Skip to main content
Interviuri

Noul sezon vine și cu noutăți legislative

By 28 iunie 2022No Comments

Trageți pe dreapta...

și citiți!

Știți că dacă aveți permis categoria A2, din punct de vedere legal nu mai puteți depăși 110 km/h pe autostradă și 90 km/h pe drumurile naționale europene?
Dar știați că deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens (adică ceea ce numim noi ”croșetat”) este considerat comportament agresiv și este pedepsit ca atare?

Despre toate acestea, și nu numai, am vorbit cu Costin TĂTUC, Consilier și Specialist în siguranță rutieră. Am selectat câteva dintre modificările aduse legislației rutiere cu un impact mai mare pentru motocicliști și le-am detaliat în cadrul acestui interviu.

motoADN: Una dintre cele mai importante prevederi aduse de modificarea legislației rutiere face referire la pedepsirea actelor de agresivitate săvârșite pe drumurile publice. Care era, până acum, situația comportamentului agresiv în trafic? Cum era pedepsit?

Costin TĂTUC: Până acum, comportamentul agresiv putea fi pedepsit parţial, prin încadrare juridică la articole care sancţionau fapte apropiate (spre exemplu: nepăstrarea distanţei de siguranţă în mers, în cazul talonajului, sau folosirea necorespunzătoare a luminilor de drum, în situaţia flash-urilor). Din păcate, în lipsa unor prevederi distincte, acest efort de a contracara manifestări agresive era zădărnicit uşor în caz de contestaţie, pentru că instanţele nu agreau aceste interpretări extinse. Oricum, sancţiunile respective erau insuficiente raportat la pericolul pe care comportamentul agresiv îl generează în trafic. Acum, lucrurile s-au rezolvat din acest punct de vedere şi există un temei juridic legal şi cuprinzător.

motoADN: Cum era încadrată până acum această formă de depășire? Există anumite elemente de care trebuie ținut cont pentru încadrarea în această categorie de comportament agresiv? (distanță față de autovehiculul din față? Număr de vehicule depășite succesiv? Etc.)

C.T.: Mulţi dintre cei care se grăbesc, în special tineri cu maşini puternice, au căpătat obiceiul periculos de a „croşeta” în trafic, trecând succesiv de pe o bandă pe alta, adesea fără a semnaliza, din dorinţa de a ajunge cât mai repede la destinaţie. Deşi comportamentul acesta este foarte periculos, putând conduce oricând la accidente grave, este practicat adesea ca un soi de competiţie menită să demonstreze măiestria celui de la volan privind modul în care stăpâneşte maşina şi se descurcă în trafic. Mai mult decât atât, unii dintre cei care procedează astfel îşi fac un titlu de glorie din a descoperi tertipuri pentru a scăpa de amenzi, speculând anumite interpretări sau vicii de formă. Mesajul meu pentru aceştia este clar: procedând astfel pot scăpa de plata unor amenzi, dar nu vor scăpa de consecinţele unui posibil accident, care pot fi mult mai costisitoare şi mai dureroase. Cei în cauză trebuie să ştie că aplicarea sancţiunii se face raportat la condiţiile concrete ale săvârşirii faptei prevăzute de lege şi la pericolul creat. Poliţiştii rutieri au cunoştinţele şi experienţa necesare pentru identificarea şi sancţionarea corectă a unor asemenea fapte. Mai nou, pentru probă se folosesc frecvent echipamente video montate pe maşini (inscripţionate sau nu), sau purtate pe uniforme (BodyCam), ceea ce limitează simţitor posibilitatea speculaţiilor ulterioare.