Când mai mic este...
...mai bun
Legea 125B este una dintre cele mai importante și urgente măsuri necesare.
Se împlinesc mulți ani de când orașele României au nevoie de viziune. Într-o împletitură complicată de necunoaștere, dezinteres și, poate, teamă de un electorat pus în fața unor măsuri nepopulare, orașele au fost lăsate sa crească organic, ca niște grădini buruienoase, neîngrijite și nesupravegheate, au devenit niște desișuri sufocante, fără noimă si frumusețe, un loc de tranzit către serviciu și înapoi.
În acest spectru gri, în primăvara anului trecut, a apărut o inițiativă îndrăzneață și promițătoare; o propunere denumită Legea 125B, venită din partea celui mai mare club de utilizatori de scutere din România, prin care se solicită simplificarea procedurii de obținere a categoriei de permis de conducere A1, adică de conducere a motociclurilor cu capacitate cilindrică mai mică de 125 cmc.
Propunerea este înregistrată la Senat și camera deputaților cu numarul PLx 552/2019 cunoscută însă public ca fiind Legea 125B – de la faptul; ca permite celor care au permis categoria B să conducă scutere cu o capacitate cilindrică de până la 125 cm3.
În aprilie, anul trecut, deputații Petrea Gabriel și Rotaru Alexandru, cu contribuția lui Constantin Roșu, membru activ al clubului Vespa România, au propus inițiativa legislativă PLx 552/2019 pentru completarea O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, de obținere a categoriei A1 de către persoanele care au deja categoria B de 2 ani, au împlinit 24 de ani și au făcut 10 ore de mers cu motocicleta categoria A1 în poligon.
Legea 125B ar face ca România să se alinieze practicilor europene în domeniul transportului personal.
Am făcut un studiu de mobilitate, împreună cu toată Europa, și am constat că cel mai rapid mijloc de deplasare în aglomerațiile urbane este scuterul.
Am folosit rezultatele unui studiu francez din 2019 pentru a arăta că scuterele și motocicletele poluează chiar mai puțin decat un autoturism electric. Un studiu belgian ne arată că blocajele urbane se pot rezolva ușor dacă o parte dintre participanții la trafic aleg scuterul / motocicleta. Dacă 10% dintre șoferi ar renunța la mașină, atunci timpul de așteptare în trafic ar putea scădea cu 40%.
Guvernul a facut un pas prin Crearea programului Rabla MOTO, acum avem nevoie și de un pas al legislativului pentru a ajuta lucrurile să se schimbe – ne este teamă însă că acum preocupările aleșilor poporului sunt altele. Am vrea să ne înșelăm și așteptăm să ne contrazică și să aprobe această propunere de lege.
Pentru că misiunea motoADN este aceea de a dezvolta motociclismul și pentru că ne dorim un oraș mai curat și mai liber, am transmis o scrisoare deschisă tuturor celor 94 de deputați care sunt membri în comisiile de specialitate responsabile, în care expunem opinia specialiștilor europeni și a motocicliștilor cu experiență din cadrul motoADN cu privire la această inițiativă.
Considerăm că este necesar un echilibru între axele care ar face un șofer să fie și un motociclist bun și responsabil, astfel:
– Minimum 3 ani de vechime pentru permisul de categorie B sau C;
– Minimum 4 ore de instruire moto în poligon cu recomandarea de a face 10 ore de astfel de pregătire;
– Limitare la utilizarea de motocicluri cu transmisie automată;
– Examen în poligon susținut cu echipajele Poliției Române;
Chiar dacă alte țări au condiții mai ușoare pentru obținerea categoriei A1, trebuie să înțelegem ca nu orice lege i se potrivește oricărei societăți, cu infrastructura, mentalitatea și condițiile ei.
Se spune că un cetățean l-a întrebat pe Aristotel care este cea mai bună formă de guvernământ, iar acesta i-a răspuns cu o întrebare: “Pentru care popor?”
Ne dorim orașe mai curate, răcoroase și proaspete de dimineață, locuri de joacă în locul celor de parcare și să mergem cu demnitate pe trotuare fără să fim umiliți de aroganța mașinilor. Multe dintre acestea ar fi mai aproape de realitate dacă cei care doresc asta ar putea face trecerea de la mașină la scutere mai ușor decât este acum să obții un permis categoria A – respectiv 6 luni de scolarizare și așteptare.
Avem nevoie repede de o lege bună. Sfârșitul acestei veri ar fi ideal pentru ca Monitorul Oficial să vadă această lege și oamenii orașelor să înceapă să-și abandoneze autoturismele înainte de a bloca, din nou, căile respiratorii ale urbei lor.
Rămânem implicați activ în acest proiect, suntem cu ochii pe inițiativa legislativă, vă vom ține la curent cu ce se întâmplă și cu ce facem în această direcție, vă ascultăm opiniile și propunerile și avem nevoie de voi pentru susținerea acestui proiect.
Toți pentru 125, 125 pentru toți!