Skip to main content
Interviuri

Veşti bune pentru motocicletele cu motoare pe combustie internă

By 17 martie 2023No Comments

Motocicletele nu sunt în...

...planul UE de 0 CO2

Șase state membre ale Uniunii Europene au declarat că nu vor semna regulamentul care interzice, începând cu anul 2035, producerea și vânzarea autovehiculelor cu motoare termice pe teritoriul Uniunii. Conform reprezentantului FEMA, Dolf Willigers, această decizie va avea impact și asupra motocicletelor:

Motocicletele nu sunt încă menționate în planurile Uniunii Europene de reducere la zero a nivelului de emisii de dioxid de carbon produs de autoturismele și autoutilitarele noi după anul 2035. Cu toate acestea, situaţia care se conturează în martie 2023 ar putea avea un efect și asupra vehiculelor pe două roţi.

Care este contextul? Pe 27 octombrie 2022, Comisia Europeană, Parlamentul European și statele membre, reunite în Consiliul Uniunii Europene, au ajuns la un acord în cadrul așa-numitului trilog cu privire la limitele de emisii pentru autoturisme și camionete. După implementarea câtorva etape de reducere a emisiilor parcului auto, din 2035 vânzarea de mașini noi care nu au emisii zero de dioxid de carbon ar urma să fie interzisă complet în UE. A existat o deschidere foarte mică pentru motorul cu combustie internă într-un așa-numit considerent, o clauză din acord fără caracter obligatoriu, prin care s-a cerut Comisiei să investigheze posibilitățile pentru un alt tip de propulsie cu „emisii zero” sub formă de e-combustibili (combustibili lichizi sau gazoşi, precum e-metan, e-kerosen sau e-metanol, produşi prin electricitate regenerabilă, cum este cea solară sau eoliană). Cu toate acestea, Frans Timmermans, vicepreședinte al Comisiei și responsabil pentru Acordul verde, a declarat imediat că nu vede prea multe alternative pentru vehiculul electric cu baterii.

Următorul pas al procesului era adoptarea acordului privind reducerea emisiilor de carbon de către Parlamentul European. Deşi devenise clar că rezistența faţă de această propunere legislativă era în creștere la nivelul statelor membre, la 15 februarie 2023, Parlamentul European a adoptat, totuşi, regulamentul, cu 340 de voturi pentru, 279 împotrivă și 21 de abțineri. Îndoielile nu au fost exprimate doar la nivel politic: producătorii de vehicule cu motor cu ardere internă s-au reunit în Alianța E-Combustibil (n. trad. E-fuel Alliance), care a devenit foarte activă pe rețelele de socializare. Cu mai puțin de o săptămână înainte ca statele membre ale UE să semneze noul regulament, guvernul italian a declarat că nu îl va semna până la urmă, fiind urmat, în scurt timp, de Germania, Polonia, Cehia, Bulgaria și Portugalia. Ulterior, Austria a anunțat, de asemenea, că nu poate accepta un regulament care se concentrează pe o singură soluție, excluzând toate alternativele. Semnarea regulamentului de către statele membre, care fusese programată pentru 7 martie 2023 şi care era, de obicei, o formalitate după votul din Parlament, a fost, prin urmare, amânată. 

A apărut, astfel, o situaţie absolut unică în care nimeni nu știe cum să acționeze. Noi negocieri sau o modificare a acordului par a fi imposibile, ceea ce înseamnă că trebuie găsită o soluție. În orice caz, dacă există noi perspective pentru autoturisme și camionete, atunci de ce nu ar fi şi pentru motociclete? Posibilitatea ca şi după anul 2035 să se continue producţia de autoturisme și camionete cu motor cu ardere internă ar însemna, de asemenea, conservarea infrastructurii de producere a acestui tip de combustibil. 

Menţinerea posibilităţii de a fabrica și de a cumpăra noi motociclete echipate cu motor bazat pe combustie internă, dar şi de a avea, în continuare, acces la acest tip de cobustibil, sunt două elemente esenţiale, astfel de vehicule pe două roţi fiind utilizate pentru petrecerea timpului liber, dar și pentru călătorii pe distanțe lungi. FEMA susține libertatea de alegere: nu guvernele, ci motocicliștii și producătorii ar trebui să decidă asupra soluțiilor tehnice pentru a atinge obiectivul stabilit.