Skip to main content
Interviuri

INTERVIU cu Primarul municipiului Arad, Călin BIBARȚ: Locuri de parcare gratuite la Arad pentru scutere și motociclete

By 12 mai 2021martie 22nd, 2022No Comments

Un pas înainte...

...pentru mobilitatea urbană arădeană

O infrastructură mai bună pentru motocicliști va încuraja arădenii să urce pe scutere și motociclete

  1. Primăria Municipiului Arad a decis să amenajeze mai multe locuri de parcare special destinate scuterelor sau motocicletelor. Despre câte astfel de locuri vorbim și unde sunt amenajate?

Într-o primă etapă am preconizat cca 100 de asemenea locuri destinate exclusiv motocicletelor și altor tipuri de mopede, acestea urmând să fie amenajate în puncte cheie ale orașului, astfel încât să acoperim o zonă cât mai largă a orașului.

  1. Vor fi locuri de parcare cu plată sau gratuite? Există anumite condiții de utilizare a lor?

Aceste locuri de parcare vor fi gratuite, iar condiția de bază este aceea de a fi posesor, evident, al unei motociclete sau a unui alt tip de moped.

  1. Ce v-a determinat să luați această măsură? A fost vorba de o analiză a evoluției înmatriculărilor de vehicule cu 2 roți în Arad? A fost o solicitare primită de la comunitatea moto?

În primul rând există dorința de a încuraja cât mai mult folosirea mijloacelor de transport pe două roți, benefică în ideea decongestionării traficului și așa foarte aglomerat în oraș. Evident, au existat discuții cu reprezentanți ai comunității moto din oraș, astfel încât nu au mai fost necesare solicitări specifice, inițiativa fiind a administrației locale.

Un muncitor trasează marcaje pentru noua parcare moto din Arad
  1. Face parte acest proiect dintr-o strategie mai amplă a primăriei de a încuraja deplasarea pe două roți ca metodă de creștere a mobilității urbane?

Da, categoric! Așa cum am menționat, într-un municipiu ca Aradul, confruntat cu o aglomerare pronunțată a traficului auto, avem în vedere mai multe măsuri, între care: încurajarea mijloacelor alternative de transport, aici fiind incluse și cele pe două roți, sporirea capacității transportului în comun, acestea fiind parte dintr-un plan mai amplu de „aerisire” a traficului în oraș.

  1. Cum a reacționat comunitatea moto locală la această inițiativă? Au fost implicați și reprezentanți din comunitatea moto în realizarea proiectului?

Nici nu mă așteptam să fie o altă reacție decât una pozitivă! Dincolo de această reacție noi sperăm să există și o emulație în direcția folosirii sporite a acestui tip de transport. Deși inițiativa a fost exclusiv a administrației noi așteptăm ca răspunsul comunității moto să fie în sensul implicării de acum încolo a comunității moto prin sugestii sau soluții la eventuale probleme.

  1. Pregătiți și alte proiecte de încurajare a mersului cu scuterul/motocicleta în orașul Arad?

Da, avem în vedere câteva proiecte de acest gen, această inițiativă a alocării de spații de parcare fiind doar un început. Ne gândim, de exemplu, la parcările rezidențiale din cartiere, în sensul alocării unor părți din acestea exclusiv pentru motociclete și mopede.

  1. Aveți în plan să creșteți atractivitatea orașului pentru turismul moto?

Fără discuție, mai ales dacă ținem cont de faptul că Aradul este chiar primul popas pentru turiștii moto care intră în țară. Mai mult de-atât, în multe zone din județ există de câțiva ani buni trasee special destinate sportului moto care pot și vor fi folosite pentru dezvoltarea turismului de acest gen, Aradul putând fi nu doar locul de intrare în țară, ci și loc de pornire către astfel de zone turistice specifice.

Lucrătorii care au construit parcarea au fost însoțiți de edilul orașului
  1. Siguranța rutieră este o problemă de care ne lovim cu toții, indiferent de numărul de roți al vehiculului pe care îl conducem. Aveți în plan proiecte/măsuri care vizează și acest aspect?

Ținând cont de intențiile declarate până acum este evident că avem în plan ca împreună cu poliția rutieră, poliția locală și reprezentanți ai comunității auto să intreprindem acțiuni de popularizare a beneficiilor transportului pe două roți, dar și aspectele care vizează siguranța rutieră, atât din perspectiva comunității moto, cât și din perspectiva posesorilor de alte mijloace de transport care să țină cont de existența în trafic a motocicletelor și a mopedelor.

  1. Există vreo formă prin care sugestiile din partea comunității moto să ajungă mai rapid la dumneavoastră și să ia forma unor proiecte concrete?

Așa cum multe alte probleme ajung la mine și la cunoștința administrației prin adresare directă, prin platformele special create în online pentru sugestii și sesizări sau chiar prin platformele socio-media, și comunitatea moto are întotdeauna ușa deschisă pentru orice fel de probleme, propuneri sau sesizări.

  1. Pentru a nu ignora „elefantul din cameră” – și aici ne referim la problema zgomotului făcut de moto – considerați că ar fi util să aveți o strategie pentru a limita poluarea sonoră?

Deși acest aspect al poluării sonore privește administrația municipiului, monitorizarea și rezolvarea ei depinde cu precădere de instituții abilitate, și mă refer aici la R.A.R. sau societățile care efectuează inspecțiile tehnice. Din păcate trebuie să recunoaștem că nu beneficiem de o legislație satisfăcătoare în acest domeniu, una care să aibă reglementări suficient de clare referitoare la limite și măsuri privind poluarea sonoră. Până la apariția acestora noi mizăm însă pe o cooperare cât mai bună cu această comunitate moto arădeană.