Skip to main content
Mobilitate urbanăȘtiri moto

Studiu: beneficiile aduse de motociclism pentru mobilitatea individuală

By 13 iunie 2024No Comments

Francezii au studiat mobilitatea individuală și au tras câteva concluzii interesante despre motociclism.

Un nou studiu prezintă avantajele motociclismului. Deși nu ne-au ieșit din minte, nu strică să le trecem din nou în revistă.

Un nou studiu reconfirmă avantajele-cheie ale mersului cu motocicleta

Cine a făcut studiul și ce a descoperit?

Francezii de la CSIAM, adică acronimul de la Camera Internațională a Sindicatelor Auto și Moto, au studiat avantajele și riscurile aduse de folosirea motocicletelor pentru transportul personal. Cei de la FEMA au compilat principalele beneficii notate în lucrarea respectivă.

Timpul de călătorie

Mai multe experimente au relevat același lucru: folosirea unei motociclete în locul unei mașini, pe același traseu, aduce un timp de călătorie mai scurt. Într-un test de mobilitate FEMA, pe un traseu din Roma, diferența a fost de 27% în favoarea motocicletei.

Cei de la Oxford Economics, o firmă de consultanță, au completat studiul cu date concrete, calculate în urma rezultatelor. Pe același traseu, un motociclist va ajunge cu 10 minute înaintea unui șofer la destinație, cu 12 minute mai rapid decât un biciclist și cu 18 minute mai rapid decât cineva care folosește transportul public. Evident, cifrele sunt valabile în orașul respectiv, totul depinde de unde locuiești și cât de aglomerat este acel oraș.

Presupunând că avem 240 de zile lucrătoare într-un an și că facem același drum de două ori pe zi, adică dus și întors, vorbim despre o economie cumulată de 340,281 de zile pentru cei 103,000 cetățeni din Roma care folosesc un mijloc de transport motorizat și cu două roți în loc de o mașină, respectiv 422,859 de zile cumulate în fiecare an în raport cu cei care folosesc orice alt mijloc de locomoție.

Cu alte cuvinte, un motociclist câștigă 3,3 zile pe an în raport cu un șofer, respectiv aproximativ 4 zile pe an în raport cu un biciclist sau un călător cu transportul public.

În zece ani, ai o lună întreagă pe care nu ai risipit-o stând în trafic. Având în vedere că un om lucrează, în medie, 40 de ani până se pensionează, un motociclist sau un scuterist ajunge să economisească patru luni într-o viață de lucru – asta numai și numai din naveta până la serviciu și înapoi.

Cum stau scuterele și motocicletele cu costurile?

În comparație cu o mașină, motocicletele de până la 250 cmc sunt imbatabile la costuri în zonele urbane și suburbane atunci când vorbim de cost per kilometru. În principal, motivul este legat de consumul efectiv, dar și costurile de operare reduse joacă un rol important.

O motocicletă de 125 cmc are un consum mai mic sau egal cu trei litri la suta de kilometri, deci aduce o cheltuială de maximum 5.70 euro per 100 kilometri, estimează cercetătorii englezi cu date din Roma. O mașină cu un consum nu mai mare de 5 litri la sută va avea costuri de 9.50 euro per 100 de kilometri. Pe măsură ce mergi mai mult, diferența crește și economiile se adună, iar asta dacă ai compara motocicleta respectivă cu o mașină care consumă doar cinci litri la sută.

La aproape patru euro diferență la fiecare 100 de kilometri, după 100.000 kilometri ai o amortizare totală a unui scuter mediu doar din diferența de costuri de carburant.

Cât timp economisești și cât înseamnă asta în bani?

Ce n-ai luat în calcul aici este timpul, iar italienii estimează că o oră de lucru în țara lor costa 16.4 euro în 2019, iar o oră de transport înseamnă 7.70 euro, pe când o oră de activități extra-profesionale înseamnă 10.30 euro.

Folosind datele de mai sus, dacă 5 la sută din cetățenii care locuiesc în Roma (oraș cu 2,280,000 locuitori în 2019) ar renunța la mașină pentru un scuter, economia colectivă a acestora ar fi de 45.9 milioane de euro pe an. Dacă doar 1% din șoferii din Roma ar face asta, tot ar economisi 9.2 milioane de euro pe an pentru că nu ar pierde timp în trafic.

La nivelul UE,Comisia Europeană a calculat o oră în trafic la prețul de 6.47 euro în 2019, deci economia ar fi de 3.3 miliarde de euro la nivel de UE dacă cinci la sută din șoferii statelor membre și ai Regatului Unit ar înlocui mașina cu scuterul în călătoriile zilnice.

Risc de accident, consum și emisii – ce spun cifrele?

