Skip to main content
MOTOsportȘtiri moto

Cursuri de perfecționare moto – ce poți face și de ce să îți bați capul?

By 29 aprilie 2024No Comments

Credeai că învățatul se oprește la școala de șoferi? Un motociclist bun trebuie să învețe continuu.

Și șoferii ar trebui să învețe să fie mai buni, însă pe ei îi apără airbag-uri, centuri și o cușcă de metal. Deodată, învățatul are noimă, nu-i așa?

E o limită la cât ți se predă la școala de șoferi și la cât poți învăța. Secretul e să nu te oprești din învățat după ce iei permisul. Iată cum.

Învață cât poți pe cont propriu

Deși mersul cu motocicleta este o activitate care ar trebui să fie relaxantă, aceasta este relaxantă doar dacă te întorci întreg acasă. Iar relaxarea aceea despre care vorbim adesea se face prin faptul că te concentrezi total la ce faci – mersul cu motocicleta – și nu la orice altceva ce te supăra în restul vieții.

Concentrarea este cheia, nu avem de ce să o lungim. Oricâte cursuri ai face și oricât de tare ar fi motocicleta ta, totul e degeaba dacă tu nu ești atent la drum, rulezi cu viteze demne de avioane sau încerci să folosești telefonul mobil când mergi pe motocicletă.

Apoi, cei care sunt la început sau au trecut de câteva sezoane fără incidente ar putea să aibă mai multă încredere în ei decât ar trebui să aibă, iar asta îi predispune la accidente. Singurul avantaj pe care îl au cei care urmează mai multe cursuri în acest domeniu este faptul că au fost instruiți să facă o oprire de urgență și au exersat manevre precum evitări de urgență și au capacitatea să le facă.

Cunoștințele acelea sunt degeaba dacă nu ești atent la drum, dar fac diferența într-o situație neprevăzută. Iar partea cu situațiile neprevăzute este că apar așa, din senin, ce să vezi?

Nu ai cum să te pregătești din timp în mod special pentru așa ceva, nu îți apare în calendarul de la Google că vei avea nevoie să faci o evitare de urgență la 18:30 și că la 19:12 ai de făcut chiar și o oprire de urgență ca să nu lovești copilul care a fugit în stradă după mingea aia pe care parcă ai văzut-o cu coada ochiului.

Așadar, ce poți face este să fii mereu atent la drum, să ții viteza sub control și să ai mereu două degete deasupra manetei de ambreiaj și două degete peste maneta de frână față. Cu picioarele în poziția corectă, adică pingelele pe scărițe și genunchii strângând din rezervor (nu se îndoaie, nu ești chiar atât de puternic), vei putea reacționa rapid cu frâna spate, iar controlul motocicletei va fi asigurat din poziția optimă de mers pe care sper că o adopți.

Echipamentul corect și complet sper că nu mai este o discuție pentru tine, îl porți la fiecare plimbare, iar asta înseamnă că ești protejat și în situația nefericită a unei căzături, dar și de ploaie. Atenție la cea din urmă – toți șoferii din jur vor conduce mai încet, dar nu neapărat mai bine, iar atenția lor la oglinzi scade și mai mult față de obicei.

Pe scurt, nu te baza niciodată că ai fost văzut de un șofer, iar dacă te-a văzut unul, nu înseamnă că te văd și ceilalți. Condu ca și cum ai fi invizibil și pretinde că ești pe o bicicletă din sticlă – nu vrei să o lovești de nimic.

Apoi, ce poți face la fiecare plimbare, mai ales la început, dar și când te plictisești sau atenția ta nu este la cote înalte: vorbește în cască. Nu, nu pe Bluetooth cu cineva, ci vorbește cu voce tare (fără să țipi) ce faci fix în acel moment. Ideea este să conștientizezi acțiunile tale, mai ales la unele manevre mai complicate.

