Schimbarea pe 2 roți este urgentă pentru orașele noastre. La fel și reglemantarea ei
Abia a trecut vremea concediilor și a vacanțelor – doar o amintire a celei în care orașul se golea de mașini, realitatea cotidiană avea un aer postapocaliptic, fiind despuiat de prezența umană, iar aerul devenea, măcar pentru o vreme, respirabil. Este viitorul distopic pe care-l prevedeam cu toții încă de acum 10-15 ani, când instituțiile statului erau la fel de proactive, capabile și eficiente ca acum. Ne adâncim în toamnă, lumea s-a întors din concedii, iar copiii trebuie duși la școala cu autoturismul personal.
Azi, orice bulevard, de la un capăt la celălalt, este doar o șină de cale ferată pe care se aliniază, ca niște vagoane trândave și gălăgioase, milioane de mașini și mulți ani din viețile noastre. Suntem captivi în bucla eternă a autoturismului, acest blestem al orașului. Chiar dacă știm că ne ucide cu boli târzii și misterioase, ocupă mai mult spațiu decât întregul patrimoniu imobiliar al urbei și face magie neagră cu portofelele noastre. În timp alte țări le scot din centrele orașelor sau fac să devină o adevărată povară fiscală posesia lor, noi abia am descoperit cireașa de pe tortul mobilității în lumea modernă.
Din nefericire, noile condiții de trai ne obligă, chiar acum, să renunțăm la autoturism și să căutăm mijloace alternative mai eficiente. Motociclete, scutere, trotinete electrice, biciclete, trotinete, role, Segway, etc. sunt din ce în ce mai multe pe strazile orașului. Tehnologia și inovația sunt întotdeauna cu un pas înaintea autorităților și folosirea lor se află într-o zonă gri, fără termeni și definiții, încadrări și statistici, fără condiții și reglementări care să facă folosirea lor sigură pentru întreaga societate.
Vidul legislativ din haosul cu trotinete electrice
Trotinetele electrice sunt, mai nou, subiect de dezbatere și dispută în spațiul public, pentru că sunt folosite de oricine, oriunde și oricând, fără niciun fel de responsabilitate sau reguli. Nu putem pune la îndoială eficiența acestora. Sunt foarte mici, sunt portabile, au viteză destul de mare și costurile de mers și întreținere sunt aproape inexistente. Ca să mergi cu trotinete electrice nu îți trebuie permis, număr de înmatriculare, asigurare sau cască. Tot ce îți trebuie ca să închiriezi trotinete electrice este o aplicație pe telefon.
Unele trotinete cu baterie au certificat european de conformitate (COC), dar acestea nu pot fi înmatriculate întrucât nu au sisteme de iluminare-semnalizare conforme, nu au, cel puțin, un loc șezând, etc. Viteza acceptată pentru deplasarea acestora este de maxim 25 km/h pentru a fi conduse fara permis de conducere. La viteze între 25-49 km/k ar trebui permis AM sau B.
Nălucile astea zboară cu viteze năucitoare printre mașini, pe o infrastructură handicapată de guri de canalizare, gropi și șleauri în asfalt, pe niște rotițe cu diametrul de 10 cm.
Cu toate acestea, autoritățile sunt oarbe, surde și mute. Trebuie să devenim spectatorii îngroziți ai unor tragedii până când mașinăria greoaie a instituțiilor orașului să se trezească din somnul dulce al indolenței.
Este nevoie de mijloace alternative și trotinetele electrice sunt o soluție foarte bună pentru orașele mari, dar trebuie reglementate, acum.
Și, totuși, există alternative la trotinetele electrice
Scuterele sunt o soluție foarte bună prin care se poate merge legal și responsabil prin oraș. Cele de 50 cm3 pot fi conduse cu permis de categoria B și sunt foarte competente pentru nevoile urbane.
La jumătatea lui aprilie a acestui an a fost depusă la Camera Deputaților o propunere legislativă prin care s-ar putea înlesni obținerea categoriei A1 care permite conducerea de motociclete ușoare de până la 125 cm3 cu permis categoria B de minim 2 ani, de la vârsta de 24 de ani.
Credem în această propunere, după cum cred și guvernele altor state, precum Franța, Spania, Italia, Belgia, Polonia, Cehia, Austria, Slovacia, Portugalia, Marea Britanie, Letonia, Luxemburg, Malta, etc., state care au trecut printr-o spectaculoasă reducere a traficului de autoturisme tocmai datorită adoptării, în forme diverse, a aceleiași idei.
Este nevoie de adoptarea acestei propuneri pentru diversificarea transportului în aglomerările urbane românești care gem sub greutatea nefastă a autoturismului.
Așteptăm acțiune și dezbateri publice în aceste direcții din partea instituțiilor locale și naționale, la care echipa motoADN este dispusă să participe împreună cu întreaga comunitate moto, pentru un oraș mai curat, mai prietenos și mai bun. Drum sigur, vă urăm!