Responsabilitatea și respectul sunt condiții sine qua non
Chiar dacă există legi și norme fără echivoc, interacțiunea umană, mai ales cea din trafic, este o negociere permanentă. Semnele cu mâna, flash-urile sau folosirea avariilor devin „instrumente” de transmitere a unor semnale care nu sunt legiferate în vreun fel. Toate reprezintă convenții din codul nescris al relațiilor de circulație. Cu toate acestea, uneori, nicio convenție, scrisă sau nescrisă, nu este suficientă pentru ca un sistem să funcționeze. De aceea, vom supune atenției cinci dintre cele mai frecvente cauze de conflict în trafic pentru motocicliști.
Mărul discordiei între motocicliști și șoferi, de cele mai multe ori, este folosirea benzii. De câțiva ani, în lipsa unei aplicări riguroase a legii, pe care am pune-o pe seama unui laissez faire al autorităților ca soluție pentru traficul aglomerat al orașelor, motocicliștii au început să folosească benzi de mers imaginare, de lățimea unei motociclete, care se află între două benzi reale.
În funcție de situația din trafic, acestea au fost definite ca lane splitting și lane filtering.
Această realitate este atât de bine asumată și internalizată, încât motocicliștii și-o asumă ca pe un drept. Interpelarea unui motociclist de către un polițist pentru filtrarea traficului este o situație extrem de rară.
Motocicliștii se simt îndreptățiți să meargă printre benzi deoarece, prin optarea pentru motocicletă în locul unui automobil, contribuie la reducerea aglomeraţiei din trafic, poluează mai puțin, ocupă un loc mai mic pentru parcare și se și sacrifică, uneori, mergând prin ploaie, frig și căldură extremă.
Continuarea articolului se poate citi în: Revista motoADN online.