De exemplu, îți spui cu voce tare că acum tragi de maneta de ambreiaj, muți piciorul să acționezi schimbătorul, rotești ușor accelerația ca să aduci motorul la turația optimă pentru treapta inferioară – reducând smucitul, iar apoi eliberezi maneta de ambreiaj.

Este o tehnică simplă și complet gratuită care te va face mai atent la acțiunile tale. Merge și dacă vrei să îți antrenezi ”radarul motociclistului”, adică abilitatea de a anticipa ce vor face ceilalți participanți la trafic.

Spre exemplu, vei putea să îți spui singur, în cască, ceva de genul ”ia uite-l pe pe ăla cu duba albă, să vezi ce o să facă acum”.

Cu timpul, te vei instrui singur să fii atent la ce se întâmplă în jurul tău și să ai o ”hartă” mentală a mașinilor din jurul tău – scopul este să știi ce mașini ai în jur și să fii atent dacă ai loc de manevră în jurul acestora, respectiv să îți dai seama dacă sunt sau nu atenți la drum.

Dacă ei nu sunt atenți, ar fi o idee bună să îi eviți, ca să nu te trezești că ești ornament de capotă la următorul semafor. Da, aceasta este o altă lecție importantă – nu condu de parcă ai fi singur pe drum niciodată, chiar dacă nu vezi pe nimeni în jur. Astfel, vei fi sigur mereu că ai semnalizat, de exemplu.

Reține că nivelul real de siguranță rutieră de pe un segment de drum stă în cât de bine pregătit este cel mai slab șofer de pe acel segment. E ca la un lanț – rezistența sa este dată de cea mai slabă za.

Învață cât poți de la alții

Este o limită și la cât poți învăța singur, mai ales dacă nu știi cum să faci anumite manevre sau nu îți ies bine. Practic, degeaba faci ceva greșit de mai multe ori, nu va rezulta vreodată în ceva corect, din păcate.

Așadar, trebuie să te pui cu burta pe carte, doar că e mai greu să înveți motociclism din cărți. Există destule creații în această direcție, majoritatea în Limba Engleză, dar pe lângă citirea efectivă, trebuie să înțelegi exact ce a vrut să transmită autorul și să exersezi tot ce ți s-a explicat.

Degeaba ai înțeles cum se face o anumită manevră dacă nu ai exersat-o niciodată, sau ai încercat să o faci în grabă din ce ți-ai amintit. E un proces, la fel cum este tot ce ai învățat. Nu există prea multe scurtături, iar cele care sunt implică și ele muncă.

Vestea bună este că există numeroase variante de a învăța mai multe lucruri despre manevrarea motocicletei, iar unele dintre ele sunt aproape gratuite. Spre exemplu, avem și noi un Curs de Siguranță Rutieră Moto, derulat exclusiv online.

Poți, desigur, să încerci să înveți cât mai mult pe gratis. Sunt numeroase canale de YouTube unde vei putea vedea diferite manevre explicate în detaliu, împreună cu fel și fel de sfaturi de conducere a motocicletei.

HONDA_CB750_HORNET-1024x683

Ca de obicei, rezultatul obținut va depinde și de eforturile tale, în special la partea de urmărit indicațiile transmise într-un video sau într-un text. Practic, poți să îl urmărești și pe Valentino Rossi explicând cum să mergi bine pe motocicletă, dar există riscul să nu devii un motociclist mai bun de pe urma acestui efort.

În mod interesant, Vale nu oferă niciun curs online de acest tip, dar face frecvent exerciții la ferma sa din Tavullia, unde se antrenează pe un circuit de macadam. Există și o academie dedicată, dar să ne concentrăm totuși pe lucruri accesibile cât mai multor persoane.

Așa că revenim pe YouTube, unde îl găsim pe Matei Albulescu de la RideX, ce oferă explicații detaliate chiar din cursul Street Experience. Pe facebook îl poți găsi și pe Marius Băcilă de la Rider Academy explicând elemente esențiale ale mersului corect pe motocicletă.