Știm cu toții că este mai periculos să mergi cu motocicleta decât cu mașina pe același traseu. Datele studiului făcut în Franța arată că, în cazul accidentelor cu motociclete de peste 125 cmc, viteza este unul dintre factorii cheie, fiind problema principală în 52% din cazurile studiate în care motociclistul era vinovat de accident.

Dacă în cazul șoferițelor există o idee preconcepută în privința calităților la șofat, neconfirmată în ceea ce privește accidentele fatale provocate de acestea în raport cu cele ale căror vinovați sunt de sex masculin, doar opt procente din motocicliștii care își pierd viața într-un accident rutier sunt femei.

Discutăm despre o rată de mortalitate la jumătate față de bărbații care merg pe motocicletă. Totodată, doar 15% dintre motocicliști sunt femei, deci este logic să vedem valori mai mici în această situație în raport cu bărbații, dar și dacă ne raportăm la procente, lucrurile nu sunt deloc vesele  pentru bărbați.

În baza datelor obținute, cercetătorii sunt convinși că un vehicul motorizat ce are două roți nu este periculos în sine, indiferent că este bicicletă electrică, trotinetă, scuter sau motocicletă.

Cercetătorii sunt de părere că nivelul mai redus de protecție oferit de un asemenea vehicul în raport cu o mașină ar trebui să îi responsabilizeze pe cei care îl folosesc și să fie precauți, să poarte echipament de protecție și să respecte Codul Rutier.

În condițiile în care toate cele de mai sus sunt bifate, oamenii de știință sunt de acord că un vehicul motorizat de acest tip oferă toate beneficile de care este capabil.

Care e situația cu emisiile?

Prin cilindreea redusă și gabaritul mai mic, o motocicletă va avea mereu un consum mai mic de carburant decât un autoturism, deci va avea și emisii mai mici de CO2.

Cei de la Oxford Economics estimează emisiile medii ale unei motociclete de până la 250 cmc la 64 de grame Co2 pe kilometru. Acestea urcă la 149 de grame pe kilometru la motociclete de până la 750 cmc, respectiv 163 de grame pe kilometru la motociclete de peste 750 cmc.

Pare mult? Pentru autoturismele medii a fost estimat nivelul de 218 grame de emisii pe kilometru, respectiv 200 de grame pe kilometru pentru modelele diesel. Toate valorile sunt calculate din baza de date COPERT a Agenției Europene de Mediu, iar referințele legate de motociclete sunt calculate pentru 62% din scuterele, mopedele și motocicletele din Europa, adică la aproximativ 22 de milioane de asemenea vehicule.

Studiul arată că o mașină ar avea șansa să emită mai puține noxe decât o motocicletă obișnuită doar  dacă prezintă sisteme complexe de reducere a poluării, cum ar fi un sistem hibrid ce permite un consum de sub 4 litri la 100 de kilometri, în timp ce motocicletele obțin cu ușurință asemenea valori dau au cilindree medie, iar cele cu cilindree mai redusă de atât au un consum și mai mic.

Electrificare?

Posibilitatea electrificării vehiculelor motorizate cu două roți este cel mai tentantă în locul motoarelor de 125 cmc, deja foarte economice. Înlocuirea acestora cu modele cu motor electric este mai avantajoasă deoarece acelea prezintă o amprentă de carbon mai mică pe întreaga durată de viață a vehiculului.

Calculele sunt destul de complexe, dar un scuter electric își compensează emisiile legate de producția sa și a bateriilor odată ce parcurge 18,500 de kilometri, iar faptul că nu emite noxe în mers este un beneficiu resimțit pe întregul său parcurs.

În loc de concluzie

Francezii de la FFMC, organizația națională a motocicliștilor din Hexagon și membru FEMA, au afirmat că studiul făcut de CSIAM punctează toate avantajele folosirii vehiculelor motorizate cu două roți într-un mediu urban.

Tot francezii notează că această concluzie vine la doar câteva zile după publicarea Manifestului semnat de FIA, FEMA și ACEM. Acesta din urmă vizează folosirea de vehicule motorizate cu două și cu trei roți pentru a facilita decarbonizarea mobilității urbane fără a aduce probleme de zgomot, siguranță sau poluare.

Cu alte cuvinte, din ce în ce mai multe organisme europene constată că este mai eficient ca oamenii să opteze pentru un scuter sau o motocicletă de cilindree mică pentru rularea în regim de navetă în mediul urban în detrimentul unui autoturism.

Odată ce 125B va deveni o realitate și o normalitate în România, ar trebui să vedem o îmbunătățire în trafic. În cel mai rău caz, în loc de 10 mașini ce stau într-un șir aparent interminabil, vom avea șapte scutere și trei mașini oprite la un semafor, iar toate ar putea să prindă culoarea verde a semaforului, în loc de numai jumătate.

Via | FEMA

Leave a Reply