Parapetul de cablu nu înseamnă...
...siguranță rutieră
Parapetul de cablu este interzise în unele țări, în timp ce altele încă îl instalează, în ciuda riscurilor inerente pentru motocicliști.
Motocicletele nu sunt încă menționate în planurile Uniunii Europene de reducere la zero a nivelului de emisii de dioxid de carbon produs de autoturismele și autoutilitarele noi după anul 2035. Cu toate acestea, situaţia care se conturează în martie 2023 ar putea avea un efect și asupra vehiculelor pe două roţi.
Principala problemă cu parapetul de cablu – sau gardurile de sârmă – sunt montanții/stâlpii. În cazul unui accident și a căderii motociclistului, se va izbi de aceștia, cu toate consecințele la care nici nu vrem sa ne gândim.
Acest lucru nu este diferit de alte variante de parapet. O diferență este că un motociclist care se află încă pe motocicletă și lovește parapetul de cablu va fi condus în stâlpi, unde un parapet standard nu are părți proeminente.
Argumentul conform căruia parapetul de cablu este o soluție bună pentru drumurile în care nu există suficient spațiu în rezerva laterală sau centrală pentru un parapet „normal” (de preferință cu protecție pentru motocicliști) nu este valabil, în opinia FEMA – Federația Europeană a Asociațiilor de Motociclism. O eroare în proiectarea drumurilor nu ar trebui „corectată” cu o soluție care ar putea fi extrem de dăunătoare unui anumit grup de utilizatori ai drumului, cum ar fi motocicliștii.
În Suedia, unde parapetul de cablu a fost folosit pe scară largă, autoritățile își dau seama că nu este cea mai bună soluție. Nu din cauza potențialului pericol pentru motocicliști, ci din cauza costurilor (prea) mari pentru reparații și înlocuiri. Spre deosebire de parapetul obișnuit, nu este posibilă înlocuirea rapidă a unei piese deteriorate.
Probleme suplimentare cu parapetul de cablu: nu este posibilă realizarea unui treceri simple pentru vehiculele de urgență și nu este posibilă asigurarea parapetului de cablu cu protecție pentru motocicliști.
”Suntem conștienți de caracterul subiectiv al multor opinii despre parapetul de cablu, dar un sentiment subiectiv de nesiguranță este important și în trafic. Oricine continuă să sublinieze lipsa datelor care arată nesiguranța pentru motocicliști, ar fi mai bine să-și investească energia în dezvoltarea (în continuare) infrastructurii care este sigură și pentru motocicliști”, declară Wim TALL, Ofițer de Comunicare al FEMA.
Cum ar trebui îmbunătățite sistemele de siguranță a drumurilor:
- Sistemele de siguranță a drumurilor, de orice tip, ar trebui instalate numai acolo unde există un risc real de coliziune cu un obiect sau trafic din sens opus și nu este posibilă nicio altă soluție – cum ar fi îndepărtarea obiectelor.
- Tipuri noi, sigure, de parapete trebuie dezvoltate după cercetări ample privind coliziunile vehiculelor motorizate cu două roți (powered two-wheelers – PTWs) cu un parapet. Ar trebui adoptate noi standarde pentru parapetele de pe marginea drumului și medianelor, pentru a le face mai puțin periculoase pentru motocicliști. Specificația tehnică existentă: CEN/TS 17342:2019-10, ar trebui dezvoltată în continuare și transformată într-un standard EN.
- Noile standarde trebuie să includă protecții împotriva lovirii de stâlpi și protecție în partea superioară, specială pentru motocicliști. Protecția discontinuă a stâlpilor îmbunătățește siguranța motocicliștilor, doar atunci când viteza de coliziune este foarte mică. Prin urmare, ar trebui permisă numai protecția continuă a stâlpilor.
- Nu trebuie instalate parapete noi de cablu (de exemplu: garduri de cablu) sau alte parapete cu stâlpi neprotejați. Atunci când vechile parapete, nesigure, trebuie înlocuite, acestea trebuie înlocuite cu un tip de parapet mai sigur.