Y-AMT operează în mod automat ambreiajul
Sistemul Yamaha nu îți oferă posibilitatea să operezi manual ambreiajul
Prima Yamaha cu transmisie Y-AMT a sosit la importatorul din București: MT-09 Y-AMT
Ce este Y-AMT?
Sistemul Y-AMT de la Yamaha reprezintă propunerea acestei mărci în sectorul transmisiilor manuale automatizate. La baza acestuia stă o transmisie manuală convențională, căreia îi este aplicat un robot ce operează levierul de schimbare a treptelor, completat de un alt dispozitiv care controlează ambreiajul.
Cele două dispozitive sunt operate în tandem de întregul sistem, controlat de un computer dedicat. Riderul are posibilitatea de a opta pentru modul de rulare complet automat sau pentru a comuta pe schimbarea manuală a treptelor, fără să fie nevoie să acționeze ambreiajul.
Spre deosebire de tehnologia similară de la Honda, nu există o manetă de ambreiaj convențională, dar nici levierul de schimbător aflat la nivelul scăriței stângi. Practic, aici trebuie să iei o decizie clară – vrei sau nu vrei să ai o motocicletă care operează ambreiajul în mod automat.
Există două moduri de rulare complet automate – D și D+, precum și un mod de rulare manual. Diferența dintre cele două moduri de rulare D este rapiditatea și agresivitatea cu care se operează ambreiajul, cel cu plus însemnând extra sportivitate.
Chiar și așa, ambele sunt proiectate să opereze ambreiajul lin la manevrele la viteze mici, motocicleta detectând automat când se rulează încet, în treapta întâi și este nevoie de o eventuală patinare controlată a ambreiajului pentru anumite manevre.
Introducerea unor asemenea sisteme facilitează accesibilitatea motocicletelor pentru numeroși rideri care au diferite probleme care îi împiedică să folosească o motocicletă cu transmisie manuală, deși au toate celelalte capacitățile fizice și psihice necesare să conducă un astfel de vehicul.
Ce ar trebui să știi despre Yamaha MT-09 Y-AMT?
Varianta Y-AMT a lui MT-09 este prima care debutează din partea casei din Iwata cu acest tip de transmisie. Ne așteptăm ca producătorul să ofere acest tip de transmisie și pentru alte modele din oferta sa, în măsura în care acestea sunt cerute de clienți și este rezonabilă investiția în dezvoltarea sau adaptarea sistemului respectiv.
Din punct de vedere tehnic, nu sunt alte schimbări aplicate modelului MT-09 odată cu trecerea la varianta Y-AMT în afară de eliminarea manetei de ambreiaj și a levierului schimbătorului. Comutatorul de schimbare între modul manual și cel automat este poziționat pe blocul de comenzi din dreapta de pe ghidon, lângă butonul de pornire/oprire și maneta de frână față, iar el este acționat cu degetul de rider, dacă se dorește acest lucru. Schimbarea între modurile MT și AT se face prin apăsarea butonului și rezultatul este afișat pe bord, în funcție de modul de rulare ales.
Yamaha MT-09 a fost actualizat pentru generația 2024, iar primele asemenea unități se află în țară din primăvara acestui an. Abia în vara anului curent a fost anunțată transmisia Y-AMT pentru MT-09, așa că acest prim exemplar sosit la MotoDynamics, importatorul Yamaha în România, reprezintă o premieră în sine.
Odată ce vor fi disponibile unitățile de ride-test, vom putea să și conducem această motocicletă și să vă prezentăm impresiile noastre despre comportamentul său și al sistemului respectiv pe drumurile din România.
Cât costă și când poți cumpăra un Yamaha MT-09 Y-AMT?
Varianta Y-AMT a lui Yamaha MT-09 de generație 2024 este prezentă în configuratorul mărcii nipone, însă aceasta nu este însoțită și de un preț de listă.
Vestea bună este că avem o cotație oficială de la importatorul Yamaha în România. Astfel, Yamaha MT-09 Y-AMT are un preț de listă de 11.800 de euro cu TVA inclusă pe piața locală.
Spre comparație, un MT-09 de generație 2024 are un preț de listă de 11.000 de euro cu TVA inclusă, iar varianta SP a acestuia este listată la 13.200 de euro cu TVA inclusă.
Modelul MT-09 SP nu poate fi comandat cu transmisia Y-AMT și nu este cunoscut faptul dacă va fi posibil acest lucru în viitor sau nu.