Skip to main content
Știri moto

Siguranță rutieră 2023-2024: România este tot pe locul doi în UE la decese

By 8 ianuarie 2025No Comments

Statisticile nu mint: avem peste 4.000 de accidente pe an și peste 1.400 de morți rezultați direct din acestea

Avem statisticile pe anul 2023 și pe primele 11 luni ale lui 2024

Buletinul de Siguranță Rutieră 2024: Medie de 12 accidente rutiere grave în fiecare zi a lui 2023

Câte accidente rutiere au avut loc în România în 2023 și în 2024?

Datele prezentate de Poliția Română arată o scădere a numărului de accidente rutiere grave în primele 11 luni ale lui 2024 față de 2023, alături de o scădere în întreg anul 2023 în raport cu anul 2022.

Mai precis, în cadrul Buletinului de Siguranță Rutieră 2024, ce vizează întreg anul 2023 și o analiză detaliată a cauzelor și circumstanțelor accidentelor rutiere grave, au fost consemnate 4.527 de accidente rutiere grave, în urma cărora au decedat 1.545 de persoane. Alte 3.537 de persoane au fost rănite grav în urma acestora, iar încă 2.172 de persoane au fost rănite ușor, arată statisticile întocmite de Poliția Română.

Raportat la anul 2022, situația din 2023 arată o scădere de 3.82 procente a numărului de accidente rutiere grave, precum și o scădere de 4.61% a numărului de persoane vătămate (decedați și răniți grav) față de anul precedent. Cu alte cuvinte, au fost 246 de persoane vătămate mai puțin în 2023 față de 2022 în urma accidentelor rutiere.

O altă privire asupra datelor arată o medie de 12 accidente rutiere grave pe zi, în România, în fiecare zi a anului 2023. În aceeași medie intră patru decese și 10 persoane rănite grav pe zi. Dacă aceste cifre v-au făcut să vă cutremurați, gândiți-vă că în 2022 a fost mai rău.

Ce spun datele despre 2024?

Încă nu avem datele centralizate complet pentru anul 2024, dar Poliția Română a furnizat informații despre primele 11 luni ale anului care s-a încheiat recent. Astfel, avem o scădere de 5.7 procente a numărului de accidente, o scădere de 3.9% a numărului de persoane decedate față de 2023 și o reducere de 6.7 procente a numărului de persoane rănite grav în accidente rutiere.

Datele de mai sus sunt doar pentru primele 11 luni ale anului 2024 și se raportează la întreg anul 2023. Chiar și așa, tot vorbim despre 3.862 de accidente grave, rezultate cu 1.333 de decese și 2.980 de răniți grav în perioada ianuarie – noiembrie 2024.

În ceea ce privește nerespectarea regimului legal de viteză, polițiștii au aplicat 662.608 sancțiuni, din care 77.319 au implicat reținerea permisului de conducere.

Dintre acestea, 6.545 de situații, adică 44.3% din total, au fost rețineri a permisului de conducere pentru depășirea cu peste 70 km/h a vitezei maxime permise pe acel sector de drum, iar restul de 70.774 de permise reținute au fost ridicate pentru depășirea cu peste 50 km/h a vitezei maxime permise pe respectivul segment de drum.

În total în cele 11 luni ale anului precedent, Poliția Română a aplicat 1.790.503 sancțiuni pentru nerespectarea normelor privind circulația pe drumurile publice. Acestea au fost împărțite astfel: 662.608 pentru nerespectarea regimului legal de viteză, 76.931 pentru indisciplina bicicliștilor și 69.225 pentru indisciplina pietonilor.

Care sunt principalele cauze ale accidentelor rutiere în România, potrivit statisticilor?

În ceea ce privește cauzele accidentelor rutiere, datele furnizate de Poliția Română arată o ușoară schimbare în primele 11 luni ale anului 2024 față de raportul pe întreg anul 2023. Trebuie să subliniem că datele pentru 2024 sunt incomplete, deci abia în 2026 vom putea compara Buletinul de Siguranță Rutieră 2023 – proaspăt publicat, cu cel pe 2024.

Potrivit rapoartelor întocmite de Poliția Română, principala cauză generatoare de accidente rutiere grave în 2023 a fost neadaptarea vitezei la condițiile de drum. Deși sună sec, acest lucru poate să însemne atât o viteză peste limitele legale în condiții meteo normale, dar și rularea cu viteza legală dacă se circulă pe carosabil alunecos.

Subliniem faptul că această adaptare a vitezei este în sarcina fiecărui conducător, în fiecare moment și pe fiecare drum, nefiind suficientă doar respectarea indicatoarelor rutiere.

Ce spun datele pentru primele 11 luni ale lui 2024?

În perioada ianuarie – noiembrie 2024, principala cauză de producere a accidentelor rutiere a fost indisciplina pietonilor, ce a dus la 17.7% din accidentele rutiere grave, adică 685 de incidente. Din acestea au decedat 292 persoane, cu șase mai multe ca în 2023, iar alte 400 au fost rănite grav, cu 30 mai puține ca în 2023.

Ce este comun în cele două rapoarte ale Poliției Române?

În timp ce raportul ce vizează anul 2023 arată că neadaptarea vitezei la condițiile de drum este principala cauză a celor mai multor accidente rutiere grave, pe locurile următoare se clasau abaterile bicicliștilor, respectiv traversarea neregulamentară a pietonilor.

Între timp, în 2024, datele prezentate până acum arată că pietonii au fost mai neglijenți ca în 2023, indisciplina bicicliștilor a fost redusă la locul trei, iar nerespectarea regimului legal de viteză a fost pe locul doi în rândul cauzelor principalelor accidente rutiere grave din România.

Trebuie să sesizăm că există o diferență suplimentară între cele două tipuri de date: raportul din 2023 vorbește despre ”neadaptarea vitezei la condițiile de drum”, pe când datele din 2024 vizează situațiile de ”nerespectare a regimului legal de viteză”.

Aceste situații nu reprezintă același lucru, după cum am explicat mai sus, însă le-am tratat la fel în comparația celor două seturi de date pentru a oferi o imagine asupra celor trei celor mai mari factori de risc în traficul din România.

Sperăm că aceste statistici ajung să fie citite de cât mai mulți participanți la trafic, indiferent cum folosesc ei șoseaua, în speranța că vom avea din ce în ce mai puține accidente rutiere grave.

Cum stăm față de UE în 2023?

Deloc bine, dacă vreți un răspuns pe scurt. Suntem în continuare a doua cea mai periculoasă țară din UE în care poți să pleci la drum, imediat după Bulgaria.

Deși suntem printre cele 18 state în care rata mortalității în accidentele rutiere a scăzut în 2023, o reducere mai accentuată față de alte țări din UE, aceasta apare deoarece aveam valori semnificativ mai mari decât respectivele state atunci când ne raportam la milionul de locuitori.

Cele mai sigure țări din Europa sunt Norvegia și Suedia, cu 20, respectiv 22 de decese în accidente rutiere într-un an, raportat la un milion de locuitori. România este pe locul al doilea de la coadă, chiar în fața Bulgariei, cu 81 de decese la milionul de locuitori.

În speranța că vom ajuta la conștientizarea pericolelor la care ne expunem când plecăm la drum, realizăm în fiecare număr al Revistei motoADN rubrica de Siguranță Rutieră. Și în ediția 1/2025 a revistei veți putea citi un material pe acest subiect.