Skip to main content
Știri moto

Cum îmbunătățim permisul de conducere?

By 6 mai 2021martie 22nd, 2022No Comments

Comisia Europeana schimbă regulile de obținere a permisului de conducere

FEMA reacționează

Comisia Europeană dorește revizuirea legislației pentru obținerea permisului de conducere.

Comisia își propune revizuirea legislației pentru permisul de conducere și are nevoie de feedback. FEMA solicită Comisiei să își reorienteze atenția dinspre abilitățile tehnice către o mai bună conștientizare a riscurilor și abilitatea de a gestiona situații neașteptate.

Comisia Europeană face următorul pas către noua legislație privind permisele de conducere și a publicat o „foaie de parcurs” pentru revizuirea “Directivei pentru permisele de conducere”. În această foaie de parcurs, Comisia identifică mai multe probleme și inițiative pentru a le aborda. FEMA a reacționat și a trimis un punct de vedere cu privire la permisele de conducere către Comisie.

În opinia FEMA, revizuirea este o oportunitate pentru a rezolva mai multe probleme, abordate deja de mai mult timp. În principiu, propune o schimbare de direcție de la preocuparea actuală pentru abilitățile tehnice la viteze mici, către abilități care să ducă la o mai bună conștientizare a riscurilor și pregătirea pentru a face față situațiilor imprevizibile. Acest lucru se poate face fără a crește dificultatea de obținere a categoriei A, ba chiar fiind posibilă parcurgerea etapelor de la A1 la A mai ușoară.

De asemenea, atrage atenția asupra structurii actuale a Directivei privind motocicletele de instrucție și de teste care fac ca femeile și bărbații mai mici de statură să fie încă excluși în mod inutil. O schimbare a cerințelor în această privință ar putea fi benefică. Deasemenea, cere o armonizare a legislației privind remorcile pentru motociclete și posibilitatea de a merge cu o motocicletă ușoară cu categoria B în toate statele membre.

FEMA afirmă, de asemenea, că consecințele unor dizabilități fizice pot fi, adesea, depășite prin utilizarea unor comenzi adaptate (chiar și în cazul vehiculelor cu două roți); dizabilitățile fizice nu ar trebui să constituie un obstacol în obținerea permisului de conducere. Aceasta înseamnă, de asemenea, că trebuie să fie posibilă susținerea cursurilor și examinărilor cu un vehicul cu comenzi adaptate. Permisiunea dată de autoritățile unui stat membru de a conduce în acest fel trebuie recunoscută și în alte țări membre.

dolf fema motoadn

Secretarul general al FEMA, Dolf Willigers, declară: „Această revizuirea este o bună oportunitate de lucru la o legislație care să aducă o valoare reală siguranței rutiere pentru motocicliști, dar care, în același timp, să și coboare pragul de dificultate pentru obținerea permisului. De asemenea, este o ocazie pentru rezolvarea unor probleme minore, cum ar fi mersul cu remorcile și mersul pe o motocicletă ușoară cu permis de conducere auto. Motocicliștii au cerut acest lucru, iar în țările în care acesta este deja implementat nu a dus la creșterea numărului de accidente. Desigur, statele membre trebuie să analizeze și modul în care vor pune în aplicare Directiva revizuită. În mai multe state membre, prezenta Directivă a fost implementată destul de prost, crescând dificultatea de obținere a permiselor pentru noii motocicliști. Văd o bună oportunitate, la nivel european și national, de a avea o legislație mai bună pentru obținerea permiselor de conducere.”

Iată propunerile FEMA pentru cele cinci obiective ale Comisiei Europene:

1. Comportamentul

Este o chestiune de impunere și educare. Tinerii utilizatori ai drumurilor publice trebuie să fie învățați cum să se comporte de la o vârstă fragedă într-un mod care este ușor de înțeles pentru ei. Membrii FEMA au experiență în programele educaționale pentru copii din grupa de vârstă 12-16 ani și au dovezi că acest lucru a avut un efect pozitiv asupra numărului de accidente. De asemenea, în timpul instruirii pentru permisul de conducere, este importantă instruirea pentru a deveni un participant la trafic responsabil, lucru care este, poate, chiar mai important decât învățarea regulilor de circulație.

