vor fi necesare în plus și un permis de conducere în termenul de valabilitate, împreună cu actele vehiculului pe care îl conduc.
Foarte important – numerele de înmatriculare temporare românești – adică cele pe care le denumim ”numere roșii”, sunt valabile în continuare doar pe teritoriul statului nostru. Cu alte cuvinte, nu puteți trece frontiera având o mașină cu numere roșii nici după aderarea la Schengen pe cale rutieră deoarece aceste plăcuțe sunt valabile doar la noi.
În ceea ce privește conducătorii auto care au urmat cursurile pentru 125B, puteți trece frontiera într-un alt stat UE conducând scuterul vostru înmatriculat în România cu numere definitive (negre).
Pentru statele non-UE, îți recomandăm să te informezi din timp în ce orașe există consulate ale României. Totodată, este de datoria ta să te informezi dacă ai nevoie de permisul de conducere internațional în acele state. Nu uita nici de asigurarea de călătorie, iar pentru statele membre UE îți recomandăm să îți faci și cardul de sănătate european.