XSR900 GP a sosit la Motodynamics, importator Yamaha
Stil retro, tehnologie modernă
În vizită la importatorul Yamaha: față în față cu XSR900 GP
CE ESTE XSR900 GP?
Yamaha a decis să își celebreze motocicletele de curse ale anilor ’80 și ’90 cu un model special, numit XSR900 GP. Acesta este disponibil în două combinații de culori și aduce tehnologie modernă pe o motocicletă cu aspect retro.
Constructorul oferă două variante de colorit – Power Grey sau Legend Red, dar ambele implică o combinație de culori. Prima dintre ele vizează o doar tonuri reci și închise, în timp ce a doua ne prezintă o carenă față roșie cu galben, un jante roșii, aripă față roșie și codiță roșie cu galben, în timp ce rezervorul și o parte din carena laterală sunt finisate într-o nuanță metalică de gri-argintiu.
Aceste combinații de culori sunt inspirate de celebrele YZR500 de acum peste 30 de ani, cu care riderii Yamaha alergau în competițiile internaționale de motociclism ale vremii. Evident, nu discutăm aici despre ceea ce se numește o ”race replica”, adică nu este o motocicletă similară cu cea de curse, nici cu cele din acea vreme, dar nici cu cele actuale.
Motivele sunt simple: ar fi extraordinar de costisitor să oferi o motocicletă de competiție fix ca-n mondial, iar una la fel ca modelele folosite la competiții în anii 1980 și 1990 nu ar mai putea obține omologarea-tip în 2024. Probabil că nu ar fi reușit nici în 1990, dar asta este altă poveste.
Acest design de motocicletă mizează pe ideea de vintage, dar fără a face vreo economie în materie de tehnologie sau tehnică modernă. Va trebui să faci un compromis, anume renunțarea la scărițele pentru pasager și a șeii pentru acesta, deoarece nu poți avea decât un singur loc pe XSR900 GP. Ar fi și ciudat să ai o motocicletă care să amintească de cele de curse dar să aibă scărițe de pasager, nu?
Să zicem că am fi putut să trecem cu vederea acest aspect în cazul unor motociclete, mai ales dacă nu sunt vândute cu titulatura de „Race Replica”. În orice caz, nu ne deranjează prea tare acest lucru în cazul acestui model.
CÂT COSTĂ ȘI CE OFERĂ XSR900 GP?
Începem cu motorizarea: un motor în patru timpi, răcit cu lichid, cu două axe cu came și patru supape pe cilindru. Yamaha îi spune CP3 și are 890 cmc.
Agregatul dezvoltă 119 cai-putere la 10.000 rpm, dar producătorul overă și o versiune limitată la 35 kW pentru categoria A2, ce asigură 47,6 cai-putere la 6.000 rpm. Există și o variantă A2 nerestricționată, de 95,2 cai-putere, ce livrează resursele maxime la 9.000 rpm. Cuplul maxim este de 93 Nm la 7.000 rpm pentru modelul fără nicio restricție.
Transmisia este o manuală cu șase trepte, ambreiaj umed, multi-disc, echipată și cu quickshifter din fabrică. O configurație standard, cu transmisie finală pe lanț, adică la fel cum era și la motocicletele de competiție de atunci și cum găsim pe multe alte modele de la Yamaha.
Cadrul este de tip diamant și are o suspensie față cu furcă telescopică inversată, complet reglabilă. Suspensia spate este cu basculă și monoamortizor, de asemenea reglabil.
Frânele față sunt cu două discuri de 298 mm diametru și etrieri cu câte două pistonașe, pe când frâna spate are un disc de 245 mm și un etrier cu un singur pistonaș. Anvelopele stanadard sunt 120/70ZR17M/C pe față, respectiv 180/55ZR17M/C pe spate.
Masa proprie la plin este de 200 de kilograme, în contextul unui rezervor de 14 litri și a unui rezervor de ulei de 3,5 litri. Deși arată ca o motocicletă de curse de acum 30 de ani, cel puțin până să te uiți la ea foarte de aproape, când îi vei remarca bordul complet digital și luminile LED, are totuși garanție trei ani.
Prețul de listă al lui Yamaha XSR900 GP este de 13.900 de euro cu TVA inclusă.
Ce trebuie să faci dacă dorești un XSR900 GP sau ceva la fel de special?
În afară de a avea disponibilă suma necesară achiziției sau de a fi eligibil pentru a-l finanța la prețul de listă, un asemenea model nu se obține cu ușurința cu care poți să cumperi o motocicletă de serie mare.
Deși este o motocicletă de producție, omologată să circule pe drumurile publice și din punct de vedere al documentelor este o motocicletă la fel ca oricare alta, XSR900 GP este un model special pentru Yamaha și s-ar putea să nu fie disponibil foarte multă vreme.
Cei de la Yamaha nu ne-au comunicat nicio restricție specifică legată de numărul de unități pe care le va produce constructorul și nici câte vor ajunge în România, în eventualitatea cazului în care va fi o cotă limitată pentru acest model.
Subliniem însă că este vorba de o variantă specială a unei motociclete, ce ar putea să nu fie oferită pe piață foarte multă vreme, existând riscul să o mai regăsim în ofertă și în 2025.
Așadar, dacă îți dorești și îți permiți un asemenea model, ar fi indicat să contactezi Motodynamics, importator Yamaha în România, ca să vezi cum îți stă pe exemplarul din showroom și dacă poți să obții și tu un XSR900 GP pe care să îl poți numi al tău.