Skip to main content
Mobilitate urbanăMOTOsportȘtiri moto

În așteptarea legii ”125B” – previziuni și pregătiri

By 30 octombrie 2023No Comments

În așteptarea legii ”125B”

Previziuni și pregătiri

În așteptarea legii ”125B” – previziuni și pregătiri

În primăvara anului 2019 a apărut o inițiativă îndrăzneață și promițătoare: o propunere denumită Legea 125B, venită din partea celui mai mare club de utilizatori de scutere din România (Clubul Vespa România), prin care se solicită simplificarea procedurii de obținere a categoriei de permis de conducere A1, adică de conducere a motociclurilor cu capacitate cilindrică mai mică de 125 cmc.

Propunerea este înregistrată la Senat și camera deputaților cu numărul PLx 552/2019 cunoscută însă public ca fiind Legea 125B – de la faptul că permite celor care au permis categoria B să conducă scutere cu o capacitate cilindrică de până la 125 cm3.

Deputații Petrea Gabriel și Rotaru Alexandru, cu contribuția lui Constantin Roșu, membru activ al clubului Vespa România, au propus inițiativa legislativă PLx 552/2019 pentru completarea O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, de obținere a categoriei A1 de către persoanele care au deja categoria B de 2 ani, au împlinit 24 de ani și au făcut 10 ore de pregătire în poligon. Mari speranțe s-au născut atunci. Sufocați în trafic, plini de nervi zilnic, mulți șoferi s-au gândit că acum va fi momentul să facă și ei trecerea spre 2 roți.

Legea a fost adoptată tacit în Senat și a stat la ușa Camerei Deputaților, deși guvernul a avizat favorabil acest proiect, cu recomandarea de a introduce în lege condiția ca motociclurile să fie cu transmisie automată (adică să poți conduce 125 cmc cu B, dar doar scutere).

Pentru că misiunea motoADN este aceea de a dezvolta motociclismul și pentru că ne dorim un oraș mai curat și mai liber, am transmis atunci o scrisoare deschisă tuturor celor 94 de deputați care sunt membri în comisiile de specialitate responsabile, în care expunem opinia specialiștilor europeni și a motocicliștilor cu experiență din cadrul motoADN cu privire la această inițiativă.

Considerăm că este necesar un echilibru între axele care ar face un șofer să fie și un motociclist bun și responsabil, astfel:

– Minimum 3 ani de vechime pentru permisul de categorie B sau C;
– Minimum 4 ore de instruire moto în poligon cu recomandarea de a face 10 ore de astfel de pregătire;
– Limitare la utilizarea de motocicluri cu transmisie automată;
– Examen în poligon susținut cu echipajele Poliției Române;

Chiar dacă alte țări au condiții mai ușoare pentru obținerea categoriei A1, trebuie să înțelegem ca nu orice lege i se potrivește oricărei societăți, cu infrastructura, mentalitatea și condițiile ei.

Vara acestui an a venit cu o surpriză plăcută. După numeroase eforturi și presiuni ale tuturor celor interesați să dezvolte piața moto din România, Pe 13 iunie, plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, cu 261 de voturi „pentru” şi o abţinere, proiectul de lege prin care permisul de conducere eliberat pentru categoria B este valabil şi în cazul anumitor tipuri de motociclete.

„Permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile şi pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, categoria A1. Deţinătorii permiselor trebuie să aibă vârsta minimă de 24 de ani împliniţi, permisul pentru categoria B obţinut de minimum trei ani şi să facă dovada absolvirii a 10 ore de pregătire practică în cadrul unei unități autorizate de pregătire a conducătorilor de autovehicule”, se arată în inițiativa legislativă.

Pe 7 iulie însă, Președintele României, Klaus Iohannis a trimis Parlamentului, spre reexaminare, legea 125B[1]. Motivele însă țin mai degrabă de formă și formulări folosite, nu de fondul propunerii legislative. În momentul redactării acestui material, se așteaptă încă pasul următor. Avem însă încredere că 125B merge mai departe și anul viitor vom avea și normele de aplicare.

De ce avem atât de mare nevoie de 125B?

Ca membri FEMA – Federația Europeană a Asociațiilor de Motocicliști am derulat în mai multe rânduri teste de mobilitate urbană în București, rezultatul fiind mereu același[1]: cel mai rapid mijloc de deplasare în aglomerațiile urbane este scuterul. Bate motocicleta, trotineta, transportul în comun, bicicleta și, desigur, mașina.

