Skip to main content
MOTOtravel

Toamna și motociclismul

By 8 septembrie 2019aprilie 15th, 2022No Comments

A venit toamna

...acoperim motocicletele cu ceva?

Suntem în anotimpul tumultuos, cu ploi și furtuni. Deși este deprimant, nu înseamnă că trebuie să ne dăm jos de pe motociclete, ci că trebuie să ajustăm stilul de mers și echipamentul.

Mii de ace de gheață îți trec prin porii feței, genunchi și degete. Ești mai țeapăn ca o capră de tăiat lemne și vigilența motociclistului de astă vară a devenit, acum, privirea bleagă a unei cămile. Ești un motociclist tomnatic inadaptat și tulburat, care încă nu a deslușit cum să se echipeze în tranzitul dintre anotimpuri.

Deși barzii comunității cântă despre închiderea sezonului moto, aceasta, de fapt, nu are loc niciodată. Urmăm niște tradiții orale ca busuiocul de sub pernă, băutul celor 40 de pahare sau trasul curentului la măsele, fără să ne gândim că putem lungi plăcerea și utilitatea mersului cu motocicleta cu câteva luni pe an.

De ce toamna cu motocicleta?

Știi că pentru unii nu e mare satisfacție să meargă cu motocicleta pe ploaie, dar, chiar dacă nu ești pus pe distracție, măcar ajungi de 3 ori mai repede la destinație. Pentru asta, înainte să te urci pe motocicletă, accesezi, nu doar de la bordul motocicletei modul de ploaie, ci și din mintea ta.

Gândești că pe soarele de vară nu îl vei mai vedea vreo câteva luni și va trebui să ai curajul stoic să te urci, mereu, pe motocicletă pe o vreme drăcească. Și ca să nu faci din mersul pe motocicletă un drum prin infern, te pregătești și îți reglezi aptitudinile și echipamentul pentru zilele de toamnă, mai ales pentru cele ude.

moto ploaie

Echipamentul

În primul rând trebuie să fie impermeabil. Poate fi un echipament de motocicletă cu protecții care să fie impermeabil sau poate fi doar echipament de ploaie (combinezon sau compus din două piese) îmbrăcat peste echipamentul de motocicletă. Pentru că este foarte important să îți păstrezi picioarele uscate, porți cizme și ghete impermeabile sau „overshoes”(protecții impermeabile purtate peste încălțăminte). Îți iei un echipament bun pentru că felul în care mergi este direct proporțional cu confortul și asta îți poate salva pielea. Literalmente.

Starea asfaltului

În zilele ude, asfaltul este cel mai periculos în prima oră de precipitații, când toate substanțele (ulei, combustibil)  imprimate pe acesta sunt ridicate la suprafață de apă și fac drumul alunecos. După această perioadă, dacă asfaltul este de bună calitate, chiar dacă este ud, aderența nu scade foarte mult față de starea lui uscată. Totuși, îți iei măsuri de precauție.

motocicleta pe ploaie

Aptitudini și adaptarea la noul mediu

Motociclismul tocmai a devenit mai lent pentru tine, ca și cum ai merge cu o oală cu apă din care nu vrei să verși nicio picătura. Chiar daca simțurile îți sunt mai alerte și mai ascuțite ca în zilele toride de vară, corpul îți este relaxat și destins. Toate mișcările îți sunt line și calme. Acceleratorul, frânele și ambreiajul le acționezi progresiv și cu blândețe. Ții capul sus, privești unde vrei să mergi, anticipezi traficul și obstacolele și acționezi din timp și neprecipitat.

Când plouă, nimeni nu vede bine. Nici măcar șoferii. De aceea, ești atent la intențiile lor și le anticipezi mișcările. Păstrezi o distanță mai mare față de mașini decât de obicei și mergi pe urma roții din stânga a mașinii din față, ca să poți evita un contact, să mergi pe o trasă cu mai puțină apă și ca să eviți pietrișul, pământul sau gurile de canalizare ale măreței noastre infrastructuri. Îți verifici oglinzile tot timpul, mai ales când oprești. La semafoare, oprești între benzi, pentru că distanța de frânare se lungește, chiar și la mașini și ai fi în pericol pe mijlocul benzii.

femeia pe scuter in ploaie

Mersul pe ploaie poate fi util, chiar distractiv, atâta timp cât realizezi că aderența, vizibilitatea și confortul scade dramatic pentru toată lumea.

Toamna nu este doar udă, ci și rece. Asta înseamnă că asfaltul și cauciucul nu se mai topesc unul după celălalt ca în zilele toride de vară.

Eviți sau abordezi cu mare grijă marcajele din vopsea sau în strat gros, obiectele de metal (guri de canalizare, traverse peste poduri) sau limitatoarele de viteză. Când plouă abundent, bălțile pot ascunde gropi imense. Le ocolești, dar dacă ești nevoit, mergi încet și drept prin ele. Liniile de tramvai ude pot fi adevărate sentințe. Le eviți, iar dacă ești forțat să treci peste ele, o faci la 90 de grade, nu de-a lungul lor. Capcanele acestea te pot face să bei supă cu paiul tot anotimpul. Totodată, acum e vremea să accepți că vei putea fi depășit de mașini. Este în regulă să mergi defensiv. Îți vei recupera orgoliul odată cu răsăritul ghioceilor.

Când ajungi la destinație, proptești bine cricul pe o suprafață solidă, care nu se scufundă. Parchezi motocicleta într-un loc sigur, unde mașinile nu pot derapa peste bijuteria ta, unde nu îți pot cădea țigle de pe casă și, dacă ești mai pedant, o acoperi cu o prelată.

Chiar și o zi udă și rece poate fi una fericită, când motocicleta îți tine companie.

Asfalt uscat de toamnă!

prelata moto
asfal ud
motociclist in ploaie
ploaia vazuta din masina
moto pe ploaie
casca ploaie