Skip to main content
Știri moto

Franța: Filtrarea traficului cu motocicleta a fost legiferată

By 13 ianuarie 2025No Comments

Legalizarea filtrării traficului a durat 26 de ani

Ce reguli trebuie să respecte motocicliștii și scuteriștii în Franța când fac asta?

Filtrarea traficului a fost legalizată în Franța: care sunt condițiile de aplicare?

Cum au procedat Francezii ca să legifereze filtrarea traficului cu motocicleta?

Filtrarea traficului în Franța era, până acum câțiva ani, într-o zonă gri din punct de vedere legislativ. Nu era interzisă complet, dar nici permisă, ci, mai degrabă, tolerată și rareori sancționată.

Din 2016 până în prezent, autoritățile au derulat diferite experimente în această direcție pentru a observa ce efecte există asupra traficului și, mai ales, ce riscuri apar.

Acum, după legiferarea procedurii, școlile moto din Franța pot să predea întreg procesul ca parte a curricumului. Asta înseamnă că viitorii motocicliști din Franța vor fi și mai bine pregătiți în această direcție, ceea ce va reduce riscurile la care se supun când filtrează traficul.

În plus, legiferarea procedurii de filtrare obligă șoferii să fie mai previzibili și atenți în trafic și elimină neînțelegerile și situațiile neplăcute din trafic. Va dura ceva timp până când toată lumea se va adapta la noile reglementări, dar FFMC, organizația motocicliștilor din Franța și FEMA au un motiv de mândrie.

Potrivit FEMA, acesta este un mare pas înainte ce marchează un pas decisiv în împărțirea drumului și siguranța tuturor utilizatorilor.

Via | FEMA
Foto: FEMA

Ce reguli trebuie respectate la filtrarea traficului în Franța?

Motocicliștii care vor să filtreze traficul în Franța vor trebui să respecte mai multe reguli, nefiind permis acest lucru oricând. Filtrarea traficului este permisă doar pe drumurile cu cel puțin două benzi pe sens, ce sunt separate.

Pe drumurile cu benzi neîntrerupte, este permis doar în cazul traficului dens.

Indiferent de condițiile de trafic, doar motocicletele din categoria L3e și L5e (tricicluri motorizate), cu lățimea de maximum 1 metru au voie să filtreze traficul în Franța.

În zonele în care viteza maximă pentru alte vehicule este de până la 50 km/h și există spațiu suficient între vehicule, fără lucrări pe segmentul de drum, zăpadă sau gheață, este permisă filtrarea respectând limitele de viteză. Astfel, se poate rula cu maximum 50 km/h dacă traficul se mișcă, respectiv maximum 30 km/h dacă vehiculele din trafic stau pe loc.

O altă regulă este interdicția de a depăși alte motociclete în timpul filtrării traficului. Motocicliștii care filtrează traficul sunt obligați să reintre în trafic fără întârziere după ce mașinile se pun din nou în mișcare.

Amenzi pentru nerespectarea regulilor de  filtrare:

-amendă de clasa 4 ( 135 de euro)

-suspendarea permisului pentru până la trei ani – cu diferite condiții specifice – aplicabilă doar rezidenților

-pierderea a trei puncte de pe permisul de conducere – doar pentru rezidenți

Care este situația la noi?

În legislația din România nu este prevăzută filtrarea traficului. Manevra nu este sancționată în majoritatea cazurilor, dacă este efectuată astfel încât să nu încurce traficul și să nu provoace accidente.

Ce este cu adevărat important este ca filtrarea să fie făcută sub formă de devansare, nu ca o depășire. Practic, trebuie ca motociclistul sau scuteristul să treacă printre mașini fără să depășească liniile de demarcare ale benzii de circulație pe care se află.

La trecerea peste banda de circulație, manevra devine depășire, caz în care trebuie respectate alte reguli, pe care nu are sens să le reiterăm aici.

În orice caz, trebuie circulat cu atenție maximă, obiectivul fiind de a ajunge la destinație în siguranță, deoarece un accident în timpul filtrării traficului se poate lăsa cu urmări dureroase.

Simpla legiferare a filtrării traficului nu va rezolva peste noapte problema traficului din România, dar măcar ar ajuta la reducerea conflictelor în trafic pe această temă și i-ar face pe șoferi să fie mai atenți la motocicliștii și scuteriștii cu care împart șoseaua.