[1] https://motoadn.ro/test-de-mobilitate-urbana-analiza-romania-vs-europa/

Chiar dacă alte țări au condiții mai ușoare pentru obținerea categoriei A1, trebuie să înțelegem ca nu orice lege i se potrivește oricărei societăți, cu infrastructura, mentalitatea și condițiile ei.

Vara acestui an a venit cu o surpriză plăcută. După numeroase eforturi și presiuni ale tuturor celor interesați să dezvolte piața moto din România, Pe 13 iunie, plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, cu 261 de voturi „pentru” şi o abţinere, proiectul de lege prin care permisul de conducere eliberat pentru categoria B este valabil şi în cazul anumitor tipuri de motociclete.

„Permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile şi pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, categoria A1. Deţinătorii permiselor trebuie să aibă vârsta minimă de 24 de ani împliniţi, permisul pentru categoria B obţinut de minimum trei ani şi să facă dovada absolvirii a 10 ore de pregătire practică în cadrul unei unități autorizate de pregătire a conducătorilor de autovehicule”, se arată în inițiativa legislativă.

Pe 7 iulie însă, Președintele României, Klaus Iohannis a trimis Parlamentului, spre reexaminare, legea 125B[1]. Motivele însă țin mai degrabă de formă și formulări folosite, nu de fondul propunerii legislative. În momentul redactării acestui material, se așteaptă încă pasul următor. Avem însă încredere că 125B merge mai departe și anul viitor vom avea și normele de aplicare.

De ce avem atât de mare nevoie de 125B?

Ca membri FEMA – Federația Europeană a Asociațiilor de Motocicliști am derulat în mai multe rânduri teste de mobilitate urbană în București, rezultatul fiind mereu același[1]: cel mai rapid mijloc de deplasare în aglomerațiile urbane este scuterul. Bate motocicleta, trotineta, transportul în comun, bicicleta și, desigur, mașina.

[1] https://motoadn.ro/test-de-mobilitate-urbana-analiza-romania-vs-europa/

Un studiu francez din 2019 arăta că scuterele și motocicletele poluează chiar mai puțin decât un autoturism electric[1]. Un studiu belgian[2] ne arată că blocajele urbane se pot rezolva ușor dacă o parte dintre participanții la trafic aleg scuterul / motocicleta. Dacă fie și numai 10% dintre șoferi ar renunța la mașină, atunci timpul de așteptare în trafic ar putea scădea cu 40%.

Ce așteptări are piața moto din România și cum se pregătește pentru momentul implementării legii 125B am aflat adresând întrebările noastre unor importatori și dealeri moto, dar și școlilor moto, care vor avea un rol important în dezvoltarea fenomenului de răspândire a scuterelor de 125 cmc. De ele depinde ca cei care vor obține adeverința care le va permite să conducă un scuter cu permis categoria B să fie pregătiți pentru viața pe 2 roți.

Cum văd instructorii moto rolul 125B în dezvoltarea domeniului moto în România?

În rândul şcolilor moto și al trainerilor în domeniu, opinia este relativ unitară. Cu mici diferențe de opinie – spre exemplu, legate de necesitatea de a avea sau nu examen în poligon pentru obținerea adeverinței are îți permite să conduci un scuter de 125 cmc cu permis de categoria B – majoritatea instructorilor consideră că legea 125B este binevenită, că va schimba piața moto din România.

„Cred că forma actuală este bună. Nu ar fi trebuit introdus un examen, pentru că ar fi însemnat că nu este de mare ajutor: cine era dispus să treacă prin examene, era pregătit să dea de permis categoria A, până la urmă. Nici mai multe ore de pregătire nu cred că sunt neapărat necesare. Sigur, ar prinde bine pentru siguranță, dar ar descuraja lumea de la a o apuca pe drumul acesta. Cred că ar fi fost suficiente și 5 ore de pregătire, tot pentru ideea de simplificare. Pe de o parte, pentru că un scuter de 125 chiar nu e greu de controlat (nu cu mult mai mult decât unul de 50, care se putea deja conduce cu B-ul) și pe de alta pentru că eu cred că oamenii care vor profita de această lege vor fi din cei care sunt mai degrabă mai curajoși și coordonați decât media, siguri pe ei că pot controla scuterul fără riscuri mari. Nu cred că vor face asta foarte mulți oameni care de-abia se descurcă cu bicicleta, pentru că le-ar fi frică”, este de părere Marius BĂCILĂ, Rider Academy.

