Skip to main content
Mobilitate urbană

Peste 3.500 de motocicliști au murit în accidente rutiere la nivel european în 2020, din care 100 în România

By 1 martie 2023No Comments

Inițiative...

...și statistici

Federațiile de motociclism transmit Administrațiilor europene și naționale că a venit timpul să luăm măsuri.

FEMA și FIM – Federația Internațională de motociclism fac apel la Comisia Europeană, Parlamentul European, guvernele și parlamentele naționale și autoritățile rutiere din Europa:

  • să includă motocicliștii în politicile lor de mobilitate și siguranță rutieră,
  • să construiască drumuri mai sigure și să le întrețină,
  • să îmbunătățească educația și pregătirea (atât pre- și post-examinare) motocicliștilor în care acestora nu le sunt predate doar abilitățile și cunoștințele necesare, ci și atitudinea mentală de a conduce defensiv și conștientizarea expunerii la riscuri;
  • să stabilească standarde pentru îmbunătățiri tehnice ale motocicletelor și creșterea vizibilității motocicliștilor prin utilizarea luminilor suplimentare;
  • să faciliteze campanii de informare eficiente care să promoveze purtarea căștilor, utilizarea echipamentului de protecție și comportamentul preventiv. De asemenea, sunt necesare și campanii de conștientizare a șoferilor cu privire la interacțiunea cu motocicliștii în trafic.

motoADN – Asociația pentru Dezvoltarea Națională motociclismului în Romania – în calitate de membru al FEMA din 2019 se implică și susține implementarea locală a acțiunilor europene pe tema motociclismului

Semnatarii declarației la nivel European sunt:  

Jesper Christensen
Director of the Mobility Commission
FIM – Fédération Internationale de Motocyclisme

Dolf Willigers
General Secretary
FEMA – Federation of European Motorcyclists’ Associations

Răzvan Pavel
Președinte
motoADN – Asociația pentru dezvoltarea națională a motociclismului

Cifrele privind siguranța rutieră publicate recent de Comisia Europeană sunt îngrijorătoare pentru motocicliști. Deși numărul accidentelor mortale a scăzut de-a lungul anilor cu 12% (ca urmare a creșterii  numărului de motocicliști), în 2020, în Uniunea Europeană și țările AELS, 3.042 de motocicliști și 495 de conducători de mopede au murit ca urmare a accidentelor rutiere.

În România, cifrele furnizate de Poliție referitoare la accidente moto indică  92 de morți şi 470 răniţi grav în 2020, similar cifrelor din 2021 (99 de morți și 331 răniți grav). Detalii găsiți în articolul din Revista motoADN.

Dincolo de drama umană, acest aspect înseamnă și costuri mari pentru comunitate. Potrivit SWOV [1], costurile sunt de aproximativ 6,5 milioane EUR pentru fiecare deces rutier și 0,7 milioane EUR pentru rănirea gravă. Numai pentru decese, aceasta înseamnă un cost de aproape 23 de miliarde EUR pentru societate. Prin urmare, banii și efortul investiți în siguranța rutieră nu sunt costuri, ci investiții în salvarea de vieți, calitatea vieții și reducerea costurilor pentru societate.

La nivel european, ponderea motocicliștilor decedați în comparație cu toate decesele din accidente rutiere a crescut de la 14% la 16%.

Pentru conducătorii de mopede, ponderea este una constantă, de 3% (din 2011 până în 2020) pentru decese și în scădere de la 7% la 5% pentru victime grav rănite.

În această perioadă, a crescut numărul motocicletelor, iar cel al mopedelor a scăzut.

Există diferențe mari de la o țară la alta, la fel cum există diferențe mari în ceea ce privește formarea, educația, proiectarea, construirea și întreținerea infrastructurii rutiere și aplicarea legii. Vedem o relație între aceste elemente și numărul de decese cu accidente care implică motocicliști. Informații mai detaliate despre acestea pot fi găsite pe site-ul Comisiei Europene: https://road-safety.transport.ec.europa.eu/statistics-and-analysis/data-and-analysis_en .

În Raportul tematic privind siguranța rutieră pentru motocicletele din cadrul Observatorului European pentru Siguranța Rutieră (ESRO), care a fost publicat în ianuarie 2023, sunt oferite mai multe explicații. Printre acestea, menționăm:

  • Motocicliștii nu sunt observați în trafic de multe ori,
  • Infrastructura are probleme care favorizează producerea de accidente rutiere,
  • Începătorii în motociclism nu au, adesea, experiența și pregătirea necesare pentru a face față diverselor situații de trafic. Grupele de vârstă 20-24 și 25-29 sunt preponderent reprezentate în statisticile deceselor.

Reprezentanții FEMA – Federația Europeană a Asociațiilor de Motocicliști, din care face parte și motoADN ca reprezentantă a României, declară:

În opinia noastră, accentul pus pe siguranța rutieră pentru șoferii de mașini este adesea în detrimentul participanților la trafic mai vulnerabili, inclusiv motocicliștii. Numărul mare de accidente care se soldează cu decese și răni grave este un indiciu că mai sunt multe de făcut. Anumite măsuri sunt deja stabilite prin includerea motocicliștilor în Directiva de management al siguranței infrastructurii rutiere, în unele elemente în Regulamentul general de siguranță și includerea motocicletelor în standardele de testare ale Regulamentului ONU 157 (Automated Lane Keeping Systems, ALKS), îmbunătățirile tehnice, precum ABSul și interzicerea vânzării de echipamente moto care nu sunt testate pentru a se conforma cu standardele minime europene. 

Există încă mult loc de îmbunătățire în ceea ce privește pregătirea și educația rutieră, tehnologia utilizată în conceperea motocicletelor, utilizarea și calitatea echipamentelor individuale de protecție (EIP) și, în special, infrastructura rutieră. În experiența noastră îndelungată, siguranța rutieră a motocicliștilor nu primește suficientă atenție din partea legislatorilor și a autorităților la nivel național și european, în ciuda utilizării în creștere a motocicletelor pentru navetă, muncă și petrecere a timpului liber.

Răzvan PAVEL, Președinte al Asociației motoADN: ”Semnalul de alarmă tras de federațiile europene de motociclism sunt cu atât mai importante acum, la început de sezon moto, când și în România crește semnificativ riscul de accidente rutiere în care sunt implicați motocicliști și conducători de scutere. Obiectivul asociației noastre este acela de a dezvolta motociclismul în România și știm că cel mai important pas este să creștem gradul de siguranță rutieră pentru această categorie de participanți la trafic. Dincolo de dramele umane care vor fi evitate, așa vom convinge tot mai mulți șoferi să facă trecerea la mersul pe 2 roți motorizate, ajutând astfel și traficul aglomerat și mediul poluat.

În susținerea acestui demers european la nivel național, motoADN solicită guvernaților suport în implementarea unei strategii naționale de dezvoltare a mobilității urbane pe două roți motorizate. În acest sens, asociația motoADN a elaborat și o propunere de strategie de mobilitate urbană pe care a înaintat-o deja autorităților. Detalii despre această propunere găsiți la acest link.

În continuare, asociația dezvoltă în 2023 o campanie de educație rutieră dedicată atât motocicliștilor, cât și celorlalți participanți la trafic, menită să facă mersul cu motocicletele și scuterele mai sigur în România.

[1]Costurile accidentului rutier. Fișă informativă SWOV, noiembrie 2022, Institutul SWOV pentru Cercetare în Siguranța Rutieră, Haga