Ghidul de implementare a programului Rabla Moto, în dezbatere publică
Ultimele detalii ale programului Rabla Moto
RABLA Moto în România
O poveste curajoasă cu final fericit
- Pentru prima dată, după 15 ani de la momentul lansării, programul RABLA include și motociclete;
- motoADN, în numele comunității moto, a propus o serie de modificări ale propunerii de „Ghiduri de finanțare”, având ca obiectiv asigurareaunui tratament corect al motociclurilor în normele ce se dezbat acum public;
- Un motociclu produce ,într-un an, cu 400 kg mai puțin CO2, față de o mașină;
- Reducerea de CO2 anunțată prin inițiativa „Green Deal Romania” se integrează în linia strategică europeană cunoscută sub numele de „Pactul ecologic european”.
UPDATE: Programul RABLA 2020 – 2024 este la linia de start și Ghidurile de implementare a acestuia au fost publicate în Monitorul Oficial. Le puteți descărca de AICI și AICI!
Joi, 5 martie, la sediul AFM – Administrația Fondului pentru Mediu a avut loc o sedință de lucru dedicată importatorilor moto, astfel încât implementarea RABLA Moto să se facă eficient și rapid.
Context
… Ianuarie 2019 – motoADN – Asociația pentru Dezvoltarea Națională a Motociclismului declară că este dispusă să lupte pentru ca România să devină prima țară care include și motocicletele într-un program național de susținere a mijloacelor de deplasare mai puțin poluante.
Mulți au privit demersul nostru cu neîncredere iar alții l-au catalogat drept naivitate, dar Asociația motoADN a reușit să:
- Comunice prin mediile de care dispune și la care avut acces, ideea introducerii RABLA MOTO;
- Să strângă 8.000 de semnături de susținere a programului RABLA MOTO;
- Să realizeze sondaje de opinie în rândul comunității moto;
- Să deruleze activități de lobby pentru includerea în agenda politică a acestui subiect;
- Să angreneze o mare parte din comunitatea moto în susținerea acestui proiect;
- Să reprezinte un vector de comunicare între importatorii moto și autorități.
… Februarie 2020 – luna în care Ministrul Mediului dl. Costel Alexe a anunțat oficial includerea motociclurilor în programul RABLA 2020 – 2024, ca opțiune de achiziție în cadrul acestuia.
Implementare
…Martie 2020 – Luna în care se va da startul programului, odată cu finalizarea dezbaterii publice a Ghidului de finanțare.
Cu sprijinul partenerilor săi, motoADN a depus în această săptămână și ultimele propuneri de modificări care ar trebui să optimizeze funcționarea pentru Program RABLA 2020 – 2024, în ceea ce privește achiziția de motocicluri.
Pe scurt, modificările propuse de noi pentru actuala formă a Ghidurilor de finanțare sunt:
- Stabilirea unei valori a primei de casare pentru motocicluri de min 5.000 lei, având ca scop evitarea unui impas operațional.
În contextul în care tichetele RABLA se pot tranzacționa, experiența anilor trecuți ne arată un preț mediu al acestora de 2.000- 2.500 lei. Dacă achiziționezi cu un astfel de tichet o mașină nouă, prima de casare este de 6.500 lei și ai un beneficu net de 4.000 lei. În cazul achiziției unei motociclete noi, o primă de casare de 3.500 lei ar duce la un beneficiu net de doar 1.000 lei. Această valoare scăzută, coroborată cu procesul birocratic de achiziție/ decontare a tichetului, poate face ca programul să nu aiba succesul dorit pe segmentul motociclurilor.
- Extinderea sistemului de ECOBONUSURI și în cazul motociclurilor, similar cu al celorlalte categorii de autovehicule, fără discriminare. Am recomandat o valoare de 700 lei /ECOBONUS.
- Acordarea unui tratament similar autovehiculelor hibride, pentru motociclurile care se încadrează în limita de emisii de CO2 de sub 50g/km NLDC. Astfel, ar trebui extins pentru motocicluri ECOBONUSUL acordat autovehiculelor hibride. Am recomandat o valoare de 2.000 lei/ ECOBONUS.
- Includerea motociclurilor vechi, de peste 8 ani, în lista de autovehicule acceptate pentru casare în cadrul programul RABLA.
Un pas mic pentru fiecare dintre noi dar un pas mare pentru motociclismul românesc
”Cum va arăta exact RABLA 2020 și ce va aduce acest program pentru lumea moto din România vom afla curând. În acest moment, propunerile noastre se află în dezbatere la Ministerul Mediului și la Administrația Fondului pentru Mediu – entități care și-au arătat până acum deschiderea și flexibilitatea în dezvoltarea de proiecte menite să ducă la dezvoltarea motociclismului în România cu impact pozitiv direct asupra mediului”,concluzionează Răzvan PAVEL.
În orice formă va fi adoptat programul RABLA 2020, faptul că include motociclurile este o realizare importantă iar România este deja dată drept exemplu la nivel European pentru proiectele de dezvoltare a motociclismului, ceea ce reprezintă un semnal pozitiv care nu poate fi ignorat.
Primăvara lui 2020 nu este doar un nou start de sezon, ci începutul unei noi etape importante pentru motociclismul din România.