Un italian a doborât recordul de distanță parcursă în 24 de ore pe un scuter de 50 cmc
Recordul a fost doborât în condiții controlate, pe un circuit istoric
Cine spune că nu poți merge mult sau departe pe un scuter de 50 cmc? Ștacheta tocmai a fost ridicată mai sus.
Record pe un scuter de 50 cmc
În 1979, jurnalistul Valerio Boni a stabilit un record mondial rulând fără oprire preț de 24 de ore pe scuterul său de 50 cmc pe pista Pirelli din Vizzola Ticino. La vremea respectivă, italianul a parcurs 940,188 kilometri, însă cei responsabili de cronometrare și întreg procesul nu i-au trimis documentația necesară demonstrării acestui record. Ulterior, au descoperit și că un Australian deținea recordul pentru același lucru, dar cu numai 928 de kilometri parcurși.
La vremea respectivă, eroul povestirii avea doar 20 de ani împliniți, dar și-a propus să încerce din nou. Știa că poate, dar avea nevoie să și dedice încă 24 de ore pentru rularea continuă.
În mod interesant, a decis să folosească aceeași Vespa 50 Special, de data aceasta restaurată pentru a face față provocărilor, dar cu mecanica în aceeași configurație din 1979.
Scuterul în cauză este un model în doi timpi, așa că necesită alimentare cu un amestec de ulei și benzină. Toate realimentările au fost făcute în mers, de pe un alt scuter, care avea și pasager.
În mod interesant, Valerio a primit în 1979 un sistem de realimentare dezvoltat de Piaggio, compania care produce scuterele Vespa. Același sistem a fost folosit și acum. Nu vă imaginați nimic sofisticat, doar o canistră cu două tuburi, de lungimi și diametre diferite, ce folosește principiile fizicii pentru a transfera rapid amestecul de ulei și carburant necesar propulsorului.
Pentru a realimenta, Valerio se mută pe șaua pasagerului, descuie capacul rezervorului, deschide rezervorul, introduce furtunul și le face semn celor de pe al doilea scuter că pot să ridice canistra pentru a începe realimentarea. Durează doar câteva secunde, explică italianul, iar așa au făcut de fiecare dată, atât în 1979, cât și în 2024.
Rezultatul acestei tentative, ce va deveni record după ce toată documentația va fi reverificată la sediul Guinness, este de 1.233 de kilometri rulați în 24 de ore pe un scuter de 50 cmc.
Din păcate, Valerio nu a reușit să doboare recordul de rulat fără oprire, deoarece a fost nevoit să se oprească preț de aproape 20 de minute pentru a-și clăti ochii – ceața de pe timpul nopții și praful de pe circuit i-au produs iritații, așa că a fost nevoit să se oprească pentru a preveni un incident grav.
La fel ca la orice record de acest gen, nu este o provocare pe care să încerci să o dobori pe drumurile publice. Adevăratul câștig este să ajungi întreg la destinație de fiecare dată.
Pasiunea lui Valerio Boni implică riscuri, așa cum implică și pasiunea noastră. Diferența între un risc inutil și unul calculat vine nu doar prin experiență, ci și prin antrenament. Cu toate acestea, anumite recorduri nu se fac decât în condiții controlate sau cu sprijinul și supravegherea poliției atunci când sunt efectuate pe drumuri publice.
Cum a făcut și ce alte recorduri a mai stabilit?
Pentru a fi sigur că munca sa nu este în van, Valerio a avut echipe de martori care se schimbau la fiecare patru ore, pentru a fi sigur că este monitorizat în permanență. În plus, întregul proces a fost filmat, dar primele 15 minute de înregistrare lipseau, însă au fost acoperite prin colectarea tuturor video-urilor făcute de martorii prezenți. Iată ce nu se putea face în 1979!
Acesta este cel de-al șaselea record pe care îl stabilește Valerio, însă acum este legat și de o reușită mai veche de-a sa, pe care dorea să o repete cu același scuter. În mod interesant, acesta nu este primul Vespa al lui Valerio, acel model fiind furat în 1978, când avea deja 50,000 de kilometri rulați.
Este clar, Valerio este scuterist de cursă lungă. În scopuri pur turistice, el a călătorit pe modele Vespa PX 125 și 150 prin Europa, rulând mii și mii de kilometri în fiecare asemenea escapadă. Practic, ce azi noi numim tură lungă era simplă plimbare pentru Valerio.
Față de experiența precedentă, din 1979, italianul are în spate acum mai multe decenii de rulat pe scuter. Antrenamentul din șa, împreună cu maturitatea dobândită în timp, au reușit să îl aducă în poziția în care să nu necesite să consume cafea, cofeină în vreo formă sau alta și nici energizante pe parcursul acestei aventuri incredibile.
În cele 24 de ore, eroul poveștii a consumat doar câteva batoane proteice și un sandwich cu șuncă, precum și mici sticle de suc. Pentru că este totuși italian, recordmenul a ales să bea Chinotto, un suc cu extract din Citrus Myrtifolia de Sicilia. Este o băutură răcoritoare specifică acestei țări.
În ceea ce privește nevoile fiziologice, italianul a explicat că tehnologia a evoluat dramatic în ultimii 45 de ani, existând acum scutece pentru adulți mai comode și mai eficiente decât soluțiile improvizate la care a fost nevoit să apeleze în urmă cu patru decenii și jumătate.
Trebuie să remarcăm și faptul că a folosit o cască open face, nu flip-up, ceea ce ne intrigă – alegerea are sens deoarece astfel îi era mai ușor să mănânce și să se hidrateze, dar explică și cum a ajuns să sufere de pe urma prafului. Putem doar să sperăm că a folosit cele mai bune dopuri de urechi de pe piață.
Mai departe, italianul dorește să recreeze diferite aventuri inedite ale sale din trecut, cum ar fi o călătorie de la Paris la Londra pe scuter de 50 cmc sau traversarea Canalului Mânecii pe apă, printre altele.
Printre planurile pe care le-a elaborat jurnaliștilor prezenți la fața locului se numără stabilirea de recorduri de 12 și 24 de ore pe biciclete și scutere electrice.
Putem doar să spunem că ne dorim să avem și noi așa spor în șa atunci când ajungem la vârsta lui Valerio Boni.
Perspectiva e totul
Deși uneori putem avea impresia că viteza este totul și că trebuie să realizăm orice activitate cât mai repede, cu atât mai mult un drum, iată că ni se demonstrează frecvent și că e mai important cât de departe ajungi.
Acest recordmen arată că poți să folosești cu brio și un scuter vechi de aproape cinci decenii și că vârsta e doar un număr dacă ai grijă de tine și de vehiculele tale. Evident, acesta nu este un îndemn la tentative de record în regie proprie, ci doar ne arată că se poate să folosești un vehicul vreme îndelungată dacă îl întreții cu grijă și respect.