Explicațiile oferite de cei doi români, ambii traineri certificați de BMW Motorrad, sunt clare și concise, așa că ar fi păcat să nu le urmăriți materialele video create. Vă ia doar câteva zeci de minute să urmăriți tot ce au publicat cei doi în materie de cursuri video, iar de acolo aveți o viață întreagă să deveniți motocicliști mai buni.

Evident, nu este suficient să urmăriți clipuri video cu explicații tehnice pe înțelesul tuturor, să citiți cărți sau să urmăriți cursuri online pentru a deveni un motociclist mai bun. Va trebui să aplicați tot ce ați văzut, să înțelegeți toate fenomenele întâlnite în timpul mersului și să exersați la începutul fiecărui sezon moto.

Da, ați citit bine, se recomandă să exersați din nou toate manevrele de siguranță moto, cum ar fi frânarea de urgență sau evitarea de urgență, printre alte, la fiecare început de sezon moto. Motivul? Avem o pauză prelungită în România pe fondul climei, așa că reflexele oricărui motociclist tind să ”ruginească” în acest timp.

Odată ce exersezi suficient de frecvent frânarea de urgență și devine ușor pentru tine să faci o evitare de urgență fără să te gândești de două ori la ce ai de făcut, vei fi un motociclist mai bun. Iar dacă ești mai bun, vei rula mai sigur, mai eficient și mai rapid. Greșeala pe care o fac mulți este să confunde viteza cu abilitatea în conducerea motocicletei, iar asta este adevărata problemă.

Niciun curs nu îți poate ”băga mințile în cap” în materie de viteză de rulare rezonabilă pe drumurile publice. Cu cât înțelegi mai rapid acest lucru și îl și aplici, cu atât mai bine.

Sună dur, dar este realitatea tristă din țara cu cele mai multe decese din accidente rutiere la nivel de UE. În comparație cu alte țări din lume, stăm destul de prost, oricum, la nivel cu ceea ce considerăm noi ca fiind ”Lumea a Treia”, deci avem nevoie de conștientizare mai mult ca oricând.

Conștientizarea nu ar trebui să se oprească doar la tine și la ce știi tu să faci, deși e un pas important acesta și este esențial să fii sincer cu ceea ce poți să faci și ce știi că nu poți face cum trebuie. Trebuie să realizezi că există șoferi și motocicliști cu un nivel de pregătire ce ar putea să fie precar, de unde e indicat să faci astfel încât să ai o distanță de siguranță față de toți ceilalți participanții la trafic.

Unde poți face cursuri de perfecționare moto în România?

După ce ai trecut măcar printr-o parte din pașii de mai sus, cred că ai devenit conștient că e o limită la cât poți să înveți singur și de privindu-i pe alții, oricât te-ai strădui. Vestea bună este că ai de unde alege în materie de cursuri de perfecționare moto, chiar și în România.

De ce ai nevoie ca să participi?

Oriunde ai merge, îți trebuie echipament moto complet – cască, geacă, mănuși, ghete, pantaloni cu protecții. La cursurile care se fac cu motocicleta ta, adică majoritatea, trebuie să ai anvelope de fabricație recentă și să nu ai scurgeri de fluide sau alte probleme tehnice. Practic, trebuie să fi și tu, și motocicleta în stare de gata de drum, deci nu se cere chiar așa de mult, nu? Dacă nu ai nici una, nici alta, te ocupi întâi de ele, apoi te duci la perfecționare.

Cel fel de cursuri de perfecționare moto există la noi?

Majoritatea cursurilor de perfecționare moto sunt împărțite pe module. Ideea este să începi cu un curs de conducere defensivă, căruia i se mai spune și curs de siguranță rutieră. Acolo sunt predate frânarea de urgență, evitarea de urgență și alte tehnici de manevrare corectă a motocicletei.

La un asemenea curs vei fi tu, instructorul și câțiva cursanți într-o parcare cu jaloane. Nu arată ”wow” din afară, dar ieși de acolo mai bun dacă ești atent. Și dacă nu ești atent, cred că tot înveți ceva. Este indicat să faci un asemenea curs o dată la câțiva ani, ideal la început de sezon, ca să fii cu reflexele brici.