„Examenul nu este necesar, atât timp cât școlile se ocupă conștiincios de pregătire”, susţine şi Diana FOTA PORUMB – Instructor fondator Școala Moto AMI și Asociația Moto Începători. „În acest sens, consider că o evaluare finală este obligatorie. Astfel, dacă elevul nu este pregătit, să nu i se elibereze actele finale de către școală. Până la urmă, 10 ore de practică înseamnă 5 ședințe a câte 100 minute. Părerea mea e că nu sunt suficiente ore pentru a se descurca în trafic, ci abia învață manevrele de bază în poligon fără greutatea instructorului pasager.”

Pe de altă parte, „examinarea la finalul celor 10 ore de pregătire ar fi fost un instrument bun pentru a controla şi verifica dacă orele au fost făcute de către şcoli, sau doar s-au eliberat adeverinţe, fără prezenţa cursanţilor la ore”, atrage atenţia Iuliana ANGHEL, HEY Moto. Opinia este susţinută şi de Alin SĂNDULESCU, ALSAN Motorsport, care este de acord cu forma legislativă prin care cu categoria B poate fi condus un 125cmc cu transmisie automată, dar care ar fi „introdus un examen practic la finalul celor 10 ore, pentru o siguranță mai mare că multe şcoli de şoferi nu vor acorda doar fictiv o adeverință.”

Şi Diana PĂUNESCU, TASHA Moto, consideră că „un examen ar trebui să existe, totuşi, odată pentru a avea certitudinea elevul că a învăţat ce trebuie, a doua oară pentru a şti şi legiuitorul că omul respectiv este pregătit să iasă pe stradă.” Aceasta atrage atenţia, însă, că „cele 10 ore de pregătire practică sunt insuficiente dacă elevul respectiv nu a mai urcat deloc pe două roţi până acum.”

Trebuie avut în vedere, însă, că, „numărul de ore practice pentru această variantă este cel mai mare din U.E. (în alte state, există variante de 4 sau 6 ore, sau chiar nici o oră practică)”, după cum notează Iuliana ANGHEL. „Bineînţeles că mai multe ore ar însemna rezultate mai bune, dar cred că cele 10 ore ar trebui să asigure un minim necesar”, a menţionat reprezentanta HEY Moto.

Vom fi mai mulți pe 2 roți în orașe?

Va determina noua legislaţie o creştere a utilizatorilor de două roţi? Acest lucru rămâne de văzut, iar părerile sunt, în continuare, împărţite. Astfel, deşi mulţi instructori consideră că inițiativa este binevenită și va facilita cu siguranță accesul către două roți, ajutând la decongestionarea traficului în oraşele mari şi la dezvoltarea motociclismului în România, există şi voci uşor sceptice.

„[Legislaţia] ar putea conduce la o dezvoltare a motociclismului, dar nu e sigur că se va întâmpla asta. E greu să-mi dau seama câți oameni așteptau o asemenea lege ca să folosească scutere în oraș, pentru că, într-un fel, cei care erau sătui de stat în trafic aveau deja niște opțiuni: scuterele de 50 cmc sau scuterele cu trei roți care se conduc cu categoria B, de tipul Piaggio MP3 sau Yamaha Tricity 300. Însă nu s-a înghesuit lumea să profite prea tare de aceste opțiuni. Pe de altă parte, scuterul de 125 cmc e ideal: ușor de controlat și ieftin, cam ca un 50 cmc, dar suficient de rapid cât să te miști bine în orice situație”, consideră Marius BĂCILĂ.

Indiferent de numărul total al celor care vor dori să urmeze cursurile, din punct de vedere logistic, şcolile moto trebuie să facă o serie de schimbări pentru a se adapta cerințelor pe care le va impune legea 125B. Acestea sunt pregătite deja pentru achiziţia unor scutere noi de 125 cmc, confirmă ASLAN Motorsport şi TASHA Moto, dar aşteaptă, încă, lămurirea unor neclarităţi.

„În primul rând, școlile trebuie să achiziționeze motocicluri de 125 cmc cu transmisie automată. Apoi trebuie să le omologheze RAR pentru a putea fi conduse ca vehicule de şcoală”, explică Diana FOTA PORUMB. Problema este, însă, lipsa clarificărilor. „A se nota că nu se știe dacă va fi necesară dublă comandă de frână spate pentru omologare, pentru că nu se știe dacă sunt obligatorii ore pe stradă. Dacă vor fi incluse ore de trafic, nu se știe dacă în continuare instructorul va trebui să stea pasager sau va merge în mașină/pe motor de asistență”, adaugă reprezentanta Şcolii Moto AMI. La rândul său, Iuliana ANGHEL subliniază: „Până nu sunt publicate normele de aplicare, nu poate şti nimeni exact cum se desfăşoară tot procesul, de la înscriere până la preschimbarea permisului.”

