Skip to main content
Știri moto

Parlamentul European vrea șoferi mai conștienți de riscurile traficului

By 29 februarie 2024martie 2nd, 2024No Comments

Parlamentul European a adoptat un nou proiect privind permisele de conducere din UE

Proiectul prevede schimbări în pregătirea șoferilor, dar este încă în faza incipientă

Parlamentul European vrea șoferi mai bine pregătiți pentru situațiile reale de trafic

Ce prevede draftul de proiectul?

Parlamentul European a adoptat un nou set de reguli-cadru pentru legislația privind permisele de conducere în Uniunea Europeană.

Important: de la acest draft de proiect până la schimbări efective în legislație va mai trece o vreme, dar aceasta este direcția generală în care merge legislația europeană.

Cu alte cuvinte, schimbările despre care vorbim mai jos nu se vor întâmpla peste noapte, iar unele dintre ele ar putea fi nuanțate sau modificate până devin realitate. Însă, unele țări din UE ar putea să le aplice într-o formă sau alta pentru cetățenii lor.

Ideile principale ale draftului de proiect aprobat de Parlamentul European sunt următoarele:

  • Introducerea unei perioade ”de probă” de cel puțin doi ani pentru șoferii fără experiență
  • Școlile de șoferi ar trebui să se concentreze pe creșterea conștientizării riscului la care se supun toți șoferii
  • Permisul de conducere pentru camioane sau autobuze cu până la 16 pasageri ar putea fi obținut de cei care au 18 ani împliniți
  • Introducerea unui permis de conducere digital, ce poate fi afișat pe un telefon mobil
  • Vârsta minimă pentru obținerea permisului de categorie A1 nu va fi majorată (16 ani în prezent)
  • Neintroducerea necesității unui test medical obligatoriu la înnoirea sau emiterea unui permis de conducere va fi condiționată de un set de verificări pentru acuitate vizuală și alte cerințe minime.

Schimbările propuse sunt menite să elimine posibilitatea reducerii perioadei de valabilitate a permiselor de conducere ale cetățenilor vârstnici, în vederea asigurării libertății de circulație a acestora și a participării la viața economică și socială a statelor UE.

Legiuitorii europeni s-au pus de acord și cu privire la creșterea valabilității permiselor de conducere pentru autovehicule și motociclete la 15 ani în loc de 10, dar și la păstrarea valabilității de 5 ani pentru camioane sau autocare.

În ceea ce privește scăderea la 18 ani a limitei de vârstă pentru șoferii de camion, propunerea dorește să ajute la crearea de locuri de muncă și la acoperirea necesităților în această zonă. Fiecare persoană care va dori să obțină această calificare va trebui să obțină un certificat de competență profesională.

Ce schimbări vizează motocicliștii?

Nu se schimbă vârsta minimă pentru obținerea permisului de conducere de categorie A1. Aceasta rămâne la 16 ani împliniți la momentul examenului pentru obținerea permisului de conducere.

Spre deosebire de condițiile actuale, când, în unele țări, un conducător auto/moto începător are un an perioadă de probă, timp în care i se aplică alte restricții de viteză maximă – printre altele, este dorită o perioadă mai lungă de probă pentru șoferii fără experiență.

Sunt propuse limite mai stricte pentru consumul de alcool (în țările în care limita maximă este mai mare de 0.00 la mie), dar și penalități mai stricte în cazul situațiilor de conduită periculoasă, fără a descrie în detaliu situațiile.

Pentru că este totuși un proiect, va trebui să mai așteptăm până să aflăm exact ce înseamnă această perioadă de probă și ce s-ar putea schimba concret pentru șoferii și motocicliștii începători din Europa.

Partea cea mai importantă din toate schimbările propuse și aprobate este dorința de a face viitorii șoferi mai bine pregătiți pentru situațiile reale de trafic. Se pune accentul pe utilizatorii de drum vulnerabili, unde intră atât motocicliștii, cât și pietonii. Evident, nu trebuie să uităm de bicicliști!

Cei din Parlamentul European au conștientizat importanța pregătirii viitorilor șoferi pentru conducerea în condiții de drumuri alunecoase și în condiții de ninsoare.

În plus, se dorește concentrarea pe explicarea conceptului de unghiuri-moarte, utilizarea telefonului mobil în condiții de siguranță pentru toți utilizatorii drumului, înțelegerea sistemelor de asistență a șoferului și inclusiv asigurarea la deschiderea portierei. Aceste elemente ar trebui introduse nu doar în curriculumul școlilor de șoferi, ci și în proba de obținere a permisului de conducere, consideră membrii Parlamentului European.

Permisul de conducere digital ar urma să fie recunoscut drept echivalentul unui permis de conducere fizic, atunci când va fi dezvoltată o formă aprobată la nivel european. Avantajul acestui sistem este eliminarea necesității purtării permisului de conducere în portofel la fiecare drum pe care îl face un cetățean al unei țări UE în spațiul uniunii.

Aplicarea acestei soluții și pentru cărțile de identitate ar fi o soluție utilă pentru turiștii care își pierd sau li se fură actele, însă această parte ține de alt departament și nu a fost discutată în cadrul acestui proiect.

Draftul de proiect ce prevede modificări în legislația privind permisele de conducere din statele-membre ale Uniunii Europene a fost adoptat cu 339 de voturi pentru și 240 împotrivă, precum și 37 de abțineri. Nu toți membrii ai PE au fost de acord cu toate propunerile, în mod special verificarea obligatorie a stării de sănătate a șoferilor.

Statele-membre UE care au renunța la această verificare ar trebui să organizeze teste care să evalueze anumite capacități minime și să pregătească diferite campanii de conștientizare a semnelor care denotă că o persoană nu mai are capacitatea să conducă în siguranță (ex. lipsă de coordonare mâini-ochi, acuitate vizuală redusă dramatic, etc.). Problema cea mai mare a acestei propuneri implică și o auto-evaluare făcută de șoferi, ce prezintă riscul de a fi subiectivă.

 

Via | FEMA | Foto: Pexels.com