Skip to main content

MotoISTORIE

KAWASAKI

Patru decenii de Kawasaki Ninja

Kawasaki Ninja, numele care a făcut istorie, împlinește 40 de ani. Patru decenii de inovații tehnologice, de performante legendare, patru decade în care generații întregi de motocicliști au „gustat” din stilul Ninja.

Familia Ninja reunește modele din clasele supersport, superbike și, mai nou, sport touring. De la modele care se adresează riderilor începatori (Ninja 400, Ninja 650), până la cele care pot fi conduse doar de cineva cu multă experiență (ZX10, H2, H2R), Ninja le are pe toate!

Să trecem, așadar, în revistă, câteva modele de referință din istoria Kawasaki Ninja.

1984

Apare primul Ninja, GPZ900R. Cu un top speed de 250 km/h (cea mai rapidă motocicletă din acele timpuri), primul Ninja a făcut senzație, fiind desemnat de mai multe reviste ale vremii „bike of the year”, apărând inclusiv in filmul Top Gun. Carenajul distinctiv și performanţele sale au facut din GPZ900R o motocicletă extrem de populară.

1985

Apare clasa de 600, odată cu apariția lui Ninja 600 R (denumit astfel doar in America). Edițiile pentru Europa au fost prezentate ca GPZ 600R (1985-1990) și GPX 600R (1988-1997). Cu un motor de 592 cmc, producea  84 de cai (versiunea GPX), respectiv 76 de cai (versiunea GPZ ). Ninja 600 R este considerat de mulţi pasionaţi întemeietorul clasei supersport.

1986

Apare primul „miar”, GPZ100RX, care înlocuiește surata de 900.  Cu un rezervor de 21 de litri, 997 cmc, DOHC, 4 valve pe cilindru, este produs până in 1988, când a fost înlocuit de Ninja 10ZX Tomcat.

O a doua apariţie a acestui an este Ninja 250R, o motocicletă entry level, care se adresa riderilor începatori. Micul Ninja a suferit mai multe modificări de design de-a lungul timpului, însă a păstrat ergonomia excelentă, care il făcea utilizabil atât pe circuit, cât si pe stradă.

1988

Apare Ninja ZX10 Tomcat, produs până in 1990.  Având un cadru ușor și ultra rigid de aluminiu, Tomcat-ul este  cea mai rapidă motocicletă a vremii, cu un top speed de 270 km/h. Cu o înălţime la șa de 790 mm, ZX10 Tomcat avea un rezervor de 21 de litri, iar consumul declarat de Kawasaki era de 5,6 l/100 km.

1989

Acest an aduce apariția pe piață a lui ZXR400 (ZX4R), o „inimă mare” într-un ambalaj mic. ZXR400 a devenit rapid una dintre cele mai populare motociclete din clasa sa, având performanțe respectabile (un top speed declarat de 225 km/h, la o putere, in functie de an, care varia intre 61-64 de cai).

Tot in 1989 apare Ninja ZX7R, care setează noul standard în ceea ce privește clasa de 750 cmc.  Două discuri semi flotante de 320mm pe față și unul de 230 mm pe spate, anvelope de 120 faţă și 190 spate și o putere la roată de 109 cai, iată câteva caracteristici ale unei motociclete care a reprezentat pentru Kawasaki un succes incontestabil.

1990

Ia naștere Ninja ZX 11, o motocicletă care avea să aducă pe piaţă primul sistem de Ram Air din lume. “The king of speed”, cum a fost denumit, atingea 320 de km/ h (o premieră la acea vreme). În Europa a fost vândut sub denumirea de ZZ-R1100. ZX11 este considerat primul „crucișator” al Kawasaki, fiind primul dintr-o ilustră serie, care va continua cu legenda ZX12R si cu ZX14R.

1994

Ca răspuns la Fireblade ul din 1992 al celor de la Honda , Kawasaki lansează la Paris Motor Show Ninja ZX9R. O motocicletă puternică, cu un  motor de 899 cmc și un cadru de aluminiu, ZX9R dezvolta 125 de cai și avea o viteză maximă declarată de 270 km/h.