Întrebaţi dacă va fi diferită pregătirea celor care vor să conducă scutere de 125 cu permisul categorie B de a celor care vor să primească permisul de categorie A, reprezentanţii şcolilor indică necesitatea „condensării” informaţiei, pentru ca elementele esenţiale să fie acoperite în orele mai puţine prevăzute, precum şi faptul că este necesară, mai degrabă, o orientare către manevrarea scuterului şi mai puţin pe reguli generale de trafic, având în vedere că viitorii cursanţi au, deja, carnet de categorie B.

Astfel, pentru anumite şcoli, lucrurile sunt deja destul de clare. „Din punct de vedere al pregătirii, aş pune accent pe majoritatea manevrelor pe care le aplicăm și la cei pentru categoriile A1, A2 și A”, notează Alin SĂNDULESCU.

Altele mai aşteaptă, însă, detalii, după cum subliniază Iuliana ANGHEL: „În funcţie de normele de aplicare şi de programa impusă, putem să stabilim şi noi exact ce e de făcut. În momentul acesta cursanţii noştri trec prin pregătire în poligon, trafic şi enduro. Fiind obligatorie categoria B, cursanţii au experienţa traficului şi ne vom axa pe exerciţii de manevrare a scuterului.”

Este clar, însă, că „fiind mai puține ore de practică (10 față de 26), informația va trebui mult concentrată” menţionează Diana FOTA PORUMB. „Nu se va mai preda traseul efectiv de examen în poligon, dar elemente din acesta trebuie făcute pentru a pregăti conducerea în trafic (pornire, parcare, slalom, viraje, întoarceri, evitări, frânări de urgență).”

Cu toate acestea, există şi opinii conform cărora informaţia predată va fi insuficientă. „Pregătirea practică nu ar trebui să difere, teoretic, pentru că “strada” (traficul) pe care vor ieşi cei cu adeverinţă şi cei cu A, nu diferă. Însă din cauza numărului mic de ore, nu se vor putea acoperi toate procedurile necesare unei bune însuşiri a deprinderilor”, consideră Diana PĂUNESCU.

Mai multe scutere în trafic vor aduce și mai multe accidente?

Cât de întemeiate sunt temerile legate de creșterea numărului de accidente odată cu implementarea legii 125B? În acest moment, opiniile instructorilor moto se împart între optimism precaut şi pesimism realist….

„Cred că întrebarea corectă nu este dacă va crește numărul de accidente, ci dacă va crește proporţional cu creșterea numărului de vehicule pe două roți sau mai mult decât atât”, explică Marius BĂCILĂ. „Dacă se va dubla numărul de vehicule pe două roți în și pe lângă orașe (să presupunem), ar fi normal să se dubleze și numărul de accidente în care sunt implicate aceste vehicule. Ideea ar fi să nu se tripleze numărul de accidente în această situație, pentru că ar fi clar că șoferii care merg cu scutere de 125 cmc nu sunt în siguranță. Eu cred că accidentele vor rămâne proporționale cu numărul de motocicliști/scuteriști pe străzi”.

Şi Iuliana ANGHEL analizează situaţia din prisma contextului deja existent. „Ţinând cont că deja se poate conduce un moped cu permis categoria B, nu cred că diferenţa de putere ar influenţa foarte mult creşterea numărului de accidente, ci mai degrabă calitatea serviciilor oferite de şcolile de şoferi.”

Alin SĂNDULESCU susţine, la rândul său, un punct de vedere nuanţat. „Dacă aceasta pregătire practică se va face cu seriozitate din partea școlilor de șoferi, nu văd o creștere a numărului de accidente. În schimb, dacă nu se va găsi o soluție pentru verificarea efectuării celor 10 ore (cum am spus mai sus, printr-un examen practic în poligon), numărul de accidente ar putea creşte.”

Această îngrijorare privind lipsa de pregătire adecvată în favoarea obţinerii rapide a actelor necesare este împărtăşită şi de Diana FOTA PORUMB: „Temerile sunt bine întemeiate. Vor fi cu siguranță multe școli care vor da adeverințe fără să facă ore deloc, sau vor transforma 5 ședințe de 100 minute în 5 ore de 60 minute. Oamenii vor fi fericiți că au mai repede noul permis, dar, din păcate, vor fi bombe pe roți.” Şi Diana PĂUNESCU este de părere că probabilitatea ca, la început, să fie multe accidente este foarte mare, pentru că „oamenii nu înţeleg prea bine că viaţa pe 2 roţi e foarte diferită de viaţa pe 4 roţi, unde eşti protejat de tabla maşinii. Pe 2 roţi eşti foarte expus şi trebuie să ai multă grijă de tine şi de corpul tău.”

