Skip to main content
Știri moto

Yamaha R1 2025: Schimbare de macaz pentru modelul din Iwata

By 25 septembrie 2024No Comments

Yamaha a prezentat generația 2025 a lui R1

R1 nu va mai fi disponibil în Europa în versiuni pentru drumurile publice începând cu generația 2025

Sfârșitul unei ere: Yamaha R1 va fi oferit în Europa doar în varianta pentru circuit

Ce e nou la Yamaha R1 pentru generația 2025?

Știam că Yamaha nu va continua dezvoltarea modelului R1 pentru utilizarea pe drumurile publice în varianta pentru piața din Europa. Acum, a venit momentul în care a fost prezentată generația 2025 a lui YZF-R1, ce nu mai este oferită în versiune de stradă pentru Europa.

Odată cu generația 2025 a lui R1, au fost prezentate două variante ale acestui model: R1 Race și R1 GYTR, adică modelul distribuit prin divizia de motorsport a casei din Iwata.

Practic, ambele sunt pentru circuit, doar că una dintre ele este destinată curselor în acest regim și este construită special pentru a fi utilizată în acest mediu în cadrul etapelor ce urmează reglementările FIM Superstock 1000.

Modelul R1 a primit elemente aerodinamice inspirate direct din MotoGP, dar și o suspensie KYB reconfigurată, alături de frâne Brembo Stylema Monoblock.

Motorul CP4 de 998 cmc dezvoltă 200 de cai-putere și este derivat din cel folosit de YZR-M1 în MotoGP. Nu lipsește un IMU pe șase axe derivat din MotoGP, quickshifter, sistem de gestionare a frânei de motor, control al ridicării roții față, control al tracțiunii și multiple sisteme de asistență a riderului, dar și moduri de selectare a puterii.

R1 Race vine cu carene noi, ce integrează ”winglets” inspirate din MotoGP. Ceasurile de bord sunt pe un ecran TFT de 4.2 inchi ce integrează un mod special pentru pistă, unde își va petrece existența acest model. Roata spate are jantă din magneziu, iar rezervorul este din aluminiu, capacitatea acestuia fiind de 17 litri.

R1 GYTR construiește pe baza tehnică a lui R1 și aduce în plus accesorii din gama Genuine Yamaha Technology Racing. Discutăm aici despre posibilitatea de reglaj a ghidonului, carenaje de curse mai ușoare (fibră de sticlă armată cu fibră de carbon), o nouă șa, plăcuțe de curse Z04 pentru etrierele Brembo Stylema, ECU de curse GYTR, eșapament Akrapovic limitat sub 100 decibeli (cerință pentru acces pe multiple circuite) și alte elemente speciale, cum ar fi cablaj pentru competiții menit să facă rapid accesul la diagnoză și telemetrie, precum și multe alte elemente de acest gen.

De ce doar pentru circuit în Europa?

Trebuie să notăm faptul că Yamaha R1 va fi oferit în continuare în variantă de stradă pe piața din America de Nord, unde va avea drept de circulație pe drumurile publice.

Între timp, în Europa, normele Euro5+ erau pe cale să devină obligatorii, ceea ce necesita investiții suplimentare în vederea respectării acestora.
Yamaha a ales să nu facă acele investiții, așa cum au făcut și alți producători cu diferite modele de-a lungul ultimilor 15 ani, când diferite modele de automobile și motociclete au fost scoase de la vânzare pentru a evita dezvoltarea de actualizări pentru motorizările acestora.

Practic, nu se mai pot înmatricula motociclete nou fabricate în Europa care nu respectă norma de mediu respectivă, deci Yamaha Motor Europe nu ar mai avea cum să le comercializeze prin canalele oficiale.

Constructorul avea posibilitatea de a actualiza propulsorul CP4 și modelul R1 la noul standard de emisii, dar a ales să nu facă acest lucru din diferite motive.

Cel mai probabil, previziunile de vânzări în Europa nu au justificat costurile de dezvoltare, dar acest lucru nu a fost nici confirmat și nici infirmat de producătorul nipon.

Reprezentanții Yamaha nu au comunicat planurile lor de viitor pentru această serie, dar noul context în care este comercializată le va permite să o vândă pe termen nedeterminat, nemaifiind necesară alinierea la viitoare norme de mediu mai stringente.

Evident, cei de la Yamaha au posibilitatea să readucă numele R1 în oferta lor de motociclete de stradă la momentul în care acest lucru va fi viabil din punct de vedere comercial. Depinde de estimările interne ale companiei când se va materializa acest lucru, dar și de evoluția pieței moto.

Cu alte cuvinte, dacă va fi oportun pentru producătorul din Iwata să omologheze o variantă de stradă a lui R1, nu îl oprește nimic să facă acest lucru, dar momentan nu există niciun indiciu că lucrurile merg în acea direcție.

Ce e de făcut dacă vrei un R1 pentru stradă?

Cel mai simplu răspuns ar fi să cumperi unul din stoc, de la oricare dealer din rețeaua Yamaha. În această situație, ar fi ideal să îi contactezi pe dealerii mărcii și să îi rogi să îți caute o asemenea motocicletă în stocurile existente la care au acces. Dacă ai noroc, vei găsi una configurată cum îți dorești și îți și permiți să o cumperi.

O altă variantă este să cumperi un exemplar rulat și să te bucuri de experiența pe care acesta o oferă. Deși nu se pot vinde motociclete noi în configurația respectivă, modelul deja fabricat respecta toate normele care erau în vigoare când a fost vândut, deci nu vei avea nicio problemă în folosirea sa mulți ani de acum înainte.

În ceea ce privește noul model de R1 – generație 2025,  numit R1 Race, nu vei avea voie să îl conduci pe drumurile publice. Configurația sa de fabrică nu respectă normele Euro 5+, deci nu vei putea obține plăcuțe de înmatriculare definitive pentru acesta.

Singura variantă să te bucuri de el este să îl transporți cu platforma sau cu duba la circuit și să îl folosești acolo. Vestea bună este că vine din fabrică special pentru a face asta, deci măcar știi că face față fără discuții.