Prima transmisie automatizată de la KTM
Prototipul a fost testat la Red Bull Erzbergrodeo
KTM confirmă prima sa transmisie manuală automatizată: AMT
Confirmarea oficială a debutului transmisiei KTM AMT
KTM a înscris la Red Bull Erzbergrodeo un prototip echipat cu transmisia AMT. Acesta a fost condus de multiplul campion mondial de enduro Johnny Aubert în cadrul prologului Iron Road al acestui eveniment.
Competiția derulată în Eisenerz, Austria, l-a avut drept câștigător pe un alt rider cu KTM, Manuel Lettenbichler, pe care unii dintre voi îl cunoașteți deja de pe prima poziție a podiumului de la Romaniacs. Evident, motocicleta prototip condusă de Aubert nu era menită să alerge pentru podium la Erzbergrodeo, ci să demonstreze în viața reală capacitățile acestui sistem.
Între timp, KTM a anunțat că va lansa într-o variantă de serie transmisia sa automatizată, AMT. Aceasta va fi oferită pe mai multe modele din portofoliul mărcii din Austria, fără să avem o confirmare oficială a tuturor motocicletelor de la KTM care o vor primi. Sistemul a fost expus pe un prototip bazat pe modelul KTM 1390 Super Adventure S.
Știm că tehnologia din spatele aceste transmisii este legată de modelul X-Bow de la KTM, cel puțin asta afirmă producătorul. De notat faptul că motocicletele echipate cu AMT vor folosi un ambreiaj centrifugal în locul celui convențional, iar riderul nu va avea manetă de control a ambreiajului.
Practic, va fi similar din acest punct de vedere cu soluțiile aftermarket, dar numai din acest punct de vedere, cel al utilizării unui ambreiaj centrifugal, ce cuplează odată ce motorul începe să fie turat. Odată cuplat ambreiajul, el se va decupla automat la viteze mici, fiind practic imposibil să opriți motorul în mers – în afară de coborârea cricului, de sigur.
Spre deosebire de soluțiile aftermarket, aici avem o integrare cu unitatea ECU și cu o unitate de control a transmisiei, cea din urmă fiind responsabilă de schimbarea treptelor dacă se cuplează modul automat de schimbare. Va exista și un mod manual, în care riderul va folosi levierul de schimbare de la piciorul stâng, ca la o motocicletă convențională.
Nici acel sistem nu este complet identic cu ceea ce găsim pe alte motociclete, însă.
Ce are diferit față de alte transmisii manuale automatizate?
Prima diferență față de o transmisie convențională pentru o motocicletă modernă este secvența treptelor de viteză. Modelele KTM cu AMT vor avea P-N-1-2-3-4-5-6, în loc să aibă treapta N între 1 și 2, așa cum ne-au obișnuit majoritatea motocicletelor de pe piață.
Treapta P va fi folosită pentru parcare și implică posibilitatea de a lăsa motocicleta în viteză atunci când este oprită, dar fără a fi un impediment atunci când dorești să pornești motorul.
A doua diferență, după cum am notat în cadranul din stânga, este utilizarea unui ambreiaj centrifugal în locul unui kit de ambreiaj operat electric.
KTM nu a specificat de ce a optat pentru această configurație, însă este important să notăm că se simte ușor diferit un asemenea sistem față de un ambreiaj convențional, chiar și unul operat electric de un sistem, cum găsim la alți producători mari.
Spre deosebire de sistemele care implică control electronic asupra ambreiajului, cel de la KTM are capacitatea de a funcționa fără electronică, pe partea de manevrat ambreiajul, cel puțin.
Acest lucru poate fi un avantaj în anumite situații, deși va necesita o perioadă de acomodare, în special în off-road, dar nu numai acolo, deoarece va fi imposibil să faceți patinarea ambreiajului din manetă – în lipsa acesteia și a unui ambreiaj convențional.
Potrivit KTM, sunt numeroase avantaje în optarea pentru respectivul sistem, iar comportamentul și controlul la viteze mici, în pante, la frânare și la plecarea de pe loc este motivul pentru care l-au ales pe acesta.
Ce este operat electronic în tot sistemul este partea de schimbare a treptelor, cel puțin atunci când se folosește modul automat. În cazul utilizării modului manual – activat prin apăsarea butonului de dedicat A/M de pe blocul de comenzi de la mâna dreaptă, de pe ghidon, chiar lângă manșonul de accelerație, va trebui acționat cu piciorul levierul schimbătorului de viteze, exact ca la o motocicletă obișnuită.
Evident, nu va trebui acționată maneta de ambreiaj, deoarece aceasta nu este prezentă. Chiar dacă ar fi montată o manetă de ambreiaj, acționarea acesteia nu are niciun efect asupra unui ambreiaj de tip centrifugal, acesta din urmă funcționând pe principiul forței centrifuge. Cu alte cuvinte, chiar dacă ai încerca să îl acționezi, nu s-ar întâmpla nimic.
Cât va costa și când vei putea cumpăra un KTM cu AMT?
KTM va oferi sistemul său AMT pentru modelele de capacitate mare în cursul anului 2025. Ne așteptăm ca modelul 1390 Super Adventure să fie primul care îl primește. Apoi, celelalte modele de cilindree mare din gama KTM ar trebui să fie oferite, treptat, în compania acestui sistem.
Ulterior, există posibilitatea să îl vedem și pe modelele de cilindree medie, deși nu avem nicio confirmare în acest sens din partea producătorului. Din punct de vedere tehnologic, ar putea fi posibilă și echiparea modelelor de cilindree mică și medie cu acest sistem, dar această investiție în dezvoltare trebuie să se reflecte în vânzări și în cererea de pe piață.
În lipsa cererii pe piață pentru această transmisie, KTM ar putea ezita să dezvolte și să ofere această versiune de transmisie și pentru modelele mai accesibile din portofoliul său.