Skip to main content
Informații tehnice

Din 2020 avem un nou standard de testare a echipamentelor moto

By 19 martie 2020martie 22nd, 2020No Comments

Noi coduri de protecție

vom ști ce cumpărăm

Schimbare majoră în testarea echipamentelor moto

Un articol realizat în baza informațiilor și articolelor publicate de fema-online.eu
motoADN este membru al F.E.M.A. din februarie 2019

Ce a fost până acum?

Până în anul 2016 nu au existat norme privind îmbrăcămintea moto, existând numai reguli privind protecția la impact și unele norme pentru îmbrăcăminte de protecție a motocicliștilor profesioniști (Directiva 89/686 / CEE a Consiliului).

În 2016, Uniunea Europeană a adoptat un Regulament privind echipamentele de protecție personală prescurtat PPE – (Regulamentul (UE) 2016/425), care a devenit obligatoriu de 21 aprilie 2018. Echipamentele de protecție personală acceptate pe piață înaintea acestei date vor putea fi comercializate până în 2023.

Tipuri de echipamente

Tipuri de echipamente

Regulamentul 425 nu definea însă și standardele de încercare a echipamentului. Se menționa doar faptul că echipamentele moto trebuie să îndeplinească cerințe esențiale de sănătate și securitate.  Regulamentul conține indicații generale despre organizarea evaluărilor, etichetarea, instrucțiunile, afișarea etc.

Ce tip de echipament alegi

Ce tip de echipament alegi

Astfel se menționa că echipamentele  trebuie să ofere o protecție adecvată împotriva riscurilor pentru care producatorul menționează că oferă protecție. De asemenea, Regulamentul oferă posibilitatea introducerii mai multor clase de protecție, în diferite condiții de utilizare fără a stabili detaliile tehnice, care ar trebui adoptate de Comitetul European pentru Standardizare (CEN).

Cum va fi de acum înainte?

Astfel, în 11 martie 2020 a fost aprobat un nou standard de testare a echipamentelor moto.  Acest standard trebuie adoptat la nivel național cel târziu la 30 iunie 2020, iar de la 30 septembrie 2020, standardul trebuie pus în aplicare în fiecare stat UE.

Până la 31 martie 2023 standardele naționale vechi vor trebuie retrase. Acest lucru înseamnă că până la această dată mai putem găsi în magazine echipament care este fabricat conform standardelor vechi.

Prevederile acestui nou standard de testare a echipamentelor moto nu se aplică articolelor de îmbrăcăminte pentru competițiile moto, cum ar fi cele de motocross și discipline similare în afara drumului public.

Acest nou standard va aduce un beneficiu real cumpărătorului final, pentur că fiecare dintre noi va ști ce cumpără și, mai ales, ce așteptări să aibă de la un echiment de protecție. De acum înainte va fi mai simplu să compari gradul în care un echipament sau altul te protejează și vei ști foarte clar la ce anume este bun.

Acest nou standard de testare a echipamentelor moto include și noi codificări de etichetare. Numărul standardului este  EN 17092-1:2020 și are 6 capitole.

  • cap 1 –   descrie metodele de testare utilizate pentru îmbrăcăminte de protecție pentru motocicliști.
  • cap 2 –  specifică cerințele generale pentru echipamentele din clasa AAA: îmbrăcăminte de protecție grea, destinată să ofere cea mai bună protecție la rănire.
  • cap 3 –  specifică cerințele generale pentru echipamentele din clasa AA: îmbrăcăminte de protecție de serviciu mediu, care este destinată să ofere o protecție medie la rănire.
  • cap 4 –  specifică cerințele generale pentru echipamentele din clasa A: Îmbrăcăminte de protecție ușoară, care este destinată să ofere o protecție limitată la rănire.
  • cap 5 –  specifică cerințele generale pentru echipamentele din clasa B: Îmbrăcăminte ușoară pentru protecție la abraziune, care este destinată să ofere o protecție limitată la rănire.
  • cap 6 – specifică cerințele generale pentru echipamentele din clasa C: Îmbrăcăminte de protecție la impact, care sunt destinate să ofere o protecție limitată la rănire.
motoadn codificare siguranta echipamente moto
Ce înseamnă acest nou standard de testare a echipamentelor moto

Astfel, vor exista trei clase de echipamente de protecție pentru motocicliști:

  • Clasa AAA este cea mai grea și mai puțin confortabilă, dar oferă cea mai bună protecție.
  • Clasa AA este mai confortabilă și mai puțin grea, dar oferă și o protecție mai mică.
  • Clasa A este cea mai ușoară și mai confortabilă, dar oferă cea mai mică protecție.

Ce va însemna asta în practică, vom vedea. Există standarde de testare separate pentru îmbrăcămintea de protecție privind rezistența la abraziuni (clasa B), care sunt destinate să ofere o protecție limitată

Noul sistem de codificare

Noul sistem de codificare

purtătorului împotriva vătămărilor. De asemenea, armurile pentru protecție de impact (clasa C), au standarde de testare separate.

Standardele de testare se referă la rezistența la abraziune, la impact, rezistența cusăturilor, rezistența la rupere, absorbția energiei de impact, stabilitatea dimensională, posibilitatea de spălare sau curățare uscată (în conformitate cu standardul de testare EN 13688). Tot așa, rămâne să descoperim cum vor modifica aceste standarde confortul și protecția personala. Echipamentele care nu au fost încercate conform acestor standarde, am văzut de multe ori că deși trebuia să confere siguranță, nu erau deloc sigure.

ce tip de echipament alegi
motoadn codificare siguranta moto
nou standard de testare a echipamentelor moto
motoadn codificare siguranta moto
motoadn codificare siguranta moto
motoadn codificare siguranta moto
motoadn codificare siguranta echipamente moto
motoadn codificare siguranta moto
motoadn codificare siguranta moto
motoadn noua codificare a protectiei
motoadn codificare siguranta moto
motoadn codificare siguranta moto
motoadn codificare siguranta moto