2. Abilități de conducere și conștientizarea riscurilor

Acestea sunt două lucruri diferite, dar, cumva, Comisia le ia împreună. Abilitățile de conducere sunt abilități tehnice care sunt învățate și pentru care motocicliștii sunt testați într-un mod și într-un mediu care nu prea are legătură cu situațiile reale de conducere. Cerințele actuale privind abilitățile de conducere au un impact limitat asupra siguranței rutiere. Conștientizarea riscurilor este mult mai importantă și necesită abilitatea de a recunoaște, a evalua și anticipa situațiile riscante pentru motociclist. Acestea pot fi situații de trafic, traseu, starea drumului și alte situații așteptate sau neașteptate. A fi pregătit pentru acest lucru este, în opinia noastră, contribuția majoră la siguranța rutieră și tocmai acest element ne lipsește în cerințele actuale pentru obținerea permisului de conducere. Pentru a dobândi aceste abilități este nevoie de o foarte bună instruire inițială, precum și cursuri de perfecționare după obținerea permisului. În același timp, instruirea și testarea nu ar trebui să fie pentru cursant o povară inutilă în materie de timp, energie și costuri. Pragul pentru a obține categoria cea mai mare pentru conducerea motocicletelor este deja foarte ridicat față de cel pentru conducerea automobilelor, din cauza etapelor necesare și a cursurilor și testelor repetate pentru fiecare dintre ele. Făcând alegerile potrivite, este posibil să avem motocicliști mai bine pregătiți, care să aibă o atitudine și un comportament mai sigur și mai responsabil, scăzând în același timp dificultatea de obținere a permisului.

3. Starea de sănătate

Recunoaștem importanța stării de sănătate. Trebuie făcută distincție între dizabilități fizice, boli cronice și folosirea medicamentelor care pot avea efecte negative asupra capacității de conducere. Consecințele unei dizabilități fizice pot fi, adesea, depășite de utilizarea comenzilor adaptate; dizabilitățile fizice nu ar trebui să fie o piedică pentru obținerea permisului de conducere. Aceasta înseamnă, de asemenea, că trebuie să fie posibile cursurile și testele cu vehicule dotate cu comenzi adaptate. Permisiunea dată de autoritățile unui stat membru de a conduce în acest fel trebuie recunoscută și în alte țări membre. Este necesară o precauție suplimentară în cazul bolilor cronice, precum problemele de vedere, și utilizarea medicamente care pot afecta capacitatea de a conduce.

4. Piedici pentru libera circulație

Trebuie luată în considerare utilizarea remorcilor pentru motociclete. Aceasta nu este încă reglementată, ceea ce duce la situația în care mersul cu o remorcă în spatele unei motociclete este permis în unele state membre, dar nu în toate. De asemenea, utilizarea unei motociclete ușoare (<125cc) cu categoria B trebuie să fie reglementată la nivelul Uniunii Europene, inclusiv cerințele minime de instruire. În acest moment, mai multe state membre au propriile reglementări și cerințe, dar acestea sunt valabile doar pe teritoriul acestora și nu transfrontalier. Aceste motociclete ușoare sunt folosite, cu precădere, în traficul cu viteză redusă, de către navetiști care încearcă să evite ambuteiajele, contribuind, asftel, la descongestionarea orașelor. Sugerăm Comisiei să cerceteze acest lucru și să inițieze o evaluare cost-beneficiu.

5. Recunoașterea reciprocă a permiselor de conducere digitale

Susținem stabilirea unui cadru pentru permisele de conducere digitale.

Articol preluat de la Federația Asociaților Europene de Motocicliști

(fotografie de Wim Taal)