Mobilitate urbanaPoluare si mediu

programul RABLA MOTO încotro

By 24 martie 2021 No Comments

RABLA MOTO perpective

va trăi sau nu ... șanse egale

Programul RABLA MOTO se sufocă ?

1 an de program RABLA MOTO

Programul Rabla MOTO a fost lansat în 2020 cu puțin înainte de pandemie. De-abia născut, programul a primit o lovitură serioasă pentru că, dintr-o dată, piața de moto s-a modificat.

A reușit să supraviețuiască acestei lovituri, dar a aparut la orizont hațișul birocratic al programului. De la hârtii, până la erori de sistem neașteptate (Ex.: când selectezi categoria vehiculului care urmează a fi achiziționat, nu există motocicletă sau scuter) programul a făcut cu greu primii pași.

Dealerii moto au învățat să folosească toate tool-urile disponibile și, în final, progrmaul a mers. Nu a avut succesul așteptat, dar oamenii au vazut cu funcționează și, încet-încet, cererea de înscrieri în program a crescut.

Am închis anul 2020 cu câteva sute bune de motociclete și scutere finanțate și avem mari speranțe pentru anul 2021.

2021 Ministerul Mediului

Schimbările politice au adus oameni noi în tot sistemul ce gestionează programul RABLA, așa că a durat ceva până lucrurile au început din nou să se miște. Este adevărat că, în principal, toată lumea a așteptat bugetul pentru 2021 pentru a putea aloca sumele necesare programului.

Salutăm inițiativa Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor de a aduce modificări programului RABLA în 2021. Situația economică și socială, dar mai ales problemele de mediu cu care ne confruntăm, pot avea beneficii reale de pe urma acestor modificări.
Creșterea valorii tichetelor pentru secțiunea auto a programului RABLA aduce o nouă gură de aer producătorilor locali și sperăm că vin veștile bune și pentru secțiunea Moto a programului.
Lipsa unor astfel de modificări ar fi o piatră de moară de gâtul programului RABLA Moto, ceea ce foarte probabil îl va omori. Nu este melodramatic, dar trebuie să fim realiști și să acceptăm ca tichetele RABLA pentru persoane fizice se tranzacționează. Dacă anul trecut la valori de 1500 – 2000 lei, anul acesta, după anunțul Ministerului Mediului, tichetele RABLA au crescut la 1.800-2.300. Această majorare face ca beneficiul real al programului RABLA Moto să fie de 1.000 lei.
Această valoare nu justifică chinurile prin care trebuie să treci pentru a beneficia de program. Drept urmare, mulți interesați de program și dealeri dornici să promoveze programul își dau seama că aștepările lor nu mai sunt realiste.
Speranța moare ultima și evident ne gandim că a fost doar o omisiune și lucrurile sunt văzute la adevărata lor importanță.
Speranțe pentru 2021

motoADN face constant demersuri pentru a obține recunoașterea motociclismului ca fiind un mijloc de transport alternativ nepoluant. În acest sens, sperăm ca reacțiile Ministerului Mediului să ne ajute să continuăm schimbarea în bine.

Până acum, există deschidere și ne bucură acest lucru, iar deschiderea este suținută și de realitățile României de astăzi precum:

  • În principalele orașe ale României, problema calității aerului nu mai poate fi ignorata;
  • Poluarea generată de numărul în creștere al mașinilor personale folosite în oraș este o componentă importantă a slabei calități a aerului din mediul urban;
  • Transportul în comun nu este o alternativă viabilă de deplasare în orice condiții. Drept urmare este nevoie să susținem / dezvoltăm mijloace alternative de deplasare, acestea fiind: mersul pe jos, mersul cu bicicleta și mersul cu scutere/motociclete;
  • În timp ce unele modalități de transport alternativ necesită dezvoltarea unor căi de rulare speciale, transportul cu scutere este o alternativă reală și ieftină pentru simplul motiv că nu necesită modificarea infrastructurii rutiere;
  • Poluarea generată de un scuter este mai mică decât cea produsă de o mașină electrica – poate fi surprinzător, dar este studiu realizat în Franța în 2019. Același studiu afirmă că, în medie, un scuter este cu 21% mai puțin poluant fata de o mașină cu motor termic;
  • Trecerea la scuterare = un dublu impact asupra îmbunătățirii aerului din marile orașe:
    • impact direct, fiind un poluator mai mic, atunci când îl comparăm cu o mașină
    • impact indirect, prin reducerea timpilor de staționare în trafic pentru celelalte autovehicule, ceea ce duce la o reducere a emisiilor poluate ale acestora.

Impactul indirect este de 4 ori mai mare decât impactul direct.

  • Un studiu din Belgia arată că trecerea a 10% din participanții la trafic de la mașină la scuter duce la o reducere cu 40% a timpului de staționare în trafic.
  • În 2020, în plină pandemie, vânzarile de scutere și motociclete au crescut cu 40% față de cele din 2019

Pentru toate aceste constatări există soluții și avem pregătite strategii de mobilitate ce vin să rezolve marile probleme de poluare ale lumii moderne – sunt soluții folosite deja în toata Europa, care pot ajunge acum și în România.

Dacă vrei să ne ajuți în toate aceste demersuri, vino alături de noi – Împreună suntem o forță, dar singuri suntem doar o voce!