În pofida temerilor, entuziasmul viitorilor cursanţi este greu de stăpânit. ALSAN Motorsport se confruntă aproape zilnic cu cereri de la ”clienți nerăbdători” care vor să înceapă cât mai repede orele de pregătire. Situaţia este similară şi în cazul HEY Moto, care primeşte „cel puţin 10 telefoane pe zi. După ce le explicăm situaţia actuală legată de normele de aplicare sunt uşor dezamăgiţi.”

„Sună telefonul și trebuie să le explicăm că încă nu se pot înscrie”, afirmă şi reprezentanta Şcolii Moto AMI. „Asta pentru că știrile de pe toate canalele au prezentat totul ca și cum „e gata, de mâine facem treabă!”. Realitatea este că nu a apărut în Monitorul Oficial și că fără norme de implementare pentru școlarizare nu se va putea începe nimic.”

Din păcate, în mijlocul efervescenţei îşi fac deja apariţia şi aspecte negative. La TASHA Moto, de exemplu, „sunt deja persoane care întreabă “Ce pot face să fac mai puţine ore sau chiar să nu fac deloc orele, dar să coste mai puţin?”, fără să conştientizeze că îşi pun în joc propria viaţă, prin lipsa deprinderilor necesare.”

De la 125 cmc la…permis de categorie A?

Pe viitor, cele 10 ore de pregătire pentru scutere de 125 cmc ar putea determina mulţi participanţi la trafic să „prindă gustul” mersului pe 2 roţi şi să continue cursurile de la şcoala moto, pentru a obține permisul de categorie A, sunt de părere o bună parte dintre instructori. De fapt, continuarea cursurilor ar putea reprezenta în primul rând o opţiune pentru creşterea gradului de siguranţă în trafic. De exemplu, Diana PĂUNESCU speră că „cei care vin iniţial să facă acele 10 ore de pregătire practică (…) vor înţelege că legea dată de curând nu le oferă decât permisiunea de a ieşi pe stradă, nu şi protecţie şi siguranţa că vor ajunge cu bine acasă, şi, deci, vor alege să facă şcolarizare completă pentru moto.”

Marius BĂCILĂ este optimist şi consideră că cel puţin unii dintre cei care aleg să facă cele 10 ore de pregătire îşi vor dori mai mult. „“Pofta vine mâncând”. Adică mulți vor rămâne la partea asta utilitară, cu scuterul de 125 folosit precum un cal de povară, fără prea multă bucurie sau pasiune, dar vor fi destui care își vor da seama că e frumos pe două roți și că, pe lângă scuter, ar fi loc în garaj și pentru o motocicletă cu care să-și trăiască și mai frumos pasiunea aceasta pe care tocmai au descoperit-o.” Chiar dacă RIDER Academy nu are, deocamdată, în program, cursuri speciale pentru cei care vor dori perfecţionare ulterioară, şcoala va crea unele, în funcţie de cerere. „Avem idei destule în această direcție. Până una-alta, pot face cursul nostru Level 1 (BMW Road Safety), care merge la fix pentru a controla scuterul sau motocicleta în majoritatea situațiilor pe stradă”, a adăugat Marius BĂCILĂ.

O părere similară are şi Iuliana ANGHEL, care menţionează că, cel mai probabil, „o mare parte” dintre cursanţii care fac cele 10 ore va opta pentru trecerea la o categorie superioară „odată ce vor prinde gustul mersului pe 2 roţi.” Special pentru ei, HEY Moto va crea „un pachet care să fie avantajos financiar dacă vor reveni în maxim 2 ani pentru un „upgrade”.”

Diana FOTA PORUMB atrage atenţia că cei care vor dori un scuter sau chiar motocicletă de capacitate mai mare de 125 cmc vor fi nevoiţi să reia anumite aspecte şi să facă alte investiţii financiare. „Fiind învățați cu transmisie automată, va fi necesar în primul rând să înțeleagă schimbarea treptelor de viteză. Un upgrade către categoria A îi va costa aceiași bani și același timp ca și cum ar avea numai categoria B. Deci, pentru cei care au dubii, noi recomandăm să facă direct pregătirea pentru categoria A și astfel să poată conduce orice doresc.”

La polul opus, Alin SĂNDULESCU nu vede un interes foarte mare al celor care urmează doar aceste 10 ore pentru a merge mai departe. „Cei care se arată interesați de această reglementare legislativă sunt, în general, oameni care vor să se rezume doar la scuter pentru o mai bună mobilitate în trafic urban sau rural. Cei care au și alte viziuni vor direct categoria A.”

Ce spun importatorii și dealerii moto despre impactul legii 125B?

Similar cu instructorii şcolilor moto, dealerii şi importatorii acordă o atenție specială legii 125B şi unii consideră că există încă loc pentru îmbunătăţire – un pas în această direcţie ar putea fi, de exemplu, introducerea tuturor motocicletelor de până în 125 cmc în această categorie, nu numai a scuterelor, este de părere Radu BARDAC, Director General, BARDAK Motor.

Chiar dacă forma în care a apărut legea 125B în acest moment este „una corectă”, consideră Nicolae MIHALCEA, Managing Partner, SYM Future Mobility, prevederea iniţială a unui examen în poligon, dat cu un poliţist, ar fi reprezentat un aspect pozitiv, pentru că, prin această evaluare, cursantul ar fi demonstrat că se descurcă. „Ar fi fost o variantă bună dacă s-ar fi păstrat (…).”

Şi Mircea COMANA, Director de Vânzări, ATVRom, consideră că există aspecte la care mai e de lucru, dar acestea pot fi rezolvate în funcţie de primele rezultate de după implementare. „În calitate de dealer moto, apreciem faptul că legea 125B a fost concepută cu scopul de a facilita accesul la vehicule de 125 cmc pentru mai mulți șoferi”, subliniază Mircea COMANA. „Orice lege poate fi îmbunătățită în timp, în funcție de impactul ei în trafic și feedback-ul comunității. Există acum problema riscului major pe care îl reprezintă urcarea pe motociclete de viteză mărită a unei persoane care nu are nicio experiență (și nu vorbim de experiența teoretică), în condițiile în care am văzut cum se cade de pe scuter de 50cc, limitat la 45 km/h. Persistă de altfel și problema lipsei de educație rutieră, de care ne lovim zilnic, unde fiecare încearcă să domine strada, uneori chiar fără grija rezultatelor. De asemenea, există încă dilema cursurilor care trebuie făcute, deci ne bucurăm că a fost trimisă din nou în analiză. Asta înseamnă că dacă legea avea niște hibe, la prima vedere, ele se vor rezolva.”

Reprezentanţii MITT România atrag atenţia, însă, că lucrurile nu sunt finalizate. „Forma [legii] este incompletă, pentru că lasă loc interpretărilor şi posibilităţii de eludare a prevederilor acesteia. Astfel, dovada celor 10 ore de pregătire nu este inclusă în niciun fel în modalitatea de a primi permisiunea de a conduce pe drumurile publice, şi aici ne referim la permisul de conducător auto/moto. Cum se va proceda? Se lipeşte o bulină pe permis?”

Cine este șoferul interesat de 125B?

Dincolo de neclarităţile existente în acest moment, este clar că entuziasm există deja, chiar înainte ca legea să fie aprobată. Din analizele dealerilor, portretul robot al românului interesat să conducă vehicule cu 2 roți de 125 cmc doar cu permisul de categorie B se conturează pornind de la o trăsătură importantă: dorinţa de eficientizare a timpului petrecut în trafic.

Astfel, reprezentanţii MITT România creionează imaginea unei persoane „care îşi doreşte să se bucure de libertatea şi mobilitatea oferite de o motocicletă, este interesată să găsească o alternativă practică şi rapidă pentru deplasare şi preferă o opţiune mai accesibilă din punct de vedere financiar (achiziţie/întreţinere/combustibil).” Dincolo de acest aspect, însă, lucrurile devin dificil de definit. „Nu considerăm că limitarea de a avea permis moto a ţinut până acum piaţa de 125 cmc şi, în general, pe cea de moto, la valori scăzute. Este vorba despre o cultură moto, care în România abia acum prinde contur. Limitarea de a adăuga 10 ore la „permis” cred că va stopa mult din entuziasmul actual. Mulţi dintre cei care au condus 50 cmc vor trece în mod firesc la 125 cmc, dar nu şi foarte mulţi din cei care au acum permis auto vor trece la obiceiul de a conduce scutere de 125 cmc. Va fi un impact, dar scăzut, nu mai mult de 20% faţă de cifrele actuale (referindu-ne strict la categoria de 125 cmc)”, sunt de părere reprezentanţii MITT România.

Şi Nicolae MIHALCEA este de acord cu ideea confom căreia primul „tip” de şofer care va face această trecere va fi posesorul de scuter de 50 cmc. „Această categorie este cea care a aşteptat cel mai mult legea şi include foarte multe persoane din România” – un lucru bun, având în vedere că aceşti rideri au deja experienţa deplasărilor pe două roţi. Reprezentantul SYM identifică, însă, şi o a doua categorie de potenţiali conducători de 125 cmc, cea a şoferilor „care au tangenţă, cât de cât, cu ideea de mers pe două roţi, dar nu au făcut şcoala moto, acele persoane care au prins puţină experienţă, pentru că au mai condus motociclete, însă nu pe drumurile publice, ci la ţară, de obicei, sau la munte.”

Faptul că noua lege vine pe fundalul unui interes din ce în ce mai mare pentru flexibilitate şi deplasare pe 2 roţi reprezintă un avantaj. „Ne aflăm într-o perioadă destul de intensă de câțiva ani, mulțumită și Programului Rabla aplicat și la motociclete”, subliniază Mircea COMANA. „Se văd o dorință și o cerere destul de mari în piață către mobilitate, iar acest lucru a dus la descoperirea unui evantai de utilizatori foarte diferit.” Prin prisma acestor aspecte, potenţialul şofer interesat de un scuter de 125 cmc „este o persoană care caută alternative eficiente pentru transportul urban, care valorizează agilitatea și economia acestor vehicule”, explică reprezentantul ATVRom.

„Vorbim de omul practic, care s-a săturat de aglomeraţia din oraş şi lipsa locurilor de parcare”, este de acord şi Radu BARDAC, „care va face trecerea liniştit către o motocicletă sau scuter de 125 cmc.

De altfel, timpul economisit în oraş este şi ceea ce l-a determinat pe Ștefan LEONTE, Area Sales Manager, Motorcycle Division, HONDA Trading Romania, să folosească deja de mai mult de două sezoane un PCX125 pentru a străbate traficul din Bucureşti, realizând că „secretul mersului foarte uşor şi foarte rapid în trafic este o cilindree mică.” Dacă, în perioadele aglomerate, acesta ajungea să piardă între birou şi casă chiar şi 1 oră şi 50 de minute, acum parcurge acelaşi drum chiar şi în 30 de minute. „Chiar dacă ar fi şi 50 de minute, tot ar fi o diferenţă semnificativă faţă de deplasarea cu maşina.”

Va implica adoptarea legii 125B riscuri noi pe şosele?

Dealerii moto consideră că astfel de temeri nu sunt justificate. „Siguranța rutieră este o responsabilitate comună”, reaminteşte Mircea COMANA, „și fiecare șofer, indiferent de vehiculul pe care îl conduce, trebuie să o ia în foarte serios. Desigur, există un oarecare nivel de risc atunci când intră noi conducători pe șosele, dar considerăm că acesta poate fi minimizat prin educație și practică adecvată”.

Ideea este susţinută şi de reprezentantul BARDAK Motor, care subliniază: „dacă se va face corect instructajul şi orele de instruire vor fi respectate, nu cred ca vor fi probleme. Vor tranzita [pe aceste scutere] oameni în toată firea, care au cunoştinţe minime în domeniu.” Şi reprezentanţii MITT România fac trimitere tot către experienţa pre-existentă a şoferilor ce vor dori să folosească scutere de 125 cmc în urma acestei legi, aceştia fiind „ori cei care au deja experienţă moto, ori cei câţiva care au fost circumspecţi.” Prin urmare, din contră, efectul va fi unul invers: „credem că atât conducătorii auto, cât şi cei de moto vor deveni mai atenţi şi mai responsabili în trafic.”

Important este că, pentru o evaluare corectă a impactului acestei legi, să se aştepte o perioadă, pentru că o comparaţie de la un an la altul nu are utilitate, este de părere Nicolae MIHALCEA. „Corect ar fi să se facă o evaluare la 3 – 4 ani de zile, pentru că abia atunci ne putem da seama cum s-au schimbat lucrurile.” În opinia sa, însă, lucrurile se vor îmbunătăţi în trafic, în special pentru că numărul mai mare de scuterişti îi va determina pe şoferi să fie mai atenţi.

Când vine vorba de impactul pe care îl poate avea legislaţia asupra creşterii numărului de motocicliști din România, părerile sunt împărţite şi variază de la o evoluţie de nu mai mult de 10%, în viziunea celor de la MITT România, până la mai mult decât dublarea lor în 2 ani, în opinia lui Radu BARDAC.

„Anticipăm o creștere semnificativă a numărului celor care vor dori să experimenteze mobilitatea și eficiența urbană în România ca urmare a adoptării acestei legi”, explică reprezentantul ATVRom. „Acest lucru ar putea duce la o mai mare diversitate a opțiunilor de transport și la o fluidizare a traficului. Noi trebuie să fim prezenți în continuare, să nu uităm cele două aspecte importante ale activității noastre: noi suntem o verigă vitală în construirea fenomenului 2 roți și tot noi suntem cei cărora ne stă în putere să contribuim la educația pieței.”

Cu toate acestea, de când a fost anunțată adoptarea legii 125B dinamica vânzării de scutere/motociclete a început deja sau urmează să facă acest lucru, conform semnalelor primite. „Dacă judecăm după interesul actual şi după numărul telefoanelor primite, estimăm că piaţa va creşte”, notează Nicolae MIHALCEA. Potenţialul de dezvoltare este pe termen lung, crede şi Mircea COMANA, însă deocamdată, se tatonează terenul și se iau în calcul posibilitățile. „Clienții noștri par să fie entuziasmați de noile oportunități pe care le oferă această lege. Cu toții așteptăm reexaminarea, forma finală, și doar atunci vom vedea cu adevărat o dinamică în vânzări”, explică acesta.

„Ne așteptăm să crească cererea de vehicule de 125cc, astfel încât vom ajusta planul de comenzi pentru a satisface această cerere. Nu ne facem griji, însă, din această privință, ne-am făcut temele până acum, cu siguranță nu vom fi luați prin surprindere”, ne asigură şi reprezentantul ATVRom.

De altfel, importatorii și dealerii moto se străduiesc să dimensioneze cât mai bine stocurile pe segmentul scuterelor. „Opţiunile pe care le punem la dispoziţie sunt diverse. La SYM, avem scutere de 125 cmc care încep de la preţuri apropiate de cele ale unui scuter de 50 cmc, până la modele de top, cum este SYM Jet-X”, declară Nicolae MIHALCEA. La rândul lor, atât MITT cât şi ATVRom au game largi de scutere și motociclete de 125 cmc. „Suntem oricând pregătiți să găsim cel mai bun produs pentru fiecare client, și fiecărui produs să-i găsim partenerul perfect. Soluțiile de finanțare sunt și ele diverse, așadar legea să fie promulgată și totul va merge ca pe roate”, afirmă Mircea COMANA. „De la motociclete cu aspect sportiv, până la scutere, custom sau adventure, consumatorul îşi poate găsi motocicleta potrivită. Toate modelele noastre sunt elgibile Rabla, iar în acest moment avem preţuri mai mult decât potrivite oricărui segment”, menţionează reprezentanţii MITT România.

Dacă vă întrebaţi care sunt cele mai solicitate produse, să ştiţi că cei de la BARDAK Motor vorbesc despre modelele Suzuki Burgman 125 şi Adress 125, în timp ce MITT România menţionează Maxi Scuter 125 GT Max, Scuter 125 ADV, motocicleta 125 GP2, Scrambler Legend 125 şi Custom MB Twin 125. În cazul HONDA, starul este, fără doar şi poate, PCX125 – cel mai vândut scuter din România în 2022 (și unul dintre cele mai căutate produse în 2023).

Nu este întotdeauna uşor să distingi anumite modele vedetă, însă. „Fiind o companie multi-brand, e greu de nominalizat un singur produs”, subliniază Mircea COMANA. „În zona scuterelor sunt căutate cel mai mult modelele 125-150 cmc și cele electrice, cum ar fi vedeta acestui sezon, ZEEHO, confortabile și cu roată mare, în timp ce zona moto pare dominată de vreo 2 ani de modelele (dual-)adventure.”

Sunt stocurile o problemă în actualul context al pieței?

Dealerii ne asigură că nu. „La SYM, avem noroc şi nu ducem lipsă de stocuri. În continuare, avem de unde să ne aprovizionăm”, confirmă Nicolae MIHALCEA. „Stocurile noastre sunt suficient de solide pentru a face față cererii actuale. Continuăm să lucrăm îndeaproape cu furnizorii noștri pentru a ne asigura că putem satisface orice creștere a cererii în viitor”, declară Mircea COMANA. „Suntem pregătiţi să facem faţă oricărui nivel de cerere, cu motociclete în stoc şi cu livrare la maximum 1 lună de la comandă, la marea majoritate a modelelor”, susţin şi cei de la MITT România. HONDA se pregătește pentru anul viitor nu doar cu stocuri pentru PCX125, ci și cu modele noi din gama motoarelor de 125 cmc – SH Mode 125, SH125i și Forza 125.

Nu ne rămâne decât să urmărim etapele de aplicare ale legii 125B și să vedem ce impact va avea aceasta asupra dezvoltării pieței moto din România.