Există cursuri specializate în off-road, respectiv în mersul pe circuit. Acestea sunt de urmat după ce ai trecut deja de prima fază a instruirii tale. Aici, specificul instruirii diferă de locul în care mergi să înveți, dar și de nivelul tău și de cât de repede poți să înveți.

Nu strică să le faci, mai ales dacă vrei să abordezi virajele cât mai corect – deci mai sigur, ceea ce va însemna că vei fi și mai rapid, dar nu ăsta e scopul instruirii. Iar dacă mergi bine pe macadam cu motocicleta, vei conduce mai bine și pe stradă. chiar dacă nu faci legătura dintre cele două în mintea ta.

Unde găsești cursuri de perfecționare moto în România și cât costă să mergi la unul?

Începem în ordine alfabetică cu Academia Titi Aur, unde poți derula un curs de siguranță și perfecționare moto pe circuitul dedicat. Școlarizarea e împărțită pe trei zile și costă 1.980 de lei. Tot la ATA poți opta și pentru un curs de off-road pe moto, unde școlarizarea costă între 1.650 de lei și 2.350 de lei și e împărțită pe două zile.

Încă din 2015, RideX organizează cursuri de perfecționare moto în apropiere de București. Toate sesiunile sunt gândite și susținute de Matei Albulescu, instructor on-road și off-road certificat BMW Motorrad. Oferta educațională începe cu un curs în parcare, de siguranță și îndemânare moto, dar ajunge și la o tabără de off-road sau poate fi derulat și un curs de abordare a virajelor pe circuit.

Tot din 2015 și tot în București a fost înfiindață școala Rider Academy. Aceasta a fost deschisă și este operată de Marius Băcilă, iar el este instructor certificat BMW Motorrad pentru cursurile derulate pe asfalt. Și la Rider Academy vei găsi cursurile structurate pe module, începând cu unul derulat în parcare – care este și cel mai accesibil, iar urmat apoi de cursuri derulate pe circuit.

Atât Marius Băcilă, cât și Matei Albulescu oferă cursuri 1 la 1, dar este mai practic să începeți cu primul modul de la oricare dintre aceste două școli și abia apoi să treceți la cursuri personalizate.  Cei doi sunt cei mai activi pe piața de la noi în prezent.

Vreme de mulți ani, circuitul AMCKart era gazda unui curs de perfecționare pe motocicletă numit Motoevolution. Numeroși motocicliști de la noi l-au urmat, dar oamenii din spatele Motoevolution organizează cursuri mai rar acum, de obicei pe alt circuit – Motorpark România.

Un alt circuit de lângă București, de data aceasta de macadam, are și el o paletă de cursuri moto în repertoriu. Vorbim despre TCS Racing Park, unde poți să perfecționezi rularea pe teren accidentat cu o motocicletă adventure-touring, sau poți să faci inițierea în motocros. Cel de-al doilea curs este oferit și într-o variantă pentru copii.

Tot pe macadam, dar în apropiere de Brașov există RoadBook Academy, unde poți să te perfecționezi pe motocicletă dacă ești fan adventure-touring. Acolo poți învața mai multe despre mersul pe motocicletă pe teren accidentat, precum și despre rally raid pe două roți. Organizatorii acestui curs pun la cale și o competiție de profil, separată de cursurile de perfecționare derulate, numită RoadBook Adventure Challenge.

Mai mulți piloți din campionatul MotoRC, dar și echipele din spatele acestora, organizează frecvent sesiuni de perfecționare pe circuitul MotorPark sau pe circuitul Transilvania Motor Ring din Târgu Mureș.
În acest sens, noi am discutat cu pilotul Vlad Neaga, iar el ne-a explicat că instruirea se face în funcție de nivelul fiecărui cursant, ceea ce face și prețul cursurilor să fie diferit.