Tobele zgomotoase salvează viața?
Acum ai un răspuns! Citește!
Tobele zgomotoase salvează viața, sau doar dau dureri de cap?
Mulțumim tuturor celor implicați în proiect
Ce vrem să analizăm?
Sunetul motocicletei poate salva viața? Pentru a face asta, sunetul tobelor trebuie să poată fi auzit de șoferul aflat în mașină. Astfel, sunetul motocicletei trebuie să fie peste nivelul sunetului de fond din mașină, sunet generat de motor, muzică, discuții și curent de aer atunci când mașina are peste 60km/h.
Pentru a avea efect, sunetul motocicletei trebuie să atragă atenția, adică să fie suficient de puternic și trebuie să fie auzit când motocicleta este suficient de departe încât șoferul mașinii să poată reacționa.
Nu suntem obișnuiți sa identificăm nivelul unui sunet, așadar, este important să avem câteva elemente de referință. Astfel, zgomotele normale de care suntem înconjurați în fiecare zi sunt în intervalul de volum 10-60dB(A). Suntem expuși însă destul de des la sunete de până la 90dB(A). Expunerea prelungită la peste 90dB(A) este considerat a fi un element periculos pentru urechea umană și poate fi un subiect de protecția muncii.
La un concert rock, volumul este la 120dB(A), în timp ce expunerea la sunete de peste 130dB(A), chiar și pentru perioade scurte, de căteva minute, este considerată a fi un element periculor ce poate afecta sistemul auditiv.
Cum am efectuat testele?
Testul va consta în compararea a doua seturi de date. Unul va fi sunetul, măsurat în interiorul mașinii, generat de funcționarea unei motociclete la un regim de turație ridicat, iar un al doile a va fi sunetul de fond din mașină atunci când muzica este oprită sau când este la un volum mediu – volum ce permite discuții cu pasagerii fără probleme.
Pentru a simula situații reale, am măsurat sunetul în mașină atunci când motocicleta se află la 15m și la 10m în spatele mașinii, dar și când este în unghiul mort al șoferului sau când motocicleta este în fața mașinii.
De asemenea, am analizat distribuția sunetului emis de motocicletă în față și în spate la diverse turații pentru a măsura influența turației asupra zgomotului și asupra modului în care acesta se distribuie în fața și în spatele motocicletei.
Prezentare test – video sau text
Dacă vrei să cunoști în detaliu rezultatele și concluziile, poți citi prezentarea detaliata testului.
Dacă preferi filmul, în locul textului, atunci găsești în linkul de mai jos exact ceea ce ai nevoie.
Rezultatele testului
Cum se aude motocicleta?
Sunetul motocicletei măsurat în fața acesteia este cu 5dB(A) mai mic față de sunetul măsurat în spatele său. În cazul motocicletelor cu tobă foarte silențioasă, motorul se aude mai mult decăt toba, astfel că sunetul măsurat în față este mai mare decât cel măsurat în spate .
La mai mult de 15m distanță, nici una dintre motocicletele din test nu este auzită în mașină – chiar dacă cea mai zgomotoasă din test producea peste 110dB(A).
La mai mult de 10m distanță între motocicletă și mașină, este posibil ca unele motociclete să fie auzite. Sunetul este însă slab perceptibil, având o diferență mică de volum față de sunetul de fond din mașină. De asemenea, sunetul se aude într-o zonă de frecvență joasă – 200-400Hz, zonă în care urechea umană localizează cu greu sursa sunetului.
Concluzie
- O motocicletă nu se aude în mașină (aflată în mers) dacă este la o distanță mai mare de 15m, indiferent de modificarea tobei și indiferent de zgomotul de fond din habitaclu;
- La distanțe de 10m față de mașină, o motocicletă (cu nivel de zgomot produs peste limitele legale) poate fi auzită, dar sunetul este într-o zonă de frecvențe joase, în care sunetul este greu identificabil de urechea umană și este greu de poziționat în spațiu;
- Când motocicleta este lângă mașină sau în fața mașinii, zgomotele produse vor fi auzite în mașină la un nivel care să atragă atenția șoferului, chiar și atunci când muzica este la un nivel mediu. La această distanță însă nu poate fi prevenită nicio manevră a conducătorului auto care ar pune în pericol motociclistul.
- Pentru a fi auzită într-o mașină aflată la 15 m distanță, o motocicleta ar trebui să producă un nivel al sunetului la țeava de eșapament de peste 135dB(A), condiție imposibil de îndeplinit în realitate.
În concluzie Sunetul salvează viața / „Loud pipes save lives” … este o afirmație falsă! Sunetul produs de o motocicletă nu este auzit de șoferii mașinilor din față sau este auzit prea târziu pentru a putea influența decizia șoferului.
Ce ne rămâne? Să ne facem văzuți, nu auziți, iar acest lucru se poate realiza respectând toate regulile impuse de un condus preventiv. Bonus, vom avea mult mai puține dureri de cap și nici nu vom mai deranja ceilalți participanți la trafic…inutil, după cum demonstrează măsurătorile.