Skip to main content
Informații tehnice

ITP – a fi sau a nu fi, în Europa?

By 25 martie 2022aprilie 11th, 2022No Comments

A include sau nu și verificarea zgomotului, în România?

Dacă, în România, ITP-ul este obligatoriu de mulți ani pentru mașini, motocicletele nu au făcut nici ele excepție și au păstrat aceeași regulă, nefiind tratate în mod separat.

  • În 1992, în Europa este instituită obligația ITP pentru mașini, dar motocicletele au fost exceptate de la această reglementare, deși UE a manifestat încă din același an dorința de a extinde obligația și la motociclete.
  • În anul 2000 au fost intensificate presiunile politice la nivelul UE pentru instituirea obligativității ITP la motociclete, specialiștii estimând o piață de 2.000 mil EUR.
  • În 2007, în Franța apar primele propuneri oficiale referitoare la obligativitatea ITP pentru motociclete, dar acestea sunt respinse imediat în parlamentul francez.
  • În 2012, parlamentul francez își reafirmă poziția de a refuza impunerea ITP pentru motociclete și își exprimă acest punct de vedere în Parlamentul European, la o întâlnire a Miniștrilor de Transport.
  • În 2014, la presiunea organizațiilor tehnice ce efectuează ITP în Europa, dar mai ales a companiei Germane DECKRA, este votată legislația europeană, Directiva Europeană 2014/45/eu, pentru aplicarea ITP și la motociclete.

Această Directivă prevede ca, începând din 1 ianuarie 2022, ITP-ul la motociclete să fie efectuat obligatoriu la fiecare 2 ani.

Drept urmare, țările din UE încep să aplice în legislația locală prevederile europene. Astfel, avem o primă imagine a ce înseamnă ITP moto – date oferite de FEMA în baza unui studiu efectuat în rândurile membrilor săi.

Franța rămâne în continuare cel mai mare partizan al ideii de a nu face ITP la motociclete. În august 2021, este anunțat oficial că și în Franța se va face ITP la motociclete, începând din 2023. Astfel, la un an mai târziu decât prevedea directiva europeană, Franța ar trebui să se alinieze acestei reguli. Imediat după această decizie, apar puternice manifestații de stradă ale motocicliștilor francezi, sub organizarea Asociației Motocicliștilor Francezi – FFMC. La doar o zi după protestele de stradă, președintele Macron anunță că, deocamdată, Franța renunță la intenția de a aplica ITP la motociclete.