Un nume nou își face loc în gama Yamaha
Ce specificații are Yamaha R9?
Noul Yamaha R9 este cel mai aerodinamic model al mărcii
Ce este Yamaha R9 și ce ar trebui să facă?
Între R7 și R1, este loc pentru modelul R9. Cu alte cuvinte, este un alt membru al familiei de modele supersport de la Yamaha, notate cu R, iar cifra 9 denotă (cu aproximație) cilindreea sa.
Având în vedere puterea asigurată, nu neapărat și cilindreea, putem considera că R9 este înlocuitorul de facto al lui R6, chiar dacă Yamaha nu comunică acest lucru.
Modelul R6 este comercializat în continuare în configurație doar de circuit, nefiind adaptat să respecte noile norme de mediu aplicabile în Europa. Fratele său mai mare, R1, a trecut și el printr-un tratament similar.
Să revenim la R9! Yamaha a profitat de experiența sa din MotoGP și i-a aplicat noului său model un set de aripioare față integrate în carenă.
Toate modificările au fost testate în tunelul aerodinamic, iar rezultatul este modelul cu cea mai bună aerodinamică dintre toate motocicletele de serie făcute vreodată de marca din Iwata.
Spre exemplu, acele aripioare ajută la reducerea ridicării roții față în linie dreaptă, precum și la creșterea aderenței pe viraje pentru acea roată. Diferențele sunt de câteva procente față de un model fără aripioare, deci nu vei simți mare lucru dacă nu scoți untul din motocicletă, ceea ce nu ar trebui să încerci pe stradă.
În ceea ce privește motorizarea, discutăm de o unitate CP3, cu trei cilindri în linie și două axe cu came. Agregatul răcit cu lichid are patru supape pe cilindru și e deja cunoscut lumii prin modelul MT-09.
În jurul motorului se află un cadru de tip Deltabox din aluminiu turnat, dezvoltat special pentru acest model. Potrivit producătorului, este cel mai ușor cadru folosit vreodată de un model din acest segment, cel puțin de la Yamaha.
Cu o greutate de 9,7 kilograme, înclinăm să îi credem, dar sunteți liberi să ne corectați la comentarii dacă știți un supersport cu un cadru mai ușor.
Masa în ordine de mers este de 195 de kilograme, apropo. Mult sau puțin, depinde de așteptările fiecăruia – vechiul R6 de stradă era ceva mai ușor, dar nu venea cu la fel de multă tehnologie și nici nu respectă normele Euro5+, ce implică un convertor catalitic mai mare și mai greu, alături de un eșapament pe măsură pentru a face față restricțiilor.
Un alt element important, înălțimea la șa, este de 830 de milimetri.
Yamaha promite o motocicletă utilă și în viața de zi cu zi, nu doar pe circuit, iar pentru asta a echipat-o cu un IMU și cu sisteme de asistență a riderului ce operează în funcție de acesta.
Ce specificații tehnice are Yamaha R9?
Pornind de la motorul CP3, știm deja că vorbim despre 890 cmc și trei cilindri în linie. Agregatul este deja cunoscut celor care au mers pe MT-09, iar acum aceștia au la dispoziție o motocicletă supersport cu inima acestuia.
Motorizarea are un raport de compresie de 11,5:1, o cursă de 62 de milimetri și un alezaj de 78 milimetri. Nu sunt schimbări majore față de MT-09, iar cei care au experimentat deja acest model nu se pot plânge de propulsor, cel puțin nu penttru un agregat cu trei cilindri în linie.
Sigur, fanii R6 vor spune că nu are patru cilindri în linie, dar avem 119 cai-putere la 10.000 rpm, respectiv 93 Nm la 7.000 rpm. Având în vedere rezistența aerodinamică mai redusă a lui R9 în raport cu R6, este posibilă o viteză maximă mai ridicată, dar și o accelerație mai bună, însă aceste aspecte vor depinde și de rapoartele transmisiei cu șase trepte și angrenaj constant, dar și de configurația transmisiei finale cu lanț.
În orice caz, este clar că nu va fi lentă și că viteza maximă posibilă trece cu mult de ceea ce este permis pe un drum public la noi. Abia pe circuit vei avea ocazia să o alergi de toți caii din dotare.
Așadar, aproape 120 de cai-putere la volant și un cuplu mai mare ca la R6, dar și o transmisie cu rapoarte mai lungi, ca să poată exploata aceste resurse.
În comparație cu R6, kitul de lanț are 43 în loc de 45 de dinți pentru pinionul spate, ceea ce ar trebi să asigure o viteză maximă mai mare decât acesta. Pinionul de atac are în continuare 16 dinți. Injecția a fost reglată pentru a beneficia la maximum de caracteristicile transmisiei.
Sistemul de frânare este similar cu cel de la MT-09, furnizat de Brembo și echipat cu etriere Stylema, furtunuri cu inserție metalică și pompă radială.
Discurile din față sunt mai mari ca la MT-09, de 320 mm în loc de 298 mm, iar plăcuțele sunt cu o compoziție mai agresivă decât la MT. Yamaha oferă ABS în standard, iar cel pentru roata spate poate fi decuplat din meniul motocicletei dacă dorești să faci acest lucru.
Yamaha a echipat și modelul R9 cu un IMU, deci avem mai multe dotări electronice menite să ajute riderul să țină motocicleta sub control în toate situațiile.
Controlul tracțiunii are nouă moduri, sistemul de control al derapajului are trei moduri, la fel cum are și sistemul de control al ridicării roții față. Sistemul de frânare ia în considerare și nivelul de înclinare al motocicletei.
Desigur, avem și quickshifter, precum și launch control. Nu lipsește cruise control (tempomat), conectivitatre smartphone și ecran TFT de 5 inchi cu interfață full-color și mai multe moduri de afișaj personalizabile.
În ceea ce privește triunghiul ghidon-șa-scărițe, poziția ghidonului este similară cu cea a lui R1, în timp ce scărițele și șaua sunt mai jos și posibil mai în față în comparație cu acesta. La fel ca MT-09, R9 are posibilitatea de a repoziționa scărițele, deci le poți ridica mai sus dacă simți nevoia.
Ar fi greșit să îl vedem ca pe un MT-09 cu carene și semighidoane, deoarece avem alt cadru aici și o configurație de suspensie dedicată, pe lângă schimbările de la transmisie, frâne și IMU.
Furca față este semnată KYB, este de tip SDF, adică Separate Damping Fork și are reglaje complete. Amortizorul spate este și el reglabil și are inclusiv o comandă exterioară pentru a facilita aplicarea sau reducerea de preîncărcare fără să desfaci niciun șurub, deși ai nevoie de o unealtă specială ca să îl reglezi – astfel previi situația nefericită și periculoasă în care acel reglaj de preload este ”jucăria” cuiva.
Când poate fi cumpărat noul Yamaha R9 generație 2025?
Luna martie a anului 2025 ne va aduce noul Yamaha R9 în showroom-urile mărcii nipone. Va putea fi comandat în următoarele culori: Team Blue sau Matte Raven Black, respectiv în combinația Intensity White cu grafică Redline.
Prețul său pe piața din România va fi anunțat în preajma datei în care vor fi deschise listele de comenzi. Dacă ești interesat să obții un R9 cât mai rapid, nu strică să contactezi un dealer Yamaha și să îți exprimi interesul în această direcție, caz în care vei fi contactat de aceștia de îndată ce va fi posibil să plasezi o comandă. Până atunci, te poți juca în configurator.