1995

Odată cu apariția lui ZX6R putem spune că se naște cu adevărat clasa super sport de 600 la Kawasaki. Cu o greutate la plin de 206 kg, primul ZX6R atingea 100 km/h în 3.6-3.7 secunde. Primește de-a lungul timpului mai multe îmbunataţiri, atât din punct de vedere al designului, cât si din punct de vedere tehnologic. Iubit de fanii clasei supersport, ZX6R a devenit un model cult al Kawasaki.

2000

Anul 2000 aduce pe piață modelul Ninja ZX12R, care avea să devina un model legendar. Fabricat până în 2006, ZX12R concurează în clasa modelelor iconice cu Suzuki Hayabusa și Honda CBR 1100XX Super Blackbird. De menționat, pentru pasionații acestui model, că doar în primul an de fabricație motocicleta este in varianta nelimitată. După anul 2000 a intrat in vigoare un „gentlemen’s agreement” încheiat între marii producători, care limita viteza maximă a motocicletelor la 300 km/h.

2004

În 2004 , Kawasaki prezintă ceea ce avea să devină o legendă a clasei superbike, Ninja ZX10. Succes incontestabil, ZX10R a câștigat titlul de “Master Bike” 2 ani la rând și a reputat numeroase victorii in competiţii, devenind un model de referinţă in segment. Este considerat si astazi de foarte multi fani „The Ultimate Superbike”.

2006

Apare o nouă navă amiral, Ninja ZX14R/ZZR 1400. Având cel mai mare motor de până atunci de la Kawasaki, succesor al lui ZX12R, ZX14R s-a dorit a fi un continuator al moștenirii acestuia și un rival pe măsură (tot) pentru Suzuki Hayabusa. Primește de-a lungul timpului numeroase îmbunatatiri și redefinește, alaturi de Suzuki Hayabusa, clasa hiperbike/ sport touring de capacitate mare.

2015

Anul 2015 aduce nu una, ci două premiere. Discutam aici atât despre „the ultimate racing machine” Ninja H2R (care dezvoltă 310 CP, respectiv 326 CP cu Ram Air), cât și despre varianta sa street legal, H2 (care dezvolta 200 CP), ambele propulsate de motoare supercharged de 998 cmc. Își iau numele de la legendarul H2 Mach 4, lansat in 1972 și sunt vârful de lance al Kawasaki Heavy Industries.

2017

Apare Ninja 650, succesorul lui ER6F. Având același motor (2 cilindri in linie), Ninja 650 este o alegere excelentă pentru riderii aflați la început de drum. Greutatea redusă, look-ul atrăgător și caracterul prietenos o propulsează printre cele mai atractive motociclete din acest segment.

2018

Ninja 400 își face apariția.  Cu o greutate de numai 168 de kilograme, un rezervor de 14 litri și o autonomie declarată de aproximativ 340 de km, Ninja 400 reprezintă o alegere excelentă pentru a intra în lumea Kawasaki Ninja.

2020

„Descendent” al Z1000 SX, apărut in 2011, Ninja 1000 SX continuă tradiția sport tourerelor de 1.000 de la Kawasaki. Cu o siluetă elegantă, oferind în același timp putere și confort, SX ul este una dintre cele mai bine vândute modele Kawasaki. Este disponibil și în varianta H2.

2024

Pentru 2024 Kawasaki ne propune atât modele noi, cum ar fi Ninja 500, cât și updateuri ale unor modele deja consacrate, cum ar fi ZX6R, revenit pe piaţa europeana. Trebuie, de asemenea, să menţionăm faptul că aniversarea a 40 de ani de istorie Ninja este marcată de introducerea unor scheme de culori deosebite.

În stilul în care ne-a obișnuit, Kawasaki inovează și vine cu 2 noutăți absolute în gama Ninja: prima motocicletă hibrid, Ninja 7 Hybrid și prima motocicletă electrica a producătorului, Ninja E1.

Așadar, tradiția Ninja continuă. Ce ne va aduce viitorul? Vom vedea!

Până atunci, însă, nu putem spune decât atât:

La mulți ani, Kawasaki Ninja!