O platformă special pentru a primi reclamații din trafic pentru conducere agresivă
Cum se depun plângerile și ce se întâmplă cu ele?
MAI se bazează pe cetățeni ca să sancționeze șofatul agresiv
Care sunt abaterile de la codul rutier care pot fi sesizate pe noua platformă?
Cetățenii vor putea sesiza abateri precum conducerea agresivă și alte fapte încadrate la această conduită. Spre exemplu, pot fi raportați șoferii care se mută de pe o bandă pe alta, alternând succesiv, în scopul depășirii altor vehicule.
Șoferii care întorc mașina cu frâna de urgență sau care pornesc de pe loc cu patinarea excesivă, în gol, a roților motoare sunt și ei pasibili de sancțiuni dacă sunt raportați pe această platformă.
Șoferii care conduc la o distanță foarte redusă de un alt vehicul sau care îi pun frână în față fără un motiv întemeiat, dar cu scop de intimidare, pot fi raportați pe această platformă. Și cei care semnalizează sau folosesc flash-uri sau claxoane repetate în scopul eliberării benzii pe care circulă sunt vizați de această nouă platformă.
Totodată, accelerarea repetată a motorului în gol, ce duce la stânjenirea persoanelor aflate în zona drumului public, este considerată conducere agresivă și poate fi raportată pe această platformă.
Șoferii care realizează cu intenție un derapaj controlat în vederea rotirii sau întoarcerii vehiculului pot fi și ei raportați pe această platformă.
În ceea ce privește conducătorii de mopede și motociclete, pot fi raportați cei ce încalcă vreuna din normele de mai sus sau dacă sunt surprinși conducând cu doar una dintre roți în contact cu partea carosabilă.
Notăm aici faptul că anumite aspecte din cele enumerate erau oricum interzise de Codul Rutier, dar erau rareori sancționate în viața de zi cu zi deoarece implicau un agent de poliție care să le constate. Este pentru prima dată când filmările realizate de cetățeni vor putea fi folosite pentru a sancționa șoferii care încalcă anumite norme ale Codului Rutier.
Reprezentanții Poliției Rutiere nu au specificat de ce doar aceste abateri pot fi raportate online. Ca de obicei, vă reamintim că pentru urgențe este indicat să sunați direct la 112, mai ales dacă remarcați un șofer care vă pune în pericol pe voi sau pe alți participanți la drum.
Pentru cei care au impresia că ambalatul motorului în gol te face mai vizibil pentru șoferi și îți poate salva viața, sau cei care cred că un eșapament gălăgios este soluția pentru siguranță în trafic, avem un material din 2021 pe care vă invităm să-l urmăriți:
Cum se face o sesizare de conducere agresivă pe platforma nouă a MAI și ce se întâmplă după aceea?
Pentru a face o sesizare pe noua platformă a MAI, numită ESAR, accesibilă din hub.mai.gov.ro, un cetățean trebuie să furnizeze mai multe date, împreună cu o înregistrare audio-video sau video a faptei sau faptelor reclamate.
Astfel, reclamantul trebuie să furnizeze nume, prenume, cod numeric personal sau cod de identificare, datele de contact, număr de telefon, adresă de corespondență și o declarație pe propria răspundere cu privire la veridicitatea aspectelor percepute.
Pe lângă toate acestea trebuie atașată înregistrarea audio-video sau doar video (fără sunet), precum și să fie menționată data, ora și locul filmării, împreună cu orice alte informații care să conducă la identificarea acestora și a făptașului, precum și semnătura reclamantului.
În cazul în care materialele înregistrate nu sunt autentice, reclamantul riscă să răspundă în fața legii. Dacă faptele reclamate sunt constatate și de angajații MAI care vor urmări fiecare material trimis în formatul solicitat, conducătorul auto sau proprietarul vehiculului vor fi somați să numească persoana care conducea vehiculul la momentul în care a fost realizată respectiva filmare.
Doar sesizările formulate complet vor fi analizate, cele trimise cu date incomplete neputând fi utilizate de polițiști.
Sancțiunea pentru conducere agresivă pe drumurile publice este prevăzută la articolul 100/3/i din O.U.G. nr 195/2002 și presupune 4-5 puncte de amendă (amendă de 660-825 lei) și măsura complementară de reținere a permisului de conducere pentru 30 de zile.
Sancțiunile respective existau și înainte de această platformă, doar că necesitau să fie aplicate de un agent de poliție care să constate fapta și apoi să oprească șoferii respectivi.
Practic, oriunde este cineva cu o cameră video, o cameră de bord sau un telefon mobil cu cameră foto, ar putea fi și un martor ocular la comportament agresiv în trafic – dacă filmează presupusele fapte și le raportează pe platforma dedicată.
Cu alte cuvinte, este un moment oportun să și folosești camera aia de bord pe care ai cumpărat-o acum câțiva ani și o țineai într-un sertar. Nu uita să folosești un card de memorie performant, ca să fii sigur că nu pierzi înregistrările.
Dacă ești curios ce fapte ale motocicliștilor nu sunt tolerate de un polițist de la rutieră, poți urmări podcastul nostru cu Ovidiu Munteanu.
Încă un aspect pe care nu l-am văzut explicat în comunicatul Poliției Rutiere este dacă reclamatul poate să conteste în vreun fel sancțiunea și dacă poate să vadă înregistrarea respectivă.
Din ce știm noi, nici la situațiile precedente nu puteau fi vizionate acele clipuri video, deci este posibil să fie necesară contestarea în instanță a sancțiunii în cazul în care șoferului reclamat nu i se cere punctul de vedere înainte de a emite sancțiunea.
Vom solicita lămuriri de la Poliția Rutieră pe canalele oficiale și vom realiza un alt material, sau actualiza acest material – după caz, în momentul în care vom primi răspunsul oficial al autorităților.
Ce am fi dorit să putem reclama pe noua platformă a MAI?
Am urmărit cu toții diferite clipuri video care s-au ”plimbat” pe internetul românesc în care unii șoferi făceau diferite acțiuni periculoase la volan. Le știți – fie că sunt șoferi de TIR care dansează în cabină, șoferi care fac Live-uri pe social media ținând telefonul în mână în timp ce conduc și multe alte situații de acest gen.
Sunt zeci sau sute de filmări de acest gen cu depășiri periculoase, unele evitate la mustață, în timp ce altele s-au soldat cu un vehicul ieșit de pe drum pentru a face loc celui care depășea în viteză pe un segment de drum. Acei șoferi încă nu pot fi reclamați pe această platformă.
În mod interesant, nu se pot face sesizări cu clipuri video în care șoferii trec pe culoarea roșie a semaforului. Nu se pot face nici fotografii cu autovehicule parcate într-o manieră periculoasă pentru trafic sau care îngreunează circulația.
În plus, nu poți depune o sesizare cu un șofer care ”coboară” la tine la semafor să te înjure sau să te amenințe, iar asta se aplică și pentru semnele obscene arătate prin geam de unii șoferi. În multe cazuri, vor exista în continuare aceste ”micro-agresiuni” nepedepsite până când nu le vede un polițist și amendează făptașul.
Totodată, în situația în care România este țara cu cele mai numeroase decese ale copiilor în accidentele rutiere, încă nu avem posibilitatea de a reclama atunci când vedem un vehicul în care un copil este ținut în brațe sau pur și simplu stă pe consola centrală sau pe banchetă în picioare. Această situație nu este normală și este reglementată prin lege de ani buni, însă sancțiunile întârzie să apară pentru cei care riscă viața propriului copil prin asemenea acțiuni.
Pentru toate aceste abateri, dar și multe altele, singura soluție rămâne